Iranian Agriculture News Agency

سرپرست استانداری استان تهران:

صادرکنندگان گل، بسته‌بندی، برندسازی و کیفیت را اولویت قرار دهند

ایانا-کشاورزی: سرانه مصرف گل در دنیا در هر خانوار ۲۳تا۲۴شاخه است و سرانه مصرف آن در ایران تنها سه شاخه در خانواده تخمین زده شده.

صادرکنندگان گل، بسته‌بندی، برندسازی و کیفیت را اولویت قرار دهند

 

سرپرست استانداری استان تهران، با انتقاد از کاهش کیفیت محصولات صادراتی در طول زمان و ضربه‌ای که این موضوع به بازارهای صادراتی می‌زند، گفت: «یکی از کوتاهی‌هایی که بعضی از صادرکنندگان گل انجام می‌دهند مربوط به کیفیت محصول است. از این رو در اوایل کار محصول مورد نظر با کیفیت صادر می‌شود، اما به مرور زمان شاهد افت کیفیت هستیم. این داستان مزید بر علت شده که بازارهای جهانی از دست برود و بازگشت دوباره به بازار مورد نظر، کار دشواری باشد. بر این اساس صادرکنندگان باید تمام موارد از جمله بسته بندی و برند سازی و نیز کیفیت را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.»

به گزارش ایانا، شکرالله حسن بیگی در آئین افتتاحیه نمایشگاه گل و گیاه و گل‌های شاخه‌ای شهرستان پاکدشت استان تهران، یادآوری کرد: «برگزاری نمایشگاه گل و گیاه و معرفی توانمندی‌‌های شهرستان پاکدشت در این زمینه، فرصتی است تا در آینده نه چندان دور نشست‌های تخصصی نیز برای بهبود ظرفیت گل و گیاه پاکدشت برگزار شود. از این رو جا دارد تا در این نشست‌های تخصصی و علمی پتانسیل‌هایی اقتصادی پرورش گل و گیاه بررسی شود. بر این اساس باید اتحادیه‌های مربوطه، متخصصان امر، کارشناسان، مهندسان  ونیز بخش خصوصی در راستای رفع مشکلات این حوزه پیشنهادات لازم را ارائه کنند. بنابراین ضروری است تا راه‌های برون رفت مشکلات بررسی و اقدامات لازم در این زمینه دردست اجرا قرار گیرد.»

او با اشاره به اینکه دومین نمایشگاه گل و گیاه در این شهرستان می‌تواند فرصت خوبی در جهت بررسی ظرفیت‌های توسعه این بخش در پاکدشت باشد، ادامه داد: «گل و گیاه علاوه بر ارزآوری و در دست گرفتن بازارهای خارجی باید در داخل کشور نیز رونق بیشتری پیدا کند. از این رو لازم است که بازارهای داخلی نیز با فرهنگ سازی بیشتر در این راستا، رونق و مسیر درست خود را در پیش بگیرند.»

سرپرست استانداری تهران معتقد است که پرورش گل و گیاه و به ویژه گل‌های شاخه بریده در پاکدشت می‌تواند بنیان‌گذار اقتصادی در این شهرستان باشد. همچنین این شهرستان با استفاده از ظرفیت خود در پرورش گل‌های شاخه‌ای می‌تواند به راحتی اشتغال‌زایی ایجاد کند.

او با تاکید به اینکه مسئولان مربوطه باید همت کنند و بازارهای هدف را بیشتر و بهتر شناسایی کنند، توضیح داد: «به طور قطع باید جنبه صادراتی گل و گیاه درنظر گرفته شود. چرا که بازارهای خارجی هم اکنون نیاز به بررسی جدیدی به ویژه در حوزه بسته‌بندی و برندسازی دارد. متاسفانه یکی از کوتاهی‌هایی که بعضی از صادرکنندگان انجام می‌دهند مربوط به کیفیت محصول است. از این رو در اوایل کار محصول مورد نظر با کیفیت صادر می‌شود،اما به مرور زمان شاهد افت کیفیت هستیم. این داستان مزید بر علت شده که بازارهای جهانی از دست برود و بازگشت دوباره به بازار مورد نظر کار دشواری باشد. بر این اساس صادرکنندگان باید تمام موارد از جمله بسته بندی و برند سازی و نیز کیفیت را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.»

حسن بیگی افزود: «بانک‌ها نیز در راستای ارائه تسهیلات لازم در شرایط کنونی اقتصادی به تولیدکنندگان باید کمک‌های لازم  را به آنها کنند تا فعالیت پرورش دهندگان متوقف نشود.»

همچنین نعمت الله ترکی رییس سازمان مدیریت برنامه تهران در  ابتدای آئین افتتاحیه دومین نمایشگاه گل و گیاه پاکدشت گفت: «یکی از ظرفیت های شهرستان پاکدشت مربوط به بخش کشاورزی از جمله تولید گل‌های شاخه‌بریده است. نزدیک به یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون گل شاخه بریده در استان تولید می‌شود که بالای ۸۰تا۹۰درصد آن مربوط به شهرستان پاکدشت بوده.از این رو در سند توسعه شهرستان پاکدشت گل شاخه بریده یکی از گزینه‌های اصلی پیشرو در نظر گرفته شده است.»

او با اشاره به سرانه مصرف گل در دنیا و ایران ادامه داد: «سرانه مصرف گل در دنیا در هر خانوار ۲۳تا۲۴شاخه است و سرانه مصرف آن در ایران تنها سه شاخه در خانواده تخمین زده شده. براین اساس نیاز است فرهنگ سازی لازم  در این زمینه اتفاق بیافتد. لازم به تاکید است که در بخش توسعه شهرستان پاکدشت، آن را پیشتاز گل و گیاه کشور، به ویژه در حوزه گل‌های شاخه بریده درنظر بگیریم. براین اساس در آینده نه چندان دور می‌توان این شهرستان را به نمایشگاه گل و گیاه بین‌المللی تبدیل کرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید