Iranian Agriculture News Agency

اعمال سیاست‌های ارزی تا کجا پاسخگوست؛

خرید و فروش واقعی ارز در بازار اتفاق نمی‌افتد

ایانا- اقتصاد: از شب گذشته بخش اعلام قیمت دلار سایت‌های رسمی (از جمله اتحادیه طلا و جواهر) در صفحه نخست و حتی صفحات داخلی حذف شده است.

خرید و فروش واقعی ارز در بازار اتفاق نمی‌افتد

پس از اولتیماتوم صریح قوه قضائیه به دلالان و صدور حکم اعدام برای اخلال‌گران بازار ارز، روند صعودی و جهشی دلار از روز گذشته تبدیل به روند نزولی شد. هر چند که روند نزولی به شدت صعود ارز نبود اما به هر حال اخبار و مشاهدات میدانی حاکی از آن است که روند نزولی اتفاق افتاده است.

از شب گذشته بخش اعلام قیمت دلار سایت‌های رسمی (از جمله اتحادیه طلا و جواهر) در صفحه نخست و حتی صفحات داخلی حذف شده است.

به گزارش ایانا، خبرهای منتشر در گوشه و کنار حاکی از آن است که نرخ دلار کاهش یافته، برای نرخ دلار قیمت‌های متفاوتی در بازه بین هشت تا 12 هزارو 500 تومان نیزاعلام شده است. اما سایت رسمی سنا قیمت خرید دلار 13 هزارو 142 تومان و قیمت فروش 9 هزار و 984 تومان ثبت شده و هیچ تغییری در یک یا دو روز گذشته نداشته است.

فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند که با توجه به ریزش ناگهانی و یکباره نرخ ارز در بازار خرید و فروشی انجام نمی‌شود. یکی از این فعالان در گفت‌وگو با ایانا عنوان می‌کند: بازار از ابتدای صبح که خبر اطلاعیه پخش شده و گفته شده قیمت‌ها کاهشی است اما در این بازار کسی خرید و فروش نمی‌کند. حتی برای کسانی که کار تجارت می‌کنند فروشنده وافعی وجود ندارد و خیلی از افرد (با قیمت‌هایی که با قیمت‌ روزهای پیش چندان تفاوتی ندارد) تلفنی ارز تهیه می‌کنند و بازار دلار تلفنی داغ شده است.

این فعال اضافه می‌کند: بیشتر افرادی هم که می‌بینید الان در بازار پرسه می‌زنند و جلوی صرافی‌ها تجمع کرده‌اند بیشتر برای بررسی اوضاع از نزدیک آمده‌اند و خریدار یا فروشنده واقعی نیستند. فروشنده واقعی من به عنوان یک صراف هستم که در حال حاضر بانک‌ها رقیب‌مان شده‌اند و آنها نیز ارز خریداری می‌کنند.

برخی دیگر از فعالان نیز عنوان می‌کنند که در شرایط فعلی تعداد کمی متقاضیان اقدام به فروش می‌کنند و میزان فروش در حدی نیست که بتواند تا این حد تاثیر بر قیمت دلار داشته باشد. البته در بازارهای رقیب مانند طلا و سکه تغییر قیمتی محسوس و با معنایی رخ نداده است.

این در حالی است که در بازار رقیب دیگر یعنی بازار سهام هم تغییر محسوس و رشدی به چشم نمی‌خورد. شاخص بازار سهام در ابتدای روز کاری امروز با 195 هزارو 480 واحد شروع به کار کرد که روند نزولی تا پایان فعالیت بازار ادامه داشته و بازار با 7720 واحد افت، به رقم 188 هزار و 259 رسید.

به نظر می‌رسد با توجه به فعال شدن بانک‌ها برای خرید ارز از فروشندگان در بازار، در رزوهای آینده نرخ ارز تا حدودی فروکش کند بازار قابل کنترل شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید