Iranian Agriculture News Agency

کاشت نشایی اسطوخودوس برای اولین بار در شهرستان آباده

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آباده، از کاشت نشای گیاه دارویی اسطوخودوس"Lavandula angustifulia" برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

کاشت نشایی اسطوخودوس برای اولین بار در شهرستان آباده

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، مجید یعقوبی گفت: با توجه به نیازآبی کم این گیاه، در مزارع کم آب حومه شهرستان آباده کاشته شد و قرارداد کشت و خرید تضمینی گیاه لاوند بین کشاورز به عنوان پیش فروشنده و شرکت تعاونی اسپاد رایمون پاسارگاد منعقد شد.

او با اشاره به این‌که تاکنون انتقال نشاء به سطح 5000 متر مربع از اراضی این منطقه انجام شده، افزود: کاشت و برداشت این گیاه براساس تعهدات شرکت و پیش فروشنده به صورت مندرج در قرارداد بوده، که درصورت رعایت دستورالعمل توسط طرفین محصول تولیدی به دوصورت قیمت تضمینی و قیمت عرفی خریداری می‌شود.

این مقام مسئول با بیان این‌که تغذیه زنبور عسل از گل های این گیاه باعث افزایش عملکرد و بهبود کیفیت عسل تولیدی می شود، افزود:  این گیاه یکی از خوشبوترین گیاهان دارویی در جهان محسوب شده و  علاوه بر آنکه به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت در طب سنتی ایران و طب سنتی کشورهای چین و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان یک خوراکی مفید در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های آسیایی و اروپایی قرار دارد.

او خاطرنشان کرد: صنعت گیاهان دارویی منبع عظیم اقتصـادی و بـا ارزش افـزوده بسـیار بـالا در ایران محسوب می‌شود.

یعقوبی اظهار کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان آباده 35 هکتار، از گونه های مختلف زعفران، اسطوخودوس، گل سرخ، به لیمو، کاسنی، بادرنجوبه، مرزه و نعناع فلفلی است.

شهرستان آباده در شمالی‌ترین نقطه استان فارس و در فاصله ۲۷۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید