Iranian Agriculture News Agency

چالش تورم پیش روی اقتصاد؛

بازگشت تورم، یک رقمی، چیزی شبیه یک رویا!

در حالی شهروندان ایرانی اولین روزهای نخست 6ماهه دوم سال جاری را سپری می‌کنند که مرکز آمار ایران از نرخ تورم 11.3درصدی، در دوازده ماه منتهی به شهریور97 خبر داده است.

بازگشت  تورم، یک رقمی، چیزی شبیه یک رویا!

 در حالی نرخ تورم دو رقمی، نگرانی آحاد مختلف جامعه را با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران دو چندان کرده که دولت یازدهم و در پی آن دوازدهم تورم یک رقمی در سال گذشته را، دَستاورد بزرگ خود دانسته و مانور زیادی بر روی آن داده است. از این رو با ارائه نرخ جدید تورم دو رقمی توسط مرکز آمار ایران، گویا باید رویای نرخ تورم یک رقمی را به طور مجدد به دست فراموشی سپرد و منتظر نوسانات احتمالی بالارَونده آن بود. علاوه بر آن مرکز آمار ایران از افزایش 6.4درصدی هزینه شهروندان ایرانی در خرید مجموعه کالا و خدمات یکسان، نسبت به ماه گذشته خبر داد. این خبر در حالی اعلام شد که افزایش میزان رقم مورد نظر از 19.3درصد در یک ماه به 25.7درصد رسید.

در این باره آلبرت بغازیان، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایانا می‌گوید:« به نظر می‌رسد عدد 11.3 درصد، رقم مشکوکی برای صحت نرخ تورم واقعی این روزها است. چرا که با توجه به وضعیت کنونی قیمت‌ها در بازار، باید نرخ تورم بیش از رقم اعلام شده باشد. در حال حاضر بازارهای ایران، شاهد گرانی کم سابقه‌ای بوده‌اند که کمر شهروندان ایرانی را خم کرده. رقم‌هایی مانند 9، 10 یا حتی 11 برای تورم کنونی بسیار ایده‌آل هستند. من فکر می‌کنم اشکالاتی در محاسبات مرکز آمار ایران وجود داشته یا حتی ممکن است، نرخ تورم را با توجه به قیمت‌های مصوب قبلی در نظر گرفته باشند!»

او با اشاره به واقعیتی که در وضعیت افسار گسیخته قیمت‌های مسکن، خوراکی‌ها، خودرو و... وجود دارد، ادامه می‌دهد:« این روزها ما شاهد افزایش دو یا سه برابری قیمت کالاهای خارجی هستیم و داخلی‌ها نیز با قیمت‌های عجیب وغریب خود سعی دارند از کالاهای خارجی عقب نمانند. خُب.. اینچنین است که رقابت در قیمت‌گذاری با ضعف نظارت دولتی‌ها دست به دست هم می‌دهند تا نرخ تورم را به بیش از 11.3 برسانند.»

این کارشناس اقتصادی معتقد است که باید نگاهی به آنچه در اقتصاد کنونی کشور در حال رخ دادن است، انداخت. نرخ دلار از قَواره خود درآمده و مدام در حال نوسان و افزایش است. با توجه به اینکه ایرانی‌ها نیز همه چیز را به افزایش این ارز مربوط می‌سازند، به طور خود جوش و بدون هیچ گونه مصوبه‌ای ارقام دلخواه خودشان را ارائه می‌کنند. این داستان به طور قطع ایجاد کننده هرج و مرج خواهد شد وخود مردم نیز در افزایش نرخ تورم دست خواهند داشت.

بغازیان با تاکید به اینکه نرخ تورم 11.3درصدی جای تأمل دارد، توضیح می‌دهد:« اگر دولت به دنبال قوی ساختن سازمان نظارتی خود نباشد و محتکران و گران فروشی‌ها را چاره اندیشی نکند، به طور مسلم آینده نه چندان خوش‌آیندی در6 ماهه دوم سال پیش روی شهروندان ایرانی خواهد بود.»

او با اشاره به اینکه بازگشت نرخ تورم یک رقمی نیاز به شرایط خاصی دارد، می‌افزاید:« بازگشت تورم یک رقمی با وضعیت کنونی بحران اقتصادی در کشور درحال حاضر امکان پذیر نیست. باید شرایطی فراهم باشد تا اقتصاد ایران دوباره بتواند به نرخ تورم یک رقمی دست یابد. شاید بهتر است بگوییم فعلاً نرخ تورم زیر 10 درصد می‌تواند چیزی شبیه یک رویا باشد. »

این کارشناس اقتصادی معتقد است که در آبان ماه سال جاری با آغاز دور جدید تحریم‌ها بار روانی این داستان، گریبان شهروندان ایرانی را خواهد گرفت و به احتمال بالا بازار ایران به طور مجدد شاهد افزایش قیمت‌ها خواهد بود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، حتی اگر دولت بتواند نرخ ارز را کاهش دهد، امیدی به کاهش قیمت کالاها در داخل ایران نیست.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید