Iranian Agriculture News Agency

بعد از ۱۰ سال تحقیق در آرژانتین:

استفاده از ماهواره‌های فضایی در کشاورزی

از این ماهواره‌ها می‌توان برای کنترل خشکسالی٬ سیل و رطوبت خاک استفاده کرد

کشاورزی از لحاظ تاریخی پشتوانه اقتصادی آرژانتین به شمار می‌رود. این کشور امروزه به منظور تقویت بخش کشاورزی قرار است از تصویربرداری ماهواره‌ای با امواج مایکروویو برای کنترل بلایای طبیعی و سنجش میزان رطوبت خاک استفاده کند.

استفاده از ماهواره‌های فضایی در کشاورزی

به گزارش ایانا به نقل از رویترز٬ این ماهواره SAOCOM 1a قرار است در ششم اکتبر از پایگاه هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا به همراه راکت فالکون اسپیس‌ ایکس به فضا پرتاب شود.  موریسیو ماکری٬ رییس‌جمهور آرژانتین٬ در هفته گذشته خطاب به کشاورزان و نمایندگان گفت استفاده از این ماهواره «جهشی در کشاورزی دقیق با کیفیت بالا ایجاد می‌کند که کشاورزی آرژانتین به آن وابسته است».

دانشمندان معتقدند اطلاعات نقشه‌ای بدست آمده از خاک و لایه‌های زیر زمین بوسیله این پروژه 600 میلیون دلاری قاعدتا به افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک خواهد کرد. تکنولوژی آنتن رادار به آرژانتین امکان دسترسی به «نقشه آبی» را می‌دهد که تقریبا در دنیا منحصر به فرد است. دولت آرژانتین می‌گوید که با استفاده از این امکانات می‌تواند میزان تولید محصول، سیل و خشکسالی را پیش‌بینی کند.

زمانی که ماکری قدرت را بدست گرفت شرایط اقتصادی مساعد نبود. بعد از آن هم وقوع خشکسالی باعث کاهش صادرات غلات شد و ارزش پول این کشور کاهش شدیدی پیدا کرد که دولت مجبور شد از صندوق بین‌المللی پول وام 50 میلیارد دلاری درخواست کند.

در اوایل ماه سپتامبر دولت اعلام کرد که اقدامات مالیاتی سخت‌گیرانه‌تری مانند اخذ مالیات بر محصولات صادراتی اصلی مانند ذرت، گندم و سویا اجرا خواهد کرد.

رائول کولیچوسکی، مدیر اجرایی و فنی کمیسیون عملیات فضایی ملی آرژانتین، می‌گوید: «این پروژه برای کشاورزان این کشور بسیار ارزشمند خواهد بود. امیدواریم با بدست آوردن این اطلاعات بتوانیم به ازای هر یک دلاری که خرج شده، 5 تا 7 دلار سود داشته باشیم».

در حالی که استفاده از ماهواره‌های پیشین آرژانتین تنها به منظور نظارت به شمار می‌رفت، دانشمندان می‌گویند که عملیات SAOCOM تصاویر مایکروویو و ایکس‌ری دقیقی را از سراسر زمین‌های زیر کشت گندم در  شرایط آب و هوایی مختلف و هر ساعتی از شبانه‌روز فراهم می‌کند. لورا فرولا، رییس بخش تحقیقات عملیات SAOCOM در مصاحبه‌ای می‌گوید: «این تکنولوژی جدید است و هیچ‌وقت از آن در آرژانتین استفاده نشده است. این عملیات محصول 10 سال تحقیقات مداوم است».

تحلیل‌گران معتقدند که اجرای این پروژه به حل مشکل نقدینگی آرژانتین کمکی نخواهد کرد. ژرمن هاینزنکنکت، کارشناس آب و هوا می‌گوید: « کشاورزان از این ماهواره‌ها استفاده می‌کنند تا از کیفیت محصولات مطمئن شوند. اما باید در نظر داشته باشیم که این پروژه تا ژوئن سال 2019 اجرا نخواهد شد پس به شرایط اقتصادی فعلی آرژانتین کمکی نخواهد کرد».

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید