Iranian Agriculture News Agency

گرانی و کمبود سبزیجات دیگر موجب شد

آمادگی عرضه تک محصولی گوجه فرنگی در میادین

ایانا-کشاورزی: تولید محصولات عرضه شده در این میادین در اختیار بخش وزارت جهاد کشاورزی است وتوزیع آن در اختیار بخش خصوصی (اتحادیه‌ها و صنوف مرتبطه) است , سازمان میادین و تره‌بار در واقع حلقه واسط برای عرضه منظم و معقول برای رسیدن این کالاها به دست مصرف کننده است.

آمادگی عرضه تک محصولی گوجه فرنگی در میادین

در روزهای اخیر و پس از تعطیلات با جود آنکه هنوز میوه‌های تابستانی و حتی میوه‌های پاییزی در مغازه‌ها و میوه‌ فروشی‌های سطح شهر وجود دارد، برخی اقلام میوه و سردرختی در میادین تره‌بار شهرداری نایاب نه، اما کمیاب شده. در واقع تعداد اقلام میوه‌های ارائه شده در برخی از این مراکز محدود شده است.

هرچند برخی از این اقلام مانند گوجه فرنگی و سیب‌زمینی نایاب نیستند اما قیمت‌هایی دارند که به طور طبیعی و ناخودآگاه از سبد هزینه‌های خانوارهای متوسط به خصوص در کلان‌شهرها (مانند تهران واصفهان و...) حذف شده است. با این همه بررسی‌های میدانی خبرنگار ایانا به غیر از شنیده‌ها حاکی از آن است که این شنیده‌ها تا حدود زیادی درست است.

با توجه به پیگیری‌های انجام شده، سازمان میادین تره‌بار اعلام کرد: این سازمان نقشی در میزان عرضه ندارد، هرچند قیمت‌گذاری و کیفیت محصول عرضه شده در این مراکز به طور مستمر و مشخص توسط این سازمان پایش و رصد می‌شود و از نظر سازمانی و اصول کارکردی این وظایف برعهده سازمان هست.

تولید محصولات عرضه شده در این میادین در اختیار بخش وزارت جهاد کشاورزی است وتوزیع آن در اختیار بخش خصوصی (اتحادیه‌ها و صنوف مرتبطه) است. این سازمان در واقع حلقه واسط برای عرضه منظم و معقول برای رسیدن این کالاها به دست مصرف کننده است.

همچنین این سازمان اعلام کرده که در افزایش قیمت گوجه‌فرنگی و سیب زمینی دخالتی نداشته است. در همین باره عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران اعلام کرد: این سازمان برای عرضه مستقیم گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار آمادگی دارد. به منظور کاهش قیمت گوجه فرنگی، آمادگی داریم به تقاضای تولیدکنندگان و تامین کنندگان این محصول به هر تعداد و به هر میزان ممکن با بیشترین تسهیلات و در کمترین زمان پاسخ بگوییم.

او با اشاره به اینکه عرضه کنندگان گوجه فرنگی با تسهیلات ویژه‌ای که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، امکان عرضه این محصول را در 241 میدان و بازار میوه و تره بار خواهند داشت، اظهار کرد: عرضه مستقیم گوجه فرنگی در میادین و بازارها در منطقی کردن نرخ این محصول موثر است.

رحیمی با بیان اینکه سازمان مدیریت میادین مسئول تولید محصولات کشاورزی نیست، بلکه تلاش می‌کند تا با ایجاد بسترهای مناسب و کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان، فاصله تولید تا مصرف را کاهش دهد، تصریح کرد: توزیع گوجه فرنگی در غرفه‌های تک محصولی میادین و بازارهای میوه و تره بار، می‌تواند در کاهش قیمت این محصول موثر باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با تاکید بر اینکه غرفه‌هایی را برای عرضه گوجه فرنگی در نظر گرفته‌ایم تا تولیدکنندگان در این غرفه‌ها به صورت مستقیم، محصول خویش را عرضه کنند، خاطرنشان کرد: البته عوامل و دلایل افزایش نرخ گوجه فرنگی، خارج از کنترل و اراده سازمان مدیریت میادین است، اما این سازمان در جهت حل و فصل مسائل و مشکلات موجود، همواره آمادگی دارد تا با دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه همکاری کند.

این در حالی است که اتحادیه‌ها و صنوف عرضه کننده سبزی و میوه هنوز در این باره‌ اظهار نظر رسمی و مشخصی را اعلام نکرده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید