Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز:

4 هزار تن انجیر در شهرستان نی‌ریز‬ تولید شد

استان فارس نخستین تولید کننده انجیرخشک در ایران است و شهرستان نی‌ریز بعد از استهبان رتبه دوم تولید و سطح زیر کشت انجیرخشک را دارد.

4 هزار تن انجیر در شهرستان نی‌ریز‬ تولید شد

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، ذبیح اله سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیریز با بیان این مطلب افزود: همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و از اواسط مردادماه عملیات برداشت محصول انجیر خشک در باغات دیم شهرستان آغاز و تا نیمه مهرماه ادامه می یابد. انجیرستان های دیم نی‌ریز از نظر کیفیت، کمیت، سطح زیر کشت و سالم بودن محصول در جهان دارای جایگاه ویژه ای است.

سیروسی با بیان این‌که بیش از هشت هزار هکتار از اراضی این شهرستان به باغ‌های انجیر دیم اختصاص دارد که حدود 6500 هکتار آن مثمر و بقیه غیر مثمر و نهال‌های تازه کشت شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری 4000 تن انجیر در شهرستان نی‌ریز برداشت شده که 2300 تن کمتر از سال گذشته است و به نظر می‌رسد کاهش نزولات جوی، خشکسالی‌های پی‌درپی، طغیان آفت کنه تارتن، نوسانات حرارتی، وزش بادهای شدید و ایجاد اختلال در فعالیت زنبورهای گرده افشان از جمله عوامل کاهش محصول انجیر امسال در نی ریز است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که انجیر نی ریز به کشورهای هند، چین، اروپای شرقی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، اظهار کرد:  نبود سرمایه گذاری مناسب و صنایع تبدیلی در این بخش با وجود پتانسیل موجود باعث شده محصول تولید شده توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری یا بسته بندی مطلوب از منطقه خارج شودکه بدین ترتیب ارزش افزوده حاصل از فرآوری محصول نصیب کشاورزان نمی شود و باید با برنامه ریزی های مناسب این مشکل برطرف شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید