Iranian Agriculture News Agency

در میزگرد چالش‌ها و فرصت‌های تجارت ایران و اتحادیه اروپا مطرح شد

اروپایی‌ها برای ایران تعرفه ترجیحی وضع کنند

ایانا-کشاورزی: اتحادیه اروپا باید برای ایران تعرفه ترجیحی وضع کند، با توجه به وضعیت فعلی کشور ما میزان رقابت پذیری ما در مقایسه با رقبا کاهش خواهد یافت که با وضع تعرفه‌های ترجیحی می‌توان به این موضوع کمک کرد.

ایران سالانه 20 میلیارد دلار با اتحادیه اروپا صادرات دارد که 3 میلیارد دلار آن مربوط به محصولات کشاورزی است. این خبر را مدیر کل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهادکشاورزی در میزگرد چالش‌ها و فرصت‌های تجارت ایران و اتحادیه ی اروپا مطرح کرد.

به گزارش ایانا، هومن فتحی با بیان اینکه ایران توان صادرات محصولات کشاورزی خوبی را داراست، یادآوری کرد: با توجه به شرایط غیر اخلاقی و غیرقانونی تحریم امیدوارم که این جلسات بتواند فرصت های تجاری خوبی را ایجاد کند.

در ادامه این میزگرد، جان کلارک مدیرکل روابط بین الملل کشاورزی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ایران پتانسیل بسیار ارزشمندی در زمینه کشاورزی دارد، گفت: در راستای تولید پایدار در زنجیره صنعت محصولات غذایی و کشاورزی می‌توانیم همکاری خوبی را با ایران داشته باشیم.

او با بیان اینکه از اهداف این همایش بررسی حوزه فعالیت‌مان در چرخه کشاورزی ایران بوده است، گفت: بازارهای خوبی برای محصولات کشاورزی در کشور ایران وجود دارد.

او با اشاره به اینکه ایران در بخش کشاورزی بسیار فعال است، افزود: ما تلاش می‌کنیم که کلیه روابط تجاری‌مان با ایران دقیق، شفاف و تسهیل شده باشد. همچنین تلاش می‌کنیم، با بخش خصوصی نیز ارتباطات حداکثری ایجاد شود.

به دنبال برندسازی و ایجاد زنجیره ارزش هستیم

در این میزگرد، شاهرخ شجری مدیر کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: سهم تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی در کشور ما ١٠درصد است.

او با تاکید بر اینکه علاوه بر آب و هوای متنوع ایران برای تولید انواع محصولات کشاورزی، موقعیت جغرافیایی کشور بازار مصرف خوبی را ایجاد کرده است، توضیح داد: جمعیت ٨٠میلیونی کشور ما و ٤٠٠میلیون نفری کشورهای همسایه بازار مصرف خوبی را به وجود آورده است.

او با تاکید به اینکه ایران پتانسیل خوبی برای محصولات کشاورزی در واردات و هم صادرات دارد، افزود: پسته، زعفران، کشمش، خرما، سبزی و صیفی  و انواع میوه از جمله محصولات کشاورزی ایران هستند که می‌توانند صادر شوند.

شجری با اشاره به اینکه تنها به دنبال صادرات محصولات خام نیستیم، گفت: فراوری محصولات می‌تواند با سرمایه‌گذاری مشترک اتحادیه اروپا صورت گیرد.

او تصریح کرد: در بخش فراوری گیاهان دارویی، به دنیال برندسازی و ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی هستیم.

مدیر کل توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا باید برای ایران تعرفه ترجیحی وضع کند، گفت: با توجه به وضعیت فعلی کشور ما میزان رقابت پذیری ما در مقایسه با رقبا کاهش خواهد یافت که با وضع تعرفه‌های ترجیحی می‌توان به این موضوع کمک کرد.

او در پایان افزود: امید می‌رود به زودی مساله انتقال‌های مالی و پولی بین بانکی از طریق بانک‌های کوچک توسط اتحادیه اروپا تسهیل شود.

انتهای پیام