Iranian Agriculture News Agency

دوباره اول مهر و کابوس ترافیک برای شصت و یکمین سال در تهران! چرا؟

محمد دوریش_ فعال محیط زیست|| امروز، روزِ شلوغ همه تهرانی‌ها، اصفهانی‌ها، مشهدی‌ها، تبریزی‌ها و دیگر شهروندان کلان‌شهرهای ایرانی است.

دوباره اول مهر و کابوس ترافیک برای شصت و یکمین سال در تهران! چرا؟

 شب گذشته راننده تاکسی که در بزرگراه یادگار امام از جنوب به شمال می‌راند، به نگارنده با افسوس و حسرت گفت: امشب آخرین شبی بود که در چنین ساعتی می‌شد بدون ترافیک سرسام‌آور راند! انگار او نیز تسلیم سرنوشت محتومش شده و این چرخه تکراری و شوم را پایانی نیست! اما چرا؟

 چرا هرسال که می‌گذرد، به رغم آنکه شمار دانش‌آموزان نسبت به یکی‌دو دهه پیش کاهش هم یافته است، اما غول ترافیک در فصل بازگشایی مدارس دست از سر پلیس‌ها و مردم برنداشته! واقعاً چه باید کرد تا سرانجام قصه سرمقاله‌نویس روزنامه اطلاعات در ۲۶آبان ۱۳۳۶ پایان گرفته و دیگر از ترافیک و آلودگی هوا در تهران و دیگر کلان‌شهرها ننالیم؟

 یک ارزیابی جدید نشان می‌دهد که فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی در اروپا می‌بایست تا پیش از سال ۲۰۳۰ پایان یابد، اگر که قرار باشد این بخش نقش خود را در حفظ هدف‌های توافقنامه اقلیمی پاریس در محدودکردن خطر جهان‌گرمایی ایفا کند. همچنین بنا به گزارشی از مرکز فناوری هوافضای آلمان لازم است تا سال ۲۰۳۵ خودروهای اتصال برقی دوگانه‌سوز نیز ناپدید شوند. انتشارات گازها از خودروها در طول دهه گذشته به ندرت تغییر پیداکرده است. بررسی اخیر هشدار می‌دهد احتمال دستیابی به هدف ۱.۵ درجه افزایش دما بسیار نامحتمل است مگر آنکه فروش خودروهای متداول از ۱۵ میلیون در امسال تا ۵ میلیون در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد. با این سناریو آخرین خودرو با یک موتور درون‌سوز در سال ۲۰۲۸ فروخته خواهد شد و خودروهای دیزل و بنزینی از سال ۲۰۴۰ از خیابان‌ها طرد می‌شوند. تغییر رفتار به سمت پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز مورد لزوم است. پیش‌نویس یک گزارش از مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی به طور ‌شفاف نشان می‌دهد که اگر افزایش دمای متوسط زمین به جای ۱.۵ درجه سلسیوس به ۲ درجه برسد، آنگاه شمار افرادی که آسیب دیده و در معرض سیل، طوفان و تخریب محصولات کشاورزی  ناشی از خشکسالی قرار می‌گیرند، دست‌کم ۱۰میلیون نفر افزایش می‌یابد؛ سطح آب‌های دنیا نیز تا ۱۰ متر دیگر بالاتر خواهند آمد، رخدادهای مفرط آب و هوایی شدیدتر و رشد اقتصادی کمتر خواهند شد در حالیکه محصولات گیاهی و دسترسی به آب به شدت کاهش می‌یابند. می‌بینید! فقط نیم‌درجه افزایش می‌تواند تاچه اندازه مرگ‌بارتر باشد؟ و می‌بینید اینک ما با چه گروه احمق، جاه‌طلب و آزمندی در کاخ سفید روبرو هستیم که به همه این هشدارها فقط با لودگی پوزخند می‌زنند و متاسفانه گروهی هم در داخل برایشان هورا می‌کشند!

تاکنون کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر گرفته که تا سال ۲۰۳۰، تولید خودروها را تا ۳۰% کاهش دهد، اگر چه نمایندگان پارلمان اتحادیه تلاش در افزایش این رقم تا ۴۵% دارند. دولت بریتانیا هم اعلام کرده که فروش خودروهای بنزینی و دیزل جدید تا سال ۲۰۴۰ ممنوع خواهد شد، درحالی‌که برخی کشورها از جمله آلمان، ایرلند، هندوستان و هلند خط پایان جاه طلبانه‌تری (تا سال ۲۰۳۰) تعیین کرده‌اند. سازندگان خودرو در حال حاضر ساخت حدود ۲۰ مدل جدید از خودروهای الکتریکی را تقویت می‌کنند که سال آینده به بازار وارد خواهندشد. اما این باید سریع‌تر از آنچه که از جانب کمیسیون اتحادیه اروپا درنظر گرفته شده، صورت گیرد، وگرنه کار از کار خواهد گذشت!

خواننده عزیز ایانا!

همانطور که می‌بینید کشورهای شمال در پی متوقف‌کردن تولید خودروهای بنزین و گازوییل‌سوز خود تا کمتر از ۱۲سال آینده بوده و به موازات آن، ترویج دوچرخه‌سواری و ساخت خودروهای برقی را در اولویت قرار داده‌اند؛ درحالیکه ما برای خرید بی‌کیفیت‌ترین و پرمصرف‌ترین خودروهای جهان با نام "خودرو ملی" هنوز حاضریم در صف ایستاده و یکسال زودتر پول بپردازیم! و با افتخار فرزندان خود را تشویق به استفاده از سرویس مدارس می‌کنیم. آیا با چنین وضعیتی واقعاً امیدی به بهبود وضعیت ترافیک و آلودگی هوا در سال‌های آینده هست؟!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید