Iranian Agriculture News Agency

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس تشریح کرد:

چطور بیماری تب کریمه کنگو را بشناسیم

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF، یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد مشترک بین انسان و دام بوده که درحیوانات فاقد علائم بالینی است و در انسان به صورت یک بیماری شدید با مرگ و میر بالا بروز می‌کند.

چطور بیماری تب کریمه کنگو را بشناسیم

به گزارش خبرنگار ایانا از شیراز، منصور بستانیان، با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در انسان به صورت یک بیماری شدید با مرگ‌ومیر بالا بروز می‌کند، اظهار کرد: بیماری پس ازگزش انسان توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد شده، همچنین تماس با خون، ترشحات و بافت آلوده دام، هنگام کشتار و عملیات دامپزشکی ونیز تماس انسان با ترشحات و بافت‌های فرد آلوده به بیماری از دیگر راههای انتقال بیماری است.

بستانیان با اشاره به اینکه بیماری در دام فاقد هرگونه علائم بالینی است و از طریق کنه منتقل می‌شود، گفت: مهمترین مخزن و ناقل ویروس CCHF  کنه گونه هیالوما بوده و این ویروس می‌تواند تا مدتها در جمعیت کنه‌ها باقی بماند بدون آنکه از میزبان آلوده‌ای خونخواری کند.

این مقام مسئول افزود: این ویروس می‌تواند از طریق گزش کنه آلوده، طیف وسیعی از دامهای وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند و بز را آلوده کند، اما پرندگان به جز شترمرغ به ویروس عامل بیماری مقاومند.

او به دامداران توصیه کرد: محل نگهداری دام از محل زندگی خود جداسازی کرده، دامهای خریداری شده را قرنطینه وسمپاشی، جایگاه و بدن دام را به‌طور مرتب سم‌پاشی کرده،از له کردن کنه روی پوست بدن و از تماس با ترشحات و خون دام خودداری کنید.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس با بیان اینکه پرسنل کشتارگاه از جمله افراد در معرض خطر این بیماری هستند، گفت: این افراد در طول مدت بازرسی از روپوش یا لباس کار مناسب، چکمه، دستکش، ماسک وعینک استفاده کرده و از ذبح دامهای تب‌دار و آلوده به کنه خودداری کنند، همچنین درصورت وجود زخم در دست و یا سایر نواحی بدن،از تماس زخم با لاشه، ترشحات و خون دام جدا خودداری نمائید و از پاشیدن خون و مایعات و ترشحات لاشه به چشم و مخاطات دهان جلوگیری کنند.

بستانیان با اشاره به‌‎اینکه شهروندان گوشت مصرفی خانوار را از مراکز مجاز عرضه گوشت قرمز و دارای برچسب و مهر دامپزشکی خریداری کرده و از خرید غیر ضروری دام زنده و  کشتار دام در خارج از کشتارگاه جداً خودداری کنند، افزود: به منظور سالم سازی گوشت باید پس از ذبح دام،لاشه مربوطه به مدت 24 ساعت و جگر به مدت 48 ساعت، در دمای یک تا 4 درجه سانتی گراد نگهداری و سپس مصرف شود که این فرآیند در حال حاضر در برخی از کشتارگاه‌های دارای پیش‌سرد انجام می‌شود.

او تاکید کرد: هنگام تکه کردن و شستشوی  گوشت از دستکش استفاده کرده و  از مصرف گوشت، جگر ،کلیه و قلب به صورت خام و نیم پز اکیداً خوددای کنید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید