Iranian Agriculture News Agency

آنچه نباید می شد، شد!

ناتوانی وزارت خارجه در حمایت از تاجران پسته

عدم حضور تاجران پسته در نمایشگاه سیال منجر به از دست دادن مشتریانشان شده است

بنا به اعلام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور تاجران پسته در نمایشگاه سیال فرانسه منتفی شد.

ناتوانی وزارت خارجه در حمایت از تاجران پسته

آنطور که خبرنگار سیاسی ایانا از شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کسب اطلاع کرده است؛‌ علی رغم پیگیری‌های انجام شده تاجران پسته امسال نتوانستند در نمایشگاه سیال فرانسه شرکت کنند.  

مجید بازیان یکی از صادرکننده‌های نمونه‌ای که نتوانسته دراین نمایشگاه شرکت کند با بیان‌اینکه حضور تاجران پسته در نمایشگاه سیال فرانسه کنسل شد به " ایانا " گفت: سازمان توسعه تجارت ودیعه‌ای را که برای حضور دراین نمایشگاه واریز کرده بودیم را بازگرداند و قراردادمان با شرکت نمایشگاه‌ها منتفی شد. 

پس از آنکه تعداد قابل ملاحظه‌ای از تجار، بازرگانان،واحدهای تولیدی و تشکل‌ها در بخش‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و غذایی خود را برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی – تخصصی مواد غذایی سیال پاریس که یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های جهانی است،آماده کرده بودند  و قرار بود برای رزرو هتل و بلیت اقدام کنند، ایمیلی به دستشان رسید  که حضورشان را در این نمایشگاه کنسل اعلام می‌کرد. 

مدیریت نمایشگاه صراحتا اعلام کرده بود که از پذیرش ایرانیان غرفه‌دار و حتی ایرانیان بازدیدکننده با وجود ثبت نام قبلی و پرداخت هزینه های مربوطه معذور است.

بعد از این درخواست ، سید ابراهیم علوی، دبیر انجمن پسته ایران که خود یکی از شرکت‌کنندگان نمایشگاه بود هم به وزارت جهاد کشاورزی و هم وزارت امورخارجه نامه نوشت اما پاسخی دریافت نکرد.

او دراین باره به ایانا گفته بود: زمانی که برای پیگیری تماس گرفتیم، متوجه شدیم برای فعالان ایرانی روادید صادر نمی‌شود و امکان حضور در نماشگاه نیز وجود ندارد.

علوی  آمریکایی بودن مجری نمایشگاه را علت این مساله ذکر کرده و گفته بود:حتی شرکت برگزارکننده اعلام کرده بود که هیچ تراکنش مالی مستقیم یا حتی ثالث از طرف ایران را نمی‌تواند پذیرش کند.

او که  برای رفع این مشکل به راه‌های زیادی متوسل شد ، گفته بود: از اتاق بازرگانی مشترک ایران و فرانسه، وزیر امور خارجه و کاردار سفارت ایران در فرانسه کمک خواستیم و حتی مکاتباتی هم با آنها داشتیم اما غلی رغم قو‌ل‌های مساعد این مشکل رفع نشد.

مجید بازیان نیز یکی از صادرکنندگان نمونه‌ای که نتوانسته بود در نمایشگاه بین‌‌المللی تخصصی مواد غذایی سیال پاریس شرکت کند، در همان زمان، اعمال تحریم‌ها را دلیل عدم حضور تاجران ایرانی در نمایشگاه سیال فرانسه خوانده و به خبرنگار سیاسی ایانا گفته بود: حتی کمپینی برای حل این مشکل تشکیل شد و ایمیل‌هایی نیز به سفارت ایران در فرانسه زده شد  اما پاسخی به ما داده نشد. سازمان توسعه تجارت نیز پاسخی نداد.

پیگیری‌های خبرنگار سیاسی ایانا از وزارت امور خارجه که در نهایت منجر  به نامه‌ای مکتوب این وزارتخانه به این خبرگزاری شده بود، تنها حاوی این مهم بود :  وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع است و حل این مشکل را در دستور کار خود قرار داده است.

وزارت امور خارجه در پاسخی مکتوب به سئوالات ایانا؛ اقدام شرکت فرانسوی درباره تحریم تولیدکنندگان و باغداران ایرانی در نمایشگاه سیال فرانسه را توجیه‌ناپذیر و غیرقابل قبول خواند و رسما اعلام کرده بود مراتب اعتراض رسمی ایران به دستگاه‌های ذیربط فرانسوی و مسئول برگزار کننده این نمایشگاه ابلاغ شده است.

این وزارتخانه در متن این نامه تاکید کرده بود سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس از بدو امر ، حل این مشکل را در دستور کار قرار داده است.

*تلاش‌ها افاقه نکرد 

اما حالا بعد از گذشت حدود دو ماه از  این ماجرا،  خبر می‌رسد که پیگیری‌ها برای حضور تاجران دراین نمایشگاه نتیجه‌بخش نبوده است.

 شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در تماس خبرنگار سیاسی ایانا درباره آخرین وضعیت تاجران پسته تنها این پاسخ را داد : علی رغم پیگیری‌‌ها ومکاتبات انجام شده از سوی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، حضور تاجران پسته در این نمایشگاه منتفی شده است.

همچنین گفته شد که شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی از طریق سفارت ایران  در فرانسه و وزارت امور خارجه و حتی دفتر ریاست جمهوری این موضوع را پیگیری کرد اما متاسفانه نتایج لازم بدست نیامد وامسال ایران در این نمایشگاه شرکت نمی‌کند.

بنا بر اطلاعات این شرکت؛ حتی وزارت امور خارجه نیز اقداماتی انجام داد اما از آنجا که شرکت برگزار کننده یک شرکت خصوصی بود،‌ دولت فرانسه تصمیمش را تغییر نداد و متاسفانه حضور تاجران در این نمایشگاه کنسل شد.

مجید بازیان، یکی از تاجران پسته که قرار بود دراین نمایشگاه شرکت کند در گفت‌وگو با «ایانا» از منتفی شدن حضور تاجران در این  نمایشگاه خبرداد و گفت: مشکل ما برای حضور در این نمایشگاه حل نشد.

او با تاکید براینکه سازمان توسعه تجارت ودیعه‌ای را که برای حضور در این نمایشگاه وازیر کرده بودیم را بازگرداند، افزود: با این اقدام، قراردادمان با شرکت نمایشگاه‌ها منتفی شد.

بازیان درباره اقدامات وزارت امورخارجه نیز توضیح داد: از اقدامات وزارت امور خارجه بی‌اطلاعم چرا که وزارت امور خارجه دراین باره به وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت گزارش می‌دهد. برای همین نیز درجریان اقدامات این وزراتخانه نیستم.

*پیامدهای عدم حضور در نمایشگاه سیال

مجید بازیان درباره پیامدهای عدم حضور تاجران پسته در این نمایشگاه به« ایانا» گفت: با منتفی شدن حضور تاجران پسته در این نمایشگاه، هم زحمت‌ةایمان هدر رفت و هم مشتریان خارجی پسته را از دست دادیم.

او با بیان‌اینکه دراین نمایشگاه‌ها شرکت‌های برند حضور پیدا می‌کنند، افزود: سالیان سال تلاش کردیم تا هم این شرکت‌ها و مشتریان پسته را شناسایی کنیم و هم مسائل و مشکلات پیش رو را برطرف کنیم اما با منتفی شدن این نمایشگاه تمام  تلاشمان به هدر رفت.  

بازیان همچنین متذکر شد: وقتی مشتری خارجی ببیند شرکت ایرانی از حضور در چنین نمایشگاهی بازمانده است، برای ادامه معامله با شرکت‌های ایرانی با تردید روبرو می‌شود و اعتمادش را از دست می‌دهد. علاوه براین؛ این ذهنیت برای مشتری ایجاد  می‌شود که وقتی شرکتی نمی‌تواند از حق خود برای حضور در چنین نمایشگاهی دفاع کند،  چطور می‌تواند باقی مشکلات را حل کند.

او با اشاره به پیامدهای دیگر این اتفاق نیز تاکید کرد: احتمالا تاجران پسته سال آینده هم  نتوانند در نمایشگاه مواد غذایی آلمان (آنوگا) شرکت کنند. چرا که این  دو نمایشگاه بین‌المللی به هم وابسته هستند و وقتی امسال فرانسه مانع حضور تجار در این نمایشگاه شد قطعا سال آینده نیز آلمان نیز از حضور تاجران درنمایشگاه (آنوگا)ممانعت می‌کند. علاوه براین،‌حضور در نمایشگاه‌‌ها درمرکز اروپا را که به مدت  30 تا 40  سال در آن شرکت کرده‌ایم را از دست خواهیم داد.

بازیان افت صادرات پسته را مشکل دیگری دانست و با اشاره به موانع پیش روی صادرکنندگان گفت: متاسفانه نه تنها حمایتی از صادرکنندگان پسته نمی‌شود بلکه از ما خواسته می‌شود خودمان راهی برای حل مشکلاتمان پیدا کنیم اما هر بار با  موانع جدی روبرو می‌شویم.

او در توضیح این مطلب اضافه کرد؛ از 21 فروردین سال 97 تا امروز 35 بخشنامه‌ برای صاردات زده شده است که اگر بخشنامه‌‌ها را کنار هم بگذاریم، مشاهده می‌کنیم که بخشنامه امروز، بخشنامه دیروز را زیر سئوال می‌برد.

بازیان با تاکید براینکه بانک مرکزی و وزارت صنعت باید مشکلات تاجران را حل کنند تاکید کرد:  بخشنامه پیمان سپاری ارزی بزرگترین مشکل ما است.

او دربخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به ایانا درباره درآمد ارزی پسته نیز تاکید کرد:  درآمد ارزی سالیانه پسته بین یک میلیارد و 200 میلیون دلار تا یک میلیارد و 500 میلیون دلار است اما این درآمد امسال به دلیل مشکلات موجود و وضعیت آب و هوایی و کاهش محصول حدود 200 میلیون دلار برآورد می‌شود.

با این تفاسیر؛ هر چند نمایشگاه سیال فرانسه یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های مواد غذایی بود اما تاجران پسته از حضور دراین نمایشگاه بازماندند و پیگیری‌‌های وزات امور خارجه نیز راه به جایی نبرد.

***

نویسنده: ارمغان جوادنیا

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید