Iranian Agriculture News Agency

مسئول باغ پسته نمونه کشوری در سراجه قم

افزایش 15 درصدی تولید پسته با آبیاری مکانیزه

با آبیاری مکانیزه حداقل ۱۵ درصد محصول پسته افزایش می‌یابد

ایانا-کشاورزی: این مجموعه یکی از باغ‌های نمونه کشوری در میوه پسته است. این باغ سه یا چهار رقم پسته دارد که پسته فندوقی از انواع زودرس و انواع مرغوب دیگر مانند کله قوچی و اکبری و شاپسند نیز جزو ارقام این باغ است

افزایش 15 درصدی تولید پسته با آبیاری مکانیزه

درخت‌های پربار و کوتاه قد، زیر بار تازه کمر خم کرده‌اند و کامیون بنز زیر تیغ آفتاب، وسط راه خاکی میانه باغ ایستاده و کارگرها یکی پس از دیگری سبدها را خالی می‌کنند و دوباره زیر درخت‌ها گم می‌شوند. این شیوه همچنان ادامه دارد و آهسته آهسته جای دسته‌های کارگری با هم عوض می‌شود و تعدادی که در حال غذا خوردن و استراحت هستند به کار باز می‌گردند و آنها که در حال کار هستند برای استراحت زیر سایه درختان می‌خزند.

جوی پای درخت‌ها خشک است و غبار هر از گاهی همه جا را تیره می‌کند. اینجا باغ پسته نمونه کشوری در قم است با حدود 110 هکتار وسعت که در هر هکتارش بین 600 تا هزار اصله انواع درخت پسته دارد.

به گزارش ایانا، رضا کرمانی مسئول این باغ است از او در مورد این باغ و اینکه چطور اداره می‌شود می‌پرسیم و او می‌گوید: این مجموعه یکی از باغ‌های نمونه کشوری در میوه پسته است. این باغ سه یا چهار رقم پسته دارد که پسته فندوقی از انواع زودرس و انواع مرغوب دیگر مانند کله قوچی و اکبری و شاپسند نیز جزو ارقام این باغ است.

او در حالی که اشاره به لوله‌های سیاه پای برخی از درخت‌ها می‌کند، توضیح می‌دهد: این باغ در بدو تاسیس و اینکه مشخص نبود که خاک این منطقه از قم به کاشت پایه پسته جواب می‌دهد یا خیر، به شیوه معمولی و آبیاری غیرمکانیزه کاشت شد. اما از ابتدای امسال تاکنون بیش از دو هکتار این باغ به آبیاری مکانیزه به شیوه آبیاری قطره‌ای مجهز شده است. 

قاسمی به کامیون بنز میانه باغ که هنوز در حال پر شدن است اشاره کرده و می‌گوید: از اواخر شهریورماه زمان برداشت پسته‌های دیررس‌تر شروع می‌شود برداشت محصول هم سرعت می‌گیرد اما به طور متوسط حداقل روزی دو کامیون بنز هشت تا 10 تن در این باغ پر شده وبرای فراوری به کارخانه ارسال می‌شود.

او اضافه می‌کند: این نکته مهم را نیز در نظر داشته باشید که مرغوبیت این پسته در حد پسته‌ها رفسنجان و دامغان است و تا آخر فصل برداشت هر روز 70 تا 80 کارگر اینجا کار می‌کنند. برای فصل آینده تمامی این باغ مجهز به آبیاری مکانیزه شده و تبدیل به یک باغ تمام مکانیزه می‌شود. با توجه به مکانیزه شدن آبیاری باغ، افزایش بهره‌وری و میزان محصول هم رخ می‌دهد. پیش‌بینی ما این است که با آبیاری مکانیزه و زمان رسیدن محصول واقعی باغ، مقدار محصول حداقل 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید