Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان:

200 هزار هکتار از اراضی قزوین مستعد اجرای سیستم نوین آبیاری است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: بیش از 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مستعد اجرای سیستم نوین آبیاری است.

200 هزار هکتار از اراضی قزوین مستعد اجرای سیستم نوین آبیاری است

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، فاطمه خمسه ، فاطمه خمسه افزود: بر اساس مطالعات  بررسی‌های انجام شده حدود 200 هزار هکتار از اراضی  استان قزوین مستعد اجرای طرح سامانه‌های نوین ابیاری است.

به گفته وی متاسفانه در سنوات گذشته بدلیل عدم تخصیص اعتبار کافی، تنها 45 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش طرح سامانه  نوین آبیاری قرار گرفته‌اند.

خمسه افزود: دشت قزوین بعنوان یکی از دشتهای مهم کشور با مشکل بحران آب مواجه است و توسعه و تسریع اجرای سامانه‌های نوین آبیاری  در استان، بیش از پیش ضرورت  دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین  در ادامه با اشاره به  سفر  هیات دولت به  استان و مصوبه  اجرای 20 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری طی سالهای 95 و 96 در سطح اراضی زراعی و باغی استان  اشاره و گفت:  تاکنون 12 هزار هکتار از این مصوبه  به اتمام رسیده  و برای تکمیل 8 هزار هکتار باقی مانده احتیاج به تامین اعتباردولتی  هستیم.

خمسه به جلوگیری از هدر رفت آب از خروجی چاه‌های کشارزی تا مزرعه و ارتقاء بهره‌وری اجرای پروژه‌های لوله‌گذاری پایاب چاه‌های کشاورزی دشت قزوین اشاره و گفت: عملیات لوله گذاری به مسافت 500 کیلومتر در اراضی پایاب چاه‌ها با اعتبار 500 میلیارد ریال جهت اجراء توسط  این سازمان تصویب شده و درصورت تامین اعتبار  این پروژه مهم زیر بنایی بخش کشاورزی نیز اجرا خواهد شد.

تامین اعتبار برای انتقال آب شاهرود برای کشاورزی استان بسیار اهمیت دارد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: تامین اعتبار برای  انتقال تخصیص کامل 25 میلیون مترمکعب آب شاهرود برای کشاورزی استان بسیار اهمیت دارد.

فاطمه خمسه افزود: مصوبه  ۲۵ میلیون مترمکعب آب شاهرود برای توسعه باغات اراضی شیبدار از ما گرفته شده و انتقال این میزان آب برای کشاورزی استان بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: با اختصاص این سهم آب می‌توانیم تا ۵ هزار هکتار از باغات زیتون استان  را سیراب کنیم.

رئیس جهادکشاورزی  استان قزوین اضافه کرد:  در این زمینه برای انتقال آب  اعتبارات ویژه‌ای نیاز داریم که اگر این آب منتقل نشود سهم ما قطع شده و باغات زیتون خشک می‌شود.برداشت آب از محل مخزن سد سفید رود برای روستاهای طارم سفلی که دارای باغات قدیمی هستند، در صورت امکان و دارا بودن توجیهات فنی و عدم وجود معارضات اجتماعی امکان پذیر است.

وی اظهار کرد: این برداشت‌ها از محل تخصیص 25 میلیون متر مکعب آب به استان است و متقاضیان برای صدور مجوز به شرکت آب منطقه‌ای معرفی می‌شوند.

خمسه با اشاره به این نکته که برای بخش اعظمی از این سهیمه تخصیصی، پروانه و مجوز بهره برداری صادر شده است، خاطر نشان کرد:  در حال حاضر از میزان 25 میلیون متر مکعب تخصیص آب شاهرود به استان قزوین تا کنون برای 15 میلیون متر مکعب مجوز بهره برداری صادر و برای 10 میلیون متر مکعب باقی مانده نیز در تلاش هستیم مجوز بهره برداری دریافت کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین ابراز امیدواری کرد با تخصیص این میزان آب مشکل آبرسانی به باغات منطقه طارم سفلی که قطب تولید زیتون کشور محسوب می‌شود حل شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید