Iranian Agriculture News Agency

تحلیل برخی از روزنامه‌های عربی از سخنان دو رئیس‌جمهوری در سازمان ملل؛

اقتدار_زورگوئی تقابل روحانی_ترامپ

سخنرانی روسای جمهوری ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل از دید برخی رسانه‌های عربی تقابل اقتدار و منطق با زورگویی و هنجارستیزی در سطح بین‌المللی بود.

اقتدار_زورگوئی تقابل روحانی_ترامپ

سخنرانی‌های «حسن روحانی» و «دونالد ترامپ» در سازمان ملل متحد امسال اصلی‌ترین دوگانه مجمع عمومی را شکل داد؛ تقابلی دیپلماتیک که مورد توجه رسانه‌های عربی هم قرار گرفت.
در این زمینه روزنامه «البناء» لبنان نوشت: سخنرانی ترامپ و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی برای بررسی هماوردی سیاسی و دیپلماتیک آمریکا و ایران بود. ترامپ به دلیل اینکه روحانی درخواست وی را برای دیدار نپذیرفته بود، سرخورده بود. آمریکایی‌ها به طور آشکار و پنهان برای مذاکره با ایران تلاش کردند و در این زمینه از همپیمانان خود خواسته‌اند، میانجیگری کنند اما آنها نتوانسته‌اند این انگاره را غالب سازند که ایران به طور کلی مخالف گفت‌و‌گو است. سخنرانی روحانی در سازمان ملل بسیار مقتدرانه بود. او خواستار تقویت معیارها و قوانین بین‌المللی شد و ادامه توافق هسته‌ای را چارچوبی برای از سرگیری گفت‌و‌گو دانست. درباره فعالیت هسته‌ای ایران هم آنچه آمریکا ادعا می‌کند مهم نیست بلکه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و موضع‌گیری دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای را باید در نظر داشت. همه این طرف‌ها در گزارش و موضع‌گیری‌های خود ادعاهای آمریکا را رد می کنند. ایران در نتیجه قلدری و زورگو‌ی طرف مقابل، مذاکره نخواهد کرد تا همه قوانین و هنجارهای بین‌المللی را از بین ببرد. بلکه این کشور مقاومت خواهد کرد و تاریخ بزرگ این کشور هم چنین چیزی را ثابت کرده است.
به نوشته روزنامه البناء، عملیات تروریستی که ایران را هدف قرار داد نیز فرصتی برای ایران بود که خود را به عنوان قربانی تروریسم معرفی کند. مشخص است که آمریکا و همپیمانان آن در این حادثه تروریستی نقش داشته اند و این موضوع سبب شده است که روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل دست برتر را داشته باشد. پیروزی بر تروریسم در سوریه و عراق نیز رکنی دیگر از پیروزی های ایران در برابر آمریکا به عنوان حامی تروریسم است. روحانی در این زمینه هم برتری داشت و ترامپ در این زمینه هم ناکام بود و در سخنرانی وی درباره مبارزه با تروریسم حتی یک جمله سودمند هم وجود نداشت. این در حالی است در سخنرانی روحانی درباره پرونده مبارزه با تروریسم مصداق هایی دیده شد.
روزنامه البناء آورد: روحانی در سخنرانی خود نیازی به یادآوری گرفتاری آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) در جنگ یمن و به ویژه نبرد الحدیده نداشت. او فقط خواستار پایان جنایت‌های جنگی در یمن شد. او همچنین نیازی به یادآوری ناکامی آمریکا و تنگنای رژیم صهیونیستی در سوریه به ویژه پس از تنش در روابط این رژیم با روسیه نداشت. بلکه او در سخنرانی خود حقوق مردم فلسطین و تصمیم های خصمانه‌های آمریکا و رژیم اسرائیل درباره قدس و مساله پناهندگان را یادآوری کرد.
نشریه «المنار» فلسطین هم نوشت: ترامپ از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی آکنده از دروغ و زورگویی کرد. سخنرانی او درها را به روی جنگ و مصائب آن می‌گشاید و تنش‌هایی را که در نتیجه سیاست های او به وجود آمده است، وخیم تر خواهد کرد. ترامپ از ادامه دروغ گویی ها شرم نکرد و به دشمنی خود با مردم مباهات کرد. ترامپ ادعا کرد که برای تحقق صلح میان فلسطین و اسرائیل تلاش می کند. این در شرایطی است که موضع گیری ها و تصمیم های او از زمان راهیابی به کاخ سفید نشان می دهد که روند صلح را به طور کلی نابود ساخته است. او برای از بین بردن مسائل محوری تلاش می کند. صلح از نگاه و فهم او به معنی قلدری و انکار حق مردم فلسطین است. وی با تصمیم های ظالمانه خود به سود دولت سرکش اسرائیل هم این موضوع را نشان داده و همه معیارهای و قطعنامه‌های سازمان ملل را نادیده گرفته است.
به نوشته المنار، ترامپ در بخشی از سخنرانی خود گفت که دادگاه جنایت بین المللی هیچ قدرت و مشروعیتی ندارد. این رویکرد وی، رژیم اسرائیل و قدرت های شر و خود آمریکا را تشویق می کند تا خون بیشتری بریزند و از تروریسم و جنایت کاران حمایت بیشتری داشته باشند. او با این اظهارات خود خواستار جهانی پرهرج و مرج است که قانون جنگل در حاکم باشد.
نویسنده المنار می افزاید: ترامپ در بخشی از سخنرانی خود ایران را به دخالت در سوریه و یمن و ایجاد ناامنی متهم کرد. این دروغی محض و ادعایی باطل است که احمق بودن ترامپ را که در حال نواختن شیپورهای جنگ و تروریسم است، مشخص می سازد. این در شرایطی است که آنچه در سوریه رخ می دهد به دلیل دخالت های آمریکا است. آمریکا با تاسیس و حمایت از تروریسم سبب جنگ در این کشور شده است. اکنون هم این کشور با همکاری برخی دیگر از کشورها تروریست ها را به یمن منتقل می کنند تا به پشتیبانی نیروهای ائتلاف حمله به یمن بشتابند. این در شرایطی است که ایران با سیاست های خصمانه ترامپ مقابله می کند. این کشور با همان تروریسمی در حال نبرد است که از سوی آمریکا و همپیمانان آن حمایت می شوند.
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن هم در بخشی از گزارش خود درباره سخنرانی ترامپ آورد: ترامپ کشورش ها در جهان منفور کرد. این موضوع درباره همپیمانان آمریکا هم صدق می کند. سخنرانی ترامپ سخنرانی شخصی گستاخ، نادان و نژاد پرست بود که طبل های جنگ را به صدا در آورد و بیشتر کشورهای جهان را علیه خود و کشورش متحد کرد و این موضوع مایه خرسندی کسانی است که با آتش نژادپرستی و ستم آمریکا سوخت‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید