Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

برگزاری گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ وزارت کشاورزی

ایانا-کشاورزی: با تشکیل ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس، حداقل ۳۰ فعالیت مهم در استان‌ها در چهار حوزه فرهنگی، اجتماعی، حفظ آثاری و خدمات‌رسانی به ایثارگران را داشته و در این ایام پرشورتر برگزار خواهیم کرد.

برگزاری گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ وزارت کشاورزی

مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، از برگزاری سی‌امین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ وزارت جهاد کشاورزی با حضور مقامات کشوری و لشگری در پنجم مهرماه امسال در سالن همایش‌های خوشه وزارتخانه خبر داد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر حجت ترشیزی در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: در این گردهمایی که همزمان با سالروز عملیات ثامن‌الائمه با شکست حصر آبادان برگزار می‌شود، بیش از ۷۰۰ فرمانده گردان در پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد در قالب ۴۳ گردان مهندسی رزمی، ۲۶ گردان پشتیبانی مهندسی رزم، ۷ تیپ مهندسی رزمی، ۷ تیپ پشتیبیانی خدمات رزم و ۶ قرارگاه مهندسی رزمی حضور خواهند یافت.

او از رونمایی ۶ کتاب و نرم‌افزار چند رسانه‌ای شهید شاخص امسال وزارت جهاد کشاورزی (شهید محمدحسن کسایی) در گردهمایی فرماندهان خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۷ نرم‌افزار چندرسانه‌ای توسط اداره کل ایثارگران ایجاد شده است. این نرم‌افزار با بیش از ۲۰ کلیپ، ۲۵ کتاب، ۶ نمایشگاه عکس و اسناد و زندگینامه شهدای شاخص می‌تواند مورد استفاده محققان برای رسیدن به نقش جهاد در دفاع مقدس باشد.

ترشیزی از ابلاغ دستورالعمل بزرگداشت سی و هشتمین هفته دفاع مقدس به استان‌ها و جمع‌بندی گزارش و ارائه به بنیاد حفظ آثار خبر داد و گفت: ما با تشکیل ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس، حداقل ۳۰ فعالیت مهم در استان‌ها در چهار حوزه فرهنگی، اجتماعی، حفظ آثاری و خدمات‌رسانی به ایثارگران را داشته و در این ایام پرشورتر برگزار خواهیم کرد.

این مسوول افزود: در این ایام، مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای جهاد کشاورزی در هر استان، مراسم غبارروبی از مزار شهیدان و تجلیل از خانواده‌های آنها، برگزاری جلسات شب شعر و خاطره، تقدیر از پیشکسوتان جنگ جهاد در سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و ... با حضور مسوولان وزارتخانه و مسوولان کشوری برگزار می‌شود.

مدیر کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی از ایجاد سامانه آمار و اطلاعات ایثار و جهاد به آدرس اینترنتی Isarjahad.ir در این وزارت خبر داد و گفت: با ثبت‌نام در این سامانه، اطلاعات ایثارگران جمع‌آوری خواهد شد که علاوه بر شناسایی ایثارگران جهادی مردمی، مباحث خدماتی از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

ترشیزی در خصوص خدمات‌رسانی به ایثارگران گفت: خدماتی همچون خدمات اجتماعی، مددکاری،مساعدت وام، اشتغال و مسکن از جمله مباحثی است که توسط این اداره برای خانواده بزرگ ایثارگری وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

به گفته او، در بحث اشتغال با وجود بسیج تمامی امکانات کارهایی در خصوص اشتغال فرزندان شهدا و ایثارگران انجام شده است که می‌توان به فعالیت کارگروه‌های تخصصی اشتغال در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد. همچنین تاکنون ۸ کارگروه تخصصی در راستای کارآفرینی و اشتغالپذیری انجام شده و کارهایی صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد شهید و امور ایثارگران، مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) و برخی مراکز برای آموزش‌های اشتغالپذیری برای ایثارگران منعقد شده است.

این مسوول افزود: در حال حاضر ۷۰۰ فرزند شهید فاقد شغل داریم که برای آنها برنامه‌ریزی‌های خوبی از سوی وزارت و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شده و لیست آنان به سازمان امور استخدامی ارسال شده است. همچنین بیش از ۲۰ هزار فرزند ایثارگر فاقد شغل در وزارت جهاد کشاورزی داریم که باید در راستای سیاست‌های اصلی وزراتخانه با مرکز و سایر نهادها تعاملاتی برای رفع مشکل بیکاری داشته باشیم.

مدیر کل امور ایثارگران با اشاره به واگذاری شرکت‌های موسسات مرتبط با وزارتخانه به ایثارگران جنگ جهاد در راستای خصوصی‌سازی، اظهار داشت: در مرحله اول ۲۳ شرکت‌ مرتبط با موسسه جهاد نصر طبق آئین‌نامه مربوطه به ۳۹ هزار ایثارگر واگذار شد و در مرحله دوم که از سال گذشته آغاز شد، بعد از آسیب‌شناسی مرحله اول و شناسایی ایثارگران با همکاری کانون سنگرسازان بی‌سنگر، تاکنون ۲۹ هزار ایثارگر واجد سهام شده‌اند.

او افزود: سه موسسه جهاد نصر، جهاد توسعه و جهاد تحقیقات سهام شرکت‌هایشان را به نیروهای داوطلب مردمی جنگ جهاد واگذار کرده‌اند و مابقی نیز بعد از شناسایی دیگر ایثارگران واگذار خواهد شد.

ترشیزی از جمع‌آوری بیش از ۳ میلیون سند مرتبط با جنگ جهاد در بخش حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس خبر داد و گفت: بیش از ۲ میلیون از این اسناد ساماندهی و با بیش از ۲۷ مرحله شناسایی، برای این اسناد شناسنامه صادر شده است.

به گفته او، هم اکنون ۱.۵ میلیون سند پس از اسکن، در نرم‌افزاری در این خصوص قابل بهره‌برداری است.

این مسوول با اشاره به فعالیت‌های انتشاراتی این اداره کل گفت: حدود ۴۰ کتاب در خصوص زندگینامه و وصیتنامه شهدا با عنوان رهیافتگان در حال چاپ است. همچنین کتاب‌های تاریخچه پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد با عنوان سنگرسازان بی‌سنگر و کتاب تاریخچه پشتبیانی جنگ هر استان بر اساس قرارگاه، تیپ و گردان نیز در دستور کار قرار دارد.

او از انتشار فاز اول اطلس جنگ جهاد به صورت کتاب و نرم‌افزار خبر داد و گفت: در دو فاز دیگر بیش از ۳۵۰۰ کالپ عملیاتی را سازماندهی کرده‌ایم و در قالب نرم‌افزار GIS به معرض دید مخاطبان و محققان ارائه خواهد شد.

مدیر کل امور ایثارگران با اشاره به همکاری این اداره با موزه ملی دفاع مقدس گفت: از آنجایی که جهاد رکن سوم جنگ است، باید ترسیم کامل و جامعی از تمامی مولفه‌های جنگ در موزه دفاع مقدس داشته باشد. ۵۸ پروژه در موزه دفاع مقدس وجود دارد که جهاد در همه آنها نماینده دارد.

به گفته او، در خصوص مباحث درمانی ایثارگران مشکلاتی وجود دارد، زیرا مباحث درمانی در بنیاد شهید متمرکز است و ما سعی کرده‌ایم با استفاده از موسسه درمانی شهید شوریده برخی خدمات درمانی همچون دندانپزشکی، خدمات روانپزشکی و ... را در این مرکز انجام دهیم.

این مسوول بر توجه هر چه بیشتر به جانبازان تاکید کرد و گفت: در این راستا، یک روز با ایثارگران در هفته در اداره کل ایثارگران در نظر گرفته شده است، تا بتوانیم بخشی از مشکلات آنان را بخصوص در سال‌های کنونی داشته و خدمات‌رسانی کنیم.

مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی با گرامیداشت یاد و خاطره ۳۳۰۰ شهید وزارت تصریح کرد: نهاد انقلابی جهاد سازندگی که با هدف محرومیت‌زدایی در سراسر کشور به فرمان امام تشکیل شده بود، با آغاز جنگ تحمیلی، علاوه بر انجام کار سازندگی در روستاها، با تشکیل ساختار دفاعی، در دفاع مقدس حضور یافت.

او افزود: این نهاد انقلابی، با تشکیل ستادهای پشتیبانی جنگ در کشور، نقش پشتیبانی از نیروهای دفاعی را بر عهده گرفت و برای نخستین بار در طول تاریخ جنگ‌های بین‌المللی با بسیج دانشجویان و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی به عنوان نیروی مهندسی جنگ، خلاء مهندسی رزمی را پر کرد.

این مسوول خاطرنشان کرد: ۵ مرکز تحقیقاتی جهاد در ابتدا تشکیل شد که در فعالیت‌‌های عظیم دوران دفاع مقدس در امر راهسازی، خاکریز، سنگر و ابداعات و ابتکاراتی همچون ساخت پل‌های عظیم همچون پل بعثت، خیبر، خضر و احداث جاده همچون جاده سیدالشهدا و وحدت را به انجام رساندند.

به گفته او، ماموریت جهاد سازندگی در جنگ قبل از عملیات آغاز می‌شد و در حین عملیات پا به پای رزمندگان حضور داشتند که با اعزام بیش از ۵۴۰ هزار نیرو، ۳۳۰۰ شهید، ۲۴ هزار جانباز، یکهزار و ۳۰۰ آزاده را تقدیم کرده و نقش خود را در دفاع مقدس ایفا کردند.

او افزود: هر ساله در ایام دفاع مقدس یاد و خاطره تمامی جهادگران که مفتخر به لقب پرافتخار سنگرسازان بی‌سنگر از سوی رهبر انقلاب هستند، گرامی می‌داریم و سعی می‌کنیم برنامه‌های مختلفی را با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها از جمله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بسیج، سپاه، ارتش، بنیاد شهید و ... برپا شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید