Iranian Agriculture News Agency

باغات تهران در اراضی شیبدار و دیم توسعه می‌یابند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: طرح توسعه باغات دیم در اراضی کم بازده و شیبدار علاوه بر حفظ، تثبیت خاک و احیای عرصه های آسیب دیده، در بهره وری اقتصادی و کمک به معیشت بهره برداران نیز موثر است.

باغات تهران در اراضی شیبدار و دیم توسعه می‌یابند

به گزارش خبرنگار ایانا در تهران، شکرالله حاجی وند، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی بابیان اینکه احداث باغ  در اراضی شیب‌دار به جلوگیری از فرسایش خاک کمک می‌کند، اظهار داشت: برای تسهیل این طرح در برنامه ششم توسعه علاوه بر هدف‌گذاری ۵۰۰ هزار هکتار باغ ردیف اعتباری معادل ۸۰ میلیارد تومان نیز برای سال آینده پیش‌بینی‌شده است.

وی، ایجاد باغ در اراضی شیبدار را اقدامی مهم برای حفظ، تثبیت خاک و احیای عرصه های آسیب دیده دانست و افزود: جلوگیری از تخریب اراضی و پیشگیری از تغییر کاربری های نامناسب زمین های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب های سطحی، استفاده از آب سبز با هدف افزایش بهره وری در باغ های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

حاجی وند افزود: با توجه به اینکه اجرای این طرح در اشتغال پایدار مناطق موثر است بنابراین طرح احداث باغات در اراضی شیب‌دار از تخریب مراتع و تجاوز به منابع طبیعی جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر هدف‌گذاری جهاد کشاورزی نیز بر اساس طرح‌های توجیه‌پذیر می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز بر لزوم توسعه باغ های مثمر دیم در اراضی شیبدار تاکید کرد و گفت: طرح ایجاد و توسعه درختان مثمر در اراضی شیبدار علاوه بر حفظ، تثبیت خاک و احیای عرصه های آسیب دیده، در بهره وری اقتصادی و کمک به معیشت بهره برداران نیز موثر است.

وی با اشاره به اولویت واگذاری اراضی دیم به مراکز تحقیقاتی گفت: این طرح در برخی مناطق استان مثل منطقه اهنز فیروزکوه با موفقیت انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: توسعه باغات در اراضی شیب دار، کشت باغات دیم و گیاهان دارویی از استراتژی ها و مهم ترین برنامه های وزارت جهادکشاورزی است که این طرح ها در هر نقطه استان که دارای بارندگی بالای 300 تا 350 میلی لیتر باشد، قابل اجراست.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت های منابع آبی، باید این منابع را برحسب نوع کشت به نحوی مدیریت کنیم تا با صرفه جویی لازم در مصرف آب، افزایش بهره وری حاصل شود.

عامری با اشاره به اینکه شناسایی نقاط و اراضی شیب دار مستعد توسعه باغات در دستور کار این سازمان قرار دارد، افزود: با اجرای این طرح و تبدیل اراضی شیب دار و دیم به باغ، تولیدات کشاورزی و اشتغال زایی در استان افزایش می یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید