Iranian Agriculture News Agency

رسانه آمریکایی گزارش داد

تاخیر وصول مطالبات شرکت های دارویی به 440 روز رسید

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی گفت: تاخیر وصول مطالبات شرکت های دارویی به 440 روز رسیده درحالی که قبل از این 300 روز و پیشتر 80 روز بوده است.

تاخیر وصول مطالبات شرکت های دارویی به 440 روز رسید

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، احمد شیبانی روز شنبه در نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته در مصلی امام خمینی (ره) با اشاره به مشکلات پیش روی صنعت داروسازی کشور افزود: هیچگاه شرایط به سختی امروز نبوده است؛ دارو مورد بی مهری قرار گرفته است که آسیب آن به مردم می رسد. در حال حاضر در صنعت تولید دارو با تعدیل نیرو روبرو هستیم که هیچ سالی با آن مواجه نبودیم. همچین برخی خطوط تولید دارو تعطیل شده اند.
وی تاکید کرد: صنعت دارو، استراتژیک و حساس است چراکه دارو تنها محصولی است که جایگزین ندارد. یکی از مشکلات عمده که منجر به کمبود اقلام تولیدی شده است، گردش مالی نامناسب و مشکلات اقتصادی شرکت های دارویی است.

* صنعت داروسازی نیاز به بازسازی دارد
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی اظهار داشت: از نظر تکنولوژی و دانش فنی و امکانات و ماشین آلات در جایگاه خوبی هستیم اما صنایع دارویی نیاز به بازسازی و نوآوری دارد و انتظار می رود این صنعت به روز شود.
شیبانی افزود: از صادرات دارو راضی نیستیم اما تلاش می کنیم وضعیت صادرات بهتر شود. بخشی از صادرات مربوط به شرکت های دارویی و بخش دیگر مربوط به کشور خریدار هدف است.
وی اضافه کرد: تمام شرکت های دارویی داخل کشور علاقمند به صادرات هستند چرا که برای آنها هم نفع اقتصادی و هم نفع اعتباری دارد. اما هر کشوری که می خواهد دارو بخرد ضوابطی دارد که باید تامین شود. یکی از شرایط مورد نیاز صادرات، جی.ام.پی GMP (عملیات تولید بهینه) است.
شیبانی ادامه داد: در حال حاضر شرکت های داروسازی کشور در وضعیت نسبتا خوبی بسرمی برند اما در مرحله ای هستیم که نیاز است دست و رویی به شرکت های داروسازی کشیده شود به آن معنا که خطوط تولید دارو اصلاح شوند و بازسازی و نوسازی در آنها اتفاق بیفتد.
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی گفت: برای بازسازی و نوسازی صنعت دارویی کشور نیاز به گردش مالی و بستر اقتصادی مناسب است اما متاسفانه وضعیت اقتصادی بدی گریبانگیر شرکت های دارویی شده است.
شیبانی افزود: انتظار است صنعت و مسئولان به وضعیت اقتصادی شرکت های دارویی کمک کنند. صادرات ماده اولیه دارویی خوب است اما در مورد داروی ساخته شده، وضعیت اینگونه نیست.
وی ادامه داد: ما خودمان منتقد قیمت ها هستیم چراکه دارو باید در دست باشد اما صنعت دارو به دلیل نبود قیمت های منطقی با مشکل روبرو شده است.
شیبانی یادآور شد: امروز یکی از مشکلات صنعت دارو، عدم دسترسی به قیمت واقعی و هزینه تمام شده دارو است و انتظار داریم مسئولان بیشتر به این مساله توجه کنند. مشکلات مالی و ارزی در صنعت دارو داریم اما از سوی دیگر بوروکراسی و تصمیم گیری های مقطعی به صنعت دارو آسیب می زند.

* نمایشگاه بین المللی ایران فارما توانمندی دارویی ایران را نشان می دهد
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی گفت: نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته ظرفیتی است تا توانایی های صنعت داروسازی را به مردم معرفی کنیم؛ این نمایشگاه با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.
شیبانی افزود: فضای نمایشگاه بالغ بر 35 هزار مترمربع است و 360 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته شرکت دارند. این نمایشگاه از دوم تا چهارم مهرماه از ساعت 9 تا 18 پذیرای عموم هموطنان است.
به گفته وی، پیش بینی شده است 2 هزار دانشجو به ویژه دانشجویان پزشکی و داروسازی از این نمایشگاه بازدید داشته باشند. در کنار نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته، 52 کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.



* حضور 140 شرکت خارجی دارویی در ایران به رغم تحریم ها
وی با اشاره به وجود 100 کارخانه داروسازی شیمیایی در کشور گفت: به رغم محدودیت های استکبار و شرایط تحریم شاهد حضور 140 شرکت خارجی در نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته هستیم.
این 140 شرکت متعلق به 24 کشور خارجی از جمله کانادا، آلمان، اتریش، ژاپن، کره جنوبی ، سوئیس، لوکزامبورگ و امارات متحده عربی هستند. دو پاویون نیز مختص چین و هند است چراکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه دارویی از این دو کشور وارد می شود و برغم مشکلات تراکنش مالی ، این کشورها همکاری خوبی با ایران دارند.
وی با اشاره به حضور 20 شرکت دانش بنیان در نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته افزود: صنعت داروسازی پس از انقلاب توسعه خوبی داشته است؛ اوایل انقلاب 20 تا 30 کارخانه داروسازی در ایران فعالیت داشتند که این رقم اکنون به 100 کارخانه رسیده است.
شیبانی اظهار داشت: 20 شرکت دانش بنیان نیز داروهای حساس را تولید می کنند که زمینه صادرات این داروها نیز فراهم است.

* در شرایط تحریم از طب سنتی استفاده کنیم
وی با اشاره به برگزاری هفتمین همایش طلای سبز در کنار نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته گفت: سال های زیادی در داروهای گیاهی و طب سنتی ورود پیدا نکردیم چراکه در این زمینه خلاء قانونی وجود داشت اما از سال 67 که داروهای گیاهی در قانون تعریف شد، به آن پرداخته ایم.
شیبانی افزود: منابع خوبی از گیاهان دارویی در ایران وجود دارد، برخی صنایع دارویی امروزه صرفا از داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی استفاده می کنند. همچنین بیش از 900 پروانه برای داروهای گیاهی صادر شده است اما در شرایط تحریم به راحتی می توانیم از این منابع استفاده کنیم.

* فعالیت 100 کارخانه دارویی در کشور
شیبانی گفت: صنعت داروسازی ایران سابقه 70 ساله دارد و اولین کارخانه داروسازی با عنوان دکتر عبیدی از سال 1325 فعالیت خود را آغاز کرد و سپس شرکت داروپخش و بعد دیگر شرکت های دارویی به آن اضافه شدند.
وی افزود: قبل از انقلاب در زمینه دارو فقط 25 درصد تولید و 75 درصد واردات داشتیم اما اکنون 97 درصد تولید و سه درصد واردات داریم. همچنین شرکت های چندملیتی هر دارویی که صلاح می دانستند، وارد می کردند اما اکنون 100 کارخانه داروسازی در کشور فعالیت دارند.
اجتمام*9185*1834

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید