Iranian Agriculture News Agency

تحلیلی کوتاه از باراز کاهشی ارز؛

دلار در سراشیبی

ایانا_ گروه اخبار و رویدادها|| بازار ارز، بازاری، پر نوسان شده است. از روزی که سخنانی گاه بدون مبنا و گاه بر مبنای خبر گسترش تحریم‌ها در فضای اقتصادی نو به نو منتشر می‌شد، بازار ارز به سوی اختلال گام برداشت. حالا از آن روزها بیش از 6 ماه گذشته و قیمت دلار و سایر ارزها با ثانیه تغییر می‌کند. این میان دستگاه‌های ذی‌ربط تایید کرده‌اند که بازارها رونق گرفته در کشورهای همسایه، برای این تاسیس شده است که بازار داخلی ارز را تحت تاثیر قرار دهند.

دلار در سراشیبی

از سوی دیگر دستگاه‌های مختلف تمام تلاش‌شان بر این است تا بازار ارز باثبات شود و البته نه با این قیمت‌ها چون قیمت‌ها جاری را قیمت‌های کاذب می‌دانند و همین دلیل سبب شده است که بانک مرکزی اعلام کند برنامه‌هایی دارد تا بتواند قیمت کاذب دلار را بشکند. اتفاقات پیش رو  هم نشان می‌دهد این گام‌ها تقریبا موثر افتاده و شیب قیمت دلار رو به پایین است؛ هر چند ممکن است فردا دوباره قیمت دلار افزایش پیدا کند یا حتی در ساعات آینده هم قیمت دلار دچار نوسان شود اما فی‌الحال تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت دلار، 676 تومان و سکه 240 هزار تومان کاهش داشته است. ( قیمت در ساعت 13:56_ 16364 تومان است) این کاهش البته دلایل مختلفی دارد که باید در جای خود توسط کارشناسان مورد بحث قرار گیرد اما اعلام بانک مرکزی که گفته بود با بازگشت رئیس جمهوری از نیویورک بسته‌ای را اجرا خواهیم کرد که بازار را سامان دهد، احتمالا در این امر دخیل بوه است

احکام صادره برای 35 نفر از آنهایی که در بازار اختلال ایجاد کرده‌اند نیز اعلام شده است. احکامی که هم اعدام در آن وجود دارد و هم حبس‌های بلند مدت؛ احکامی که به نظر می‌رسد انتشار اخبارش در نزول چند صد تومانیی قیمت دلار موثر بوده است. این را نباید فراموش کرد که قیمت دلار پارامترهای بسیار و گاه پیچیده دارد و نمی‌توان این کاهش را به همین موارد محدود کرد اما به طور قطع اینها از دلار کاهش قیمت هست.

موضوع دیگر این است کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران تعارض منافع دارند، بازاهایی را در گرداگرد کشور، سامان داده‌اند که با تزریق دلار در حجم بالا یا قطع عرضه در این بازارها، سعی در ایجاد نوسان در قیمت ارز و در نهایت ایجاد اختلال بیشتر در بازارهای داخلی دارند به همین دلیل این را نباید فراموش کرد که ضربه‌گیری برای این نوسانات ایجاد شود تا روند نزولی و افتادن دلار در سراشیبی قیمتی ادامه داشته باشد.

      

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید