Iranian Agriculture News Agency

هزینه‌های تولید را چگونه کاهش دهیم

پنج تکنولوژی مورد نیاز در کشاورزی

پهباد٬ نرم‌افزاهای مدیریتی٬ ربات‌ها و سنجش میزان نیتروژن تاثیر به ‌سزایی در میزان بهره‌وری دارند

تکنولوژی سال‌هاست که نقش به‌سزایی در کشاورزی داشته است. تراکتورهای بزرگتر و بهتر٬ ماشین‌های کاشت٬ شخم‌زنی و برداشت به تولید بهتر محصولات کشاورزی کمک کرده‌اند. در دهه‌های اخیر٬ تکنولوژی کشاورزی دقیق در جهت بالابردن میزان بهره‌وری محصولات پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. در ادامه درباره پنج تکنولوژی و ابزار تلفن‌های هوشمند صحبت می‌کنیم که به کاهش هزینه‌ها و سود بیشتر در کشاورزی کمک می‌کنند. این تکنولوژی‌ها به کیفیت بهتر محصولات هم کمک می‌کنند.

پنج تکنولوژی مورد نیاز در کشاورزی

پهباد و تکنولوژی حس‌گرها

پهباد یا تجهیزات هوایی بدون سرنشین٬ کنترل هوایی و بهتر از مزارع کوچک و بزرگ را متحول کرده‌اند. اما آنها قابلیت‌های بیشتری نسبت به نشان دادن آنچه در وسط مزرعه رخ می دهند دارند.

پرسیژن هاک شرکت بزرگ تولید کنند خدمات و محصولات پهباد است. توماس هان٬ معاون ارشد کشاورزی این شرکت می‌گوید پهبادها دارای حس‌گرهایی هستند که می‌توانند بیماری‌های گیاهان را تشخیص دهند٬ کیفیت آب را اندازه‌گیری٬ حجم آب را کنترل٬ امواج گرما را شناسایی و ترکیبات سطح خاک را بررسی کنند.

هان می‌گوید: «ما مدت‌هاست که با مزارع٬ شرکت‌های بذر و مواد شیمیایی همکاری می‌کنیم تا شیوه استفاده از پهباد و تکنولوژی حس‌گر‌ها را نشان دهیم. حس‌گرها می‌توانند با در نظر گرفتن تعداد گیاهان میزان تولید محصولات را تخمین بزنند٬ سلامت گیاه را کنترل کنند و استرس گیاه در میانه رشد یا در زمان تکامل را اندازه بگیرند. پهبادها پرواز می‌کنند تا داده‌هایی مربوط به میزان رشد و بلندی گیاه٬ نیتروژن موجود٬ خطر خشکسالی و دیگر مشخصات زمین زراعی را از طریق حس‌گرهای جمع‌آوری شده ذخیره کنند».

هان می‌گوید کشاورزان باید بیشتر به حس‌گرهای پهبادها توجه کنند: «حس‌گرها٬ چشمان شما هستند. اگر دو پهباد را در نظر بگیرید که یکی گرانتر از دیگری است اما حس‌گرهای آن پنج برابر قوی‌تر است باید همان را انتخاب کنید. به لنز حس‌گرها و سایز آنها توجه کنید».

نرم‌افزارهای مدیریت مزرعه

برند‌های مختلفی در زمینه نرم‌افزارهای مدیریت مزرعه وجود دارند که می‌توانند اطلاعات مالی و جزییات هر هکتار زمین را ذخیره کنند. اگر از هیچ نرم‌افزای استفاده نمی‌کنید بیشتر ضرر خواهید کرد.

موسسه تحقیقات کانادایی موسوم بهStratus Ag Research اشاره می‌کند که ۷۵درصد کشاورزان داده‌های کشاورزی دقیق را جمع‌آوری می‌کنند اما از این اطلاعات استفاده چندانی ندارند. تحقیقات آنها همچنین نشان می‌دهد که ۴۰درصد کشاورزان از روش‌های متداول برای تحلیل داده‌های زراعتی استفاده می‌کنند. استفاده از این نرم‌افزارها می‌تواند به کاشت٬ پرورش و برداشت مطابق با شرایط آب و هوایی و دیگر فاکتورهایی که روی تولید تاثیر می‌گذارند کمک کند.

تحقیقات این موسسه همچنین نشان می‌دهد کشاورزانی که از این نرم‌افزارها استفاده می‌کنند معمولا جوانانی هستند که مزارع بزرگی را اداره می‌کنند و برای سوددهی در طولانی مدت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ابزار مدیریتی پیشرفته

یکی از ابزارهای مدیریت مزراع Climate FieldView است. از آن برای مدیریت مواد مغذی و دیگر داده‌های محافظت از بذر استفاده می‌شود که به تمام نرم‌افزارهای مدیریتی تولید‌کنندگان تجهیزات کشاورزی و شرکت‌های نرم‌افزاری متصل می‌شود.

کشاورزان با استفاده از یک تبلت٬ تلفن هوشمند یا کامپیوتر می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌ها٬ مرحله رشد گیاه و آب و هوا سطح نیتروژن را تشخیص دهند. این ابزار می‌تواند به تشخیص زمان مناسب و میزان نیتروژن کمک کند.

ربات‌های علف‌کش

با اختراع تراکتورهای بدون سرنشین زمان آن رسیده که برای کنترل علف‌های هرز از ربات‌ها استفاده شود. این ربات‌ها هنوز به صورت تجاری به فروش نمی‌رسند اما شرکت بلو ریور در سراسر آمریکا آزمایش‌هایی در مزارع پنبه انجام داده است. مسئولا این شرکت می‌گویند که استفاده از این ربات‌ها می‌تواند میزان علف‌های هرز را تا ۹۰درصد کاهش دهد.

این ربات‌ها می‌توانند علف‌های هرز را تشخیص دهند و بدون آنکه به گیاه آسیبی برسانند میزان علف‌کش مورد نیاز را تزریق کنند.

ارزیابی انرژی برای نیتروژن

ارزیابی انرژی یکی از چند ابزار خدمات حفاظت از منابع طبیعی وزرات کشاورزی آمریکاست که به منظور افزایش آگاهی نسبت به میزان تولید انرژی در کشاورزی تعبیه شده است. یکی از مشخصات این ابزار توانایی اندازه‌گیری نیتروژن مصرفی٬ هزینه‌ها و سود احتمالی مزرعه است.

کشاورزان می‌توانند با استفاده از این ابزار مصرف بهینه محصولات نیتروژنی در مزرعه را اندازه‌گیری کنند. کشاورزان با وارد کردن داده‌هایی مانند کد پستی مزرعه٬ سطح زیر کشت و نوع بذر را می‌توانند نوع آفت‌کش٬ میزان٬ زمان و محل استفاده از آن را ارزیابی می‌کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید