Iranian Agriculture News Agency

قربانی نماینده مجلس:

غفلت از اقتصاد، علت اصلی مشکلات روستا است

اگر زنجیره‌ تولید تا توزیع در کشور تکمیل شود می‌توان شغل و درآمد پایدار برای روستائیان ایجاد کرد

قربانی نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم با اشاره به این‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات ارزنده‌ای به روستاها چون برق، آب و گازرسانی انجام شده است، گفت: اما هیچ یک از آن‌ها مانع مهاجرت روستائیان به شهرها نشده است.

غفلت از اقتصاد، علت  اصلی مشکلات روستا است

«علی قربانی»  گفت: تاکنون به موضوع درآمد و اشتغال روستائیان توجه چندانی نشده است و این امر مهم‌ترین علت مهاجرت روستائیان به شهر است، افزود: مادامی که برای روستائیان اشتغال و درآمد پایدار ایجاد نشود هر چقدر خدمت مختلف نیز به این مناطق ارسال شود مانعی برای مهاجرت نکردن این افراد نخواهد شد.

او با بیان این‌که شغل اصلی روستائیان کشاورزی و دامپروری است، ادامه داد: اما همین دو امر نیز توانسته تا عاملی برای ایجاد درآمد پایدار برای آنان شود.

قربانی با تصریح بر این‌که باید زنجیره‌های تولید تا توزیع در کشور تکمیل شود تا بتوان شغل و درآمد پایدار برای روستائیان ایجاد کرد، گفت: در این راستا باید عواملی چون اصلاح برخی قوانین و مقررات، اصلاح ساختارهای صادراتی، کوتاه کردن فاصله تولیدکننده تا مصرف‌کننده و ... صورت گیرد.

او اظهار کرد: روستایی محصول را با بهترین کیفیت تولید می‌کند اما به‌علت مشکلاتی چون نداشتن استانداردسازی، بسته‌بندی‌های خوب و جذاب صادرات ندارد.

نماینده پنج شهرستان بجنورد تصریح کرد: به‌عنوان مثال امسال محصول سیب‌زمینی خراسان‌شمالی برداشت شد و با قیمت 400 تومان به فروش رسید اما پس از اتمام دوره برداشت محصول در این استان، قیمت آن به 4000 تومان رسید و بروز این مشکل به این دلیل بوده که چرخه تعادل و عرضه در کشور مدیریت نشد.

او خاطرنشان کرد: از سوی دیگر روستائیان به اندازه کافی آموزش‌های لازم را دریافت نکرده‌اند تا بتوانند به سوی اشتغال و توسعه پایدار پیش روند.

قربانی افزود: می‌توان با ارائه آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف کشاورزی و دامپروری به روستائیان، این صنعت را از حالت سنتی خارج و به سوی صنعتی پیش برد این در حالی است که یک روستایی کشاورز برای این‌که بخواهد شیوه آبیاری نوین را در زمین خود اجرایی کند باید مدت‌ها در پیچ و خم ادارات بچرخد تا طرح را اجرایی کند و در انتها نیز از انجام کار پشیمان می‌شود و به‌علت بحران آب روانه شهر می‌شود.

او خاطرنشان کرد: می‌توان با اجرای طرح‌های نوین مشکلاتی چون کم‌آبی را در روستاها برطرف کرد و با آوردن صنایع تکمیلی محصول کشاورز را خرید و آن‌ها را در روستا نگه داشت.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم  به ایسنا یادآور شد: فقر و بیکاری ریشه در روستاها دارد، اگر می‌خواهیم مشکلات را در شهرها برطرف کنیم باید مشکلات موجود در روستاها را حل کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید