Iranian Agriculture News Agency

هشدار شبکه یاری کودکان کار:

باز هم جای کودکان کار در مدرسه خالی است

همزمان با شروع سال تحصیلی جدید، برخی از نهادهای مدنی حوزه کودک با صدور بیانیه‌­هایی به استقبال مهر رفتند. شبکه یاری کودکان کار ضمن گرامیداشت بازگشایی مدارس بر برخورداری برابر همه کودکان از حق آموزش و تحصیل رایگان تاکید کرد. این شبکه که متشکل از دهها نهاد مدنی مدافع حقوق کودک است، همزمان با شروع سال تحصیلی جدید از مسولین و نهادهای اجرایی کشور در حوزه آموزش خواست که براساس اصول قانون اساسی که در آن حق کودک برای برخورداری از آموزش رایگان مورد تاکید قرار گرفته است به وظایف خود برای تحقق یکی از حقوق بنیادین کودکان عمل کنند.

باز هم جای کودکان کار در مدرسه خالی است

به گزارش ایانا، در این بیانیه آمده است: « بر اساس اصل سوم و اصل سی قانون اساسی، حق آموزش رایگان  برای تمامی کودکان ساکن در خاک سرزمینی­مان به یک میزان مورد توجه است. ماده ۲۸ کنوانسیون جهانی حقوق کودک نیز بر تعهد دولتها برای فراهم آوردن امکانات آموزشی در دسترس و برابر برای تمام کودکان تاکید می­کند. با این همه، درحال حاضر نه‌تنها به رعایت این حقوق تمکین ننموده بلکه متولیان آموزش و پرورش کشور تاکنون به هیچ عنوان از این حیث پاسخگوی انتظارات و مطالبات جامعه مدنی نبوده­‌اند. لذا تأکید میکنیم که ایجاد تحول در سیستم آموزشی کشور امری اجتناب‌ناپذیر بوده که صرفاً از مسیر برنامه‌ریزی نظام‌مند و نیز  توجه به منابع انسانی و منابع مالی در حوزه آموزش قابل دستیابی است.»

تاکید بر حقوق صنفی دانش آموزان و معلمان برای ارتقاء سطح کیفی آموزش کشور از دیگر مواردی است که در این بیانیه به آن اشاره شده است. در ادامه این بیانیه می­‌خوانیم:« اگر چه معتقدیم تا رسیدن به عدالت آموزشی فرسنگ‌ها فاصله داریم لیکن توجه به کودکان در سراسر این مرزو بوم و ایجاد فضای ایمن همراه با امکانات آموزشی برابر جزو حقوقی است که به جهت عدم مدیریت صحیح آموزشی تاکنون بسیاری کودکان از محرومیت این حقوق رنج می‌برند و مادامی که توجه به کودکان و حقوق اولیه آنان در اولویت اقدامات سیاست‌گذاران قرار نگیرد بودجه مختص آموزش و پرورش همچون سابق کفاف نیازهای آموزشی بویژه در مبحث حقوق و دستمزد کادر آموزشی را نخواهد داد و معلمین دغدغه‌مند که معاش‌شان همواره در مخاطره است امنیت روانی کافی در تحقق اهداف عالی را نخواهند داشت.»

انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در بیانیه ای ضمن واکاوی مشکلات و چالشهای فراروی حق تحصیل کودکان، از مسولین اجرایی کشور در امر آموزش خواست تا برای برون رفت از بحرانهای نظام آموزشی اقدامات فوری را در دستور کار خود قرار دهند. در بخشی از بیانیه این انجمن آمده است:

‎ «انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن گرامی داشت این روز به عنوان روز دانش،  بر مطالبات خود در چارچوب پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک پافشاری کرده و از مسئولان نظام آموزشی خواست تا در راستای مراقبت از کودکان اقداماتی را به صورت فوری در دستور کار خود قرار دهند.» برقراری عدالت آموزشی جهت دستیابی کلیه کودکان  به فرصت‌های آموزشی برابر، برنامه‌ریزی صحیح جهت به‌روزرسانی محتوای کتب آموزشی مطابق با نیازهای رشد وتوانمندی‌ها برای زندگی مسالمت‌آمیز؛ اختصاص بودجه کافی جهت استخدام و آموزش معلمین متبحر و سالم، هم‌چنین اختصاص بودجه جهت بازسازی مدارس فرسوده و برخورداری کلیه دانش‌آموزان از فضاها و ابزارهای مناسب آموزشی؛ تدوین و اجرای برنامه‌ای منسجم جهت ورود کودکان خارج از چرخه تحصیل به مدارس؛ برنامه‌ریزی جهت پیشگیری از انواع خشونت (روانی، جسمی و جنسی) علیه دانش‌آموزان از طریق اجباری نمودن آموزش مهارت‌های زندگی و نیز آموزش خودمراقبتی کودکان برای تمامی سطوح تحصیلی؛حضور مشاور و مددکار آموزش‌دیده در کلیه مدارس و به‌خصوص مدارسی که درمناطق آسیب‌پذیر قرار دارند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید