Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس :

به دنبال ارتقای بهره‌وری با توسعه عمودی و بدون توسعه افقی هستیم.

نظام نوین ترویج و تزریق سرمایه به بخش کشاورزی دو بال در توفیق بخش کشاورزی.

پنجمین جلسه شورای کشاورزی فارس بعداز ظهر روز شنبه 14 مهرماه، به ریاست تبادار استادار فارس و با محوریت ارائه اقدامات و برنامه های نظام نوین ترویج و آموزش کشاورزی و برنامه‌ی تولید نهال تشکیل جلسه داد.

به دنبال ارتقای بهره‌وری با توسعه عمودی و بدون توسعه افقی هستیم.

 

در این جلسه محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره‌ به این‌که مهم‌ترین مسئولیت در عرصه کشاورزی توانمندسازی کشاورزان بوده، گفت: با ترویج و آموزش آخرین یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان و بکارگیری آن درتلفیق با دانش بومی، بهره‌وری از تولید بالا می‌رود.

قاسمی افزود: در همین راستا خوشبختانه طرح نظام نوین ترویج در کشور در حال اجراست و استان فارس به عنوان استان پیشرو در این طرح شناخته شده که بر این اساس استان به 610 پهنه کشاورزی تبدیل شده و  هر کدام از این‌ها یک کارشناس مسئول پهنه دارد.

او تصریح کرد: در طرح نظام نوین ترویج، الزمات مورد نیاز این مروجین از جمله آموزش خود مروجین پهنه، بسته‌های آموزشی مورد نیازکشاورزان ارائه می‌شود، همچنین روش‌های مختلف ترویجی اعم از مزارع الگویی، کارگاه‌ها، روزمزرعه و انواع و اقسام روش‌های ترویجی در جهت انتقال آخرین یافته‌ها به کشاورزان در این طرح بکار گرفته شده و از ظرفیت صدا و سیما و همه رسانه‌های انبوهی که امکان بالا بردن دانش و آگاهی کشاورزان را دارند، استفاده می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این‌که بدون توسعه افقی با توسعه عمودی و نظام مند به دنبال افزایش بهره‌وری در تولید و افزایش شاخصی به نام دانش در هکتار هستیم، افزود: در حوزه آب کماکان می‌توانیم افزایش بهره‌وری قابل توجهی داشته باشیم، در مورد سایر نهاده‌های تولید از جمله خاک، کود، سم و بذر همگی امکان افزایش بهره‌وری دارد و نظام نوین ترویج به دنبال این هست که بهره‌وری را در عرصه تولید در همه زمینه‌ها و زیر بخش‌ها بالا ببرد.

قاسمی تاکید کرد: بال اصلی نظام نوین ترویج تزریق سرمایه به بخش کشاورزی است و این دو بال هستند که به کمک همدیگر می‌توانند به نوعی توفیق ما را در بخش کشاورزی رقم بزنند، امیدواریم با تزریق سرمایه‎‌های دولتی، خصوصی، تسهیلاتی و شبکه‌های تعاونی بتوانیم امکانات بیشتری برای کشاورزان چه به لحاظ دانش، چه به لحاظ امکانات و تجهیزات سخت افزاری فراهم کنیم تا به کمک خود این عزیزان با بهره‌وری بیشتر، ضمن خودکفایی در محصولات مدنظر، تولیداتی با توجیه اقتصادی در این عرصه داشته باشیم.

در پایان رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به تولید نهال شناسه دار دراین استان، گفت: قوه قضائیه استان فارس همکاری بسیار خوبی در جهت قرنطینه نهال انجام دادند، که منجر به کاهش میزان توزیع نهال آلوده یا نهال بدون لبیل شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید