Iranian Agriculture News Agency

پایه اقتصاد مقاومتی، اندیشه و فکر مقاومتی است

سید عبدالکریم رضوی رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در سفر خود به شهرستان شیراز به همراه محمد‌مهدی قاسمی،رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در بازدید از موزه مردم‌شناسی و اقامتگاه بوم‌گردی لپویی واقع در این شهرستان، مسائل و مشکلات صندوق‌خرد زنان‌روستایی لپویی را بررسی کرد.

پایه اقتصاد مقاومتی، اندیشه و فکر مقاومتی است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، در این بازدید که با حضور شهردار، رئیس و اعضای شورای شهر لپویی، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره صندوق خرد زنان روستایی لپویی ابتدا  قسمت‌های مختلف موزه و اقامتگاه بوم‌گردی مورد بازدید قرار گرفت و توضیحات لازم توسط بنیانگذاران آن ارائه شد و پس از آن نشستی در این زمینه در سالن شهرداری لپویی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، جعفری رئیس شورای شهرلپویی گفت: از دهه 80 شاهد تحول فکری در این شهر بوده‌ایم که ماحصل زحمات مجموعه جهادکشاورزی از زمان تصدی‌گری آقای رضوی و همکاری سایر دوستانی بود که به واقع خالصانه و به صورت شبانه‌روزی برای تغییر تفکر مردم این منطقه  زحمت کشیدند.

وی افزود: در این 17 سال که از تشکیل شرکت عمران و توسعه لپویی می‌گذرد، تنها سازمانی که هرموقع این شرکت مشکل داشته همه گونه حمایت کرده‌اند مجموعه جهادکشاورزی بوده است.

نیاز به تسهیلات بیشتر با زمان بازپرداخت طولانی‌تر از درخواست‌های صندوق خردزنان روستایی لپویی بود.

در ادامه این نشست، جعفری عضو هیأت‌مدیره صندوق خردزنان روستایی لپویی اظهار کرد: درسال 1383 این صندوق ایجاد و با تعداد اعضای 62 نفر و با سرمایه اولیه هرعضو تقریباً مبلغ 10 هزارتومان در لپویی شروع به فعالیت کرد که درحال حاضر سرمایه هر عضو قریب یک میلیون و پانصد هزارتومان است.

او افزود: اعضاء صندوق در سال 1390 به 100 نفر رسیده و صندوق دوم با تعداد 50 نفر و سرمایه اولیه 200 هزار تومان تشکیل شد و در حال حاضر به هر عضو صندوق در راستای فعالیتهای اعضاء از قبیل کشاورزی، دامپروری، تولید گیاهان دارویی،خیاطی، تولید محصولات خانگی مانند عرقیات، ترشیجات و پخت نان محلی3 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود.

جعفری درادامه عدم وجود مکان مناسب، نیاز به تسهیلات بیشتر با زمان بازپرداخت طولانی‌تر به واسطه اینکه خیلی از  اعضاء بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند از مشکلات صندوق‌های خرد زنان روستایی دانست.

تجربه مشارکت مردمی در پیشرفت لپویی، تجربه موفقی است

در ادامه این نشست، قاسمی رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس با تشکرو قدردانی از زحمات اعضای این صندوق و تشکر از حضور مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور در این منطقه گفت: تجربه لپویی، تجربه موفقی است و طی یک سال گذشته جلسات متعددی در رابطه با این نوع مشارکت مردم داشته‌ایم و به عنوان نمونه در برگزاری همایش بین‌المللی نقش زنان و دختران در حوزه‌های آبخیز، همکاری مردم کم‌نظیر بود به خصوص بخشی که در لپویی برگزار شد،  فعالیت زنان و دختران این منطقه از نزدیک مورد توجه شرکت‌کنندگان در همایش قرار گرفت.

او افزود: خوشبختانه با حمایت ویژه استاندار محترم فارس شرح خدماتی نوشته شده و با حضور صاحبنظران و اساتید بخش ترویج دانشکده کشاورزی در راستای روش توانمندسازی در جوامع روستایی و احیای آنها در دستورکار قرار دارد و همواره از الگوی لپویی، نوایگان، لایزنگان به عنوان الگوی موفق یاد شده است.

قاسمی تصریح کرد: وقتی تفکر انسانی عوض می‌شود قطعاً این دوام دارد و وقتی عده‌ای نسبت به ظرفیت‌ها توانمند می‌شوند، نمی‌توان آنها را پس گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس افزود: توسعه فکر باعث پیشرفت کشورهای پیشرفته شده، شاید ثروتهای طبیعی و مادی بتواند در مقطعی آدمها را جلو بیندازد، ولی آن چیزی که باعث دوام و پایداری می‌شود تفکر انسانها و انسانهایی هستند که این تفکر را می‌سازند و کار و رفتار شما و اقداماتی که انجام شده به عنوان یک نمونه موفق قابل تمجید است.

قاسمی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس این آمادگی را اعلام کرده که ما در 5 روستا این کار را انجام دهیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در ادامه بیان کرد: صندوق‌خرد زنان لپویی توفیقات خوبی را داشته است و جای خرسندی دارد و ما آمادگی کمک به این صندوق را داریم و حتما کمک خواهیم کرد.

پایه اقتصادمقاومتی، اندیشه و فکر مقاومتی است

در ادامه این نشست، سید عبدالکریم رضوی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور، با ابراز خرسندی از فعالیتهای انجام شده در این منطقه گفت: خیلی خوشحالیم که کاری که شروع کرده‌اید در حال ادامه است.

او افزود: امروز علم سازمان جهادکشاورزی فارس بر دوش شخصی توانمند، علاقه‌مند، عالم، عامل، خوش‌فکر و صادق است که سرمایه‌ای برای استان ما است و پیشنهاد من این است که رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس را رها نکنید و دائم به ایشان گزارش بدهید.

رضوی اردکانی با اشاره به اینکه شما خیلی کار کرده‌اید و نباید آن را دست کم بگیرید، گفت: در تاریخ هر تجربه زمانی ماندگاری دارد که مکتوب شده، تجربه‌های  ارزشمند خودتان را ثبت کنید تا پایداربماند.

اواظهار کرد: قرآن می‌فرماید کسی که یک نفر را احیاء کند، یعنی تمام جماعت را احیاء کرده است. مهمترین احیاء، احیاء فکری است و مهمترین زنده شدن، زندگی دوباره فکری است و شما این کار را در رابطه با سرزمینتان انجام داده‌اید. اینکه شما روز لپویی را در فارس ثبت کرده‌اید کار بسیار ارزشمندی است. کدام منطقه از فارس آمده‌اند، طرح توسعه را خودشان تهیه کنند و بعد در مجامع شهرستان و استان ببرند آنها را تصویب کنند؟ درکدام منطقه از فارس وام گرفته‌اند تا سدخاکی  احداث کنند؟

رضوی با اشاره به مشارکت مردم در توسعه لپویی، تاکید کرد: برای توسعه مملکت مخصوصا در مناطقی که بیشتر متکی به بخش کشاورزی و روستایی هستند راهی به جز روش اجرا شده در لپویی وجود ندارد.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور در خاتمه سخنانش گفت: اقتصاد مقاومتی پایه‌اش اندیشه و فکر مقاومتی است. وقتی فکر مقاومتی نباشد محال است اقتصاد مقاومتی بوجود نیاید وقتی خودمان را باور نکنیم و به خودمان تکیه نکنیم امکان‌پذیر نیست که مقاومتی بوجود بیاید و شما خودتان را باور کرده‌اید و کارهای بزرگی را انجام داده‌اید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید