Iranian Agriculture News Agency

نمایش کارآفرینی سوزن‌دوز‌ی‌های بلوچستان در تهران

زنان خانه خورشید و دختران مهتاب، با همکاری یکدیگر « نمایشگاه عرضه و فروش سوزن دوزی نفیس بلوچستان » را چهارم و پنجم مهرماه در گالری طراحان آزاد برگزار می­‌کنند.

نمایش کارآفرینی سوزن‌دوز‌ی‌های بلوچستان در تهران

کمتر زنی از اهالی سیستان و بلوچستان است که با سوزن دوزی و آینه کاری بلوچی این یادگاران گذشته‌های دور بیگانه باشد. حالا یکی از صاحب نام­ترین هنرمندان این عرصه با همکاری یکی از سازمانهای غیردولتی فعال در حوزه توانمندسازی زنان در معرض آسیب ، در حال زمینه چینی برای برگزاری نمایشگاهی از هنرمندیهای زنان سیستان و بلوچستان است. «دختران مهتاب» این بار در کنار موسسه کاهش آسیب زنان سرزمین خورشید برگزاری کننده نمایشگاهی است که قرار است سوزن دوزی نفیس بلوچستان را در معرض دید علاقه‌­مندان بگذارد.

با توجه به انتخاب ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن‌دوزی، دختران مهتاب برای شناساندن انواع مختلف سوزن‌دوزی بلوچستان، در سال جاری چند نمایشگاه با رویکردهای متفاوت را در تهران، کرمان، اصفهان و شیراز برگزار خواهند کرد. نمایشگاه 2 روزه «سوزن‌دوزی نفیس بلوچستان» که چهارم و پنجم مهرماه با همکاری سازمان غیردولتی «زنان خانه خورشید» در گالری طراحان آزاد برگزار می‌شود، اولین گام این گروه از زنان هنرمند سیستان و بلوچستان، در این راه پُر پیچ و خم و پُر مشقتِ سوزن دوزی است.

دختران هنرمند مهتاب می­‌گویند؛ فرآیند خلق و تولیدِ «بلوچ‌دوزی» که فاخرترین نوع سوزن‌دوزی بلوچ است، سخت و طاقت فرساست، این‌که از پارچه و مقداری نخ و به یاری ذهن و روان، نقوشِ دیرینه و هویت‌سازِ قوم بلوچ را بر بوم سیاه پارچه دوباره و چندباره بیافرینیم، جز با صبوریِ زن بلوچ میسر نیست.

در روزگاری به سر می‌بریم که غفلت دستگاه‌های متولی، اصالت‌های خلق بلوچ‌دوزی را به سوی فراموشی کوچانده است. «دختران مهتاب» در تکاپو هستند که در کنار اشتغال‌زایی و درآمدزایی در این روستای خشکیده، به حفظ و احیای اصالت‌های بلوچ‌دوزی – از شیوه دوخت گرفته تا انتخاب نقش و نگاره‌های اصیل و باستانی- ادامه دهند و برای رفعِ چالش‌های کسب‌وکارمان از هر فرصتی بهره ببرند.

لیلاارشد فعال مدنی و  موسس سازمان غیردولتی زنان خانه خورشید، اولین مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد زنان که سالهاست در منطقه دروازه غار مشغول به فعالیت است در ارتباط با جزییات برگزاری این نمایشگاه به ایانا می‌­گوید: زنان سرزمین خورشید و دختران مهتاب ویژگی های مشترکی دارند که آنها را برای رسیدن به هم و درک یکدیگر آماده کرده است .این دو گروه ، زنانی هستند که برای رسیدن به توانایی­های بیشتر ، بسیار کوشیده‌اند، آنها پیوسته با سختی­ها  ، تبعیض ، ناملایمات و بسیاری مشکلات دیگر در نبرد بوده­اند و اکنون سر افرازانه دست در دست هم میایند تا بار دیگر توانایی و تلاش خود را برای ادامه راه همه زنان  پر قدرت و خستگی ناپذیر این مرز و بوم به نمایش بگذارند.

دختران مهتاب با شاگردی استادانی بی همتا چون مهتاب خانم و زینب نوروزی (اساتید نام آشنای هنر سوزن­دوزی) حالا هنرهای دستی سوزن دوزی بلوچ را در کنار زنانی عرضه می­کنند که بسیاری از آنها با گذر از شرایط سخت، آسیب­های اجتماعی را تحت حمایت موسسه­ای چون زنان سرزمین خورشید از سرگذرانده­اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید