Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران:

نیازی به واردات نیست 10 میلیون تن شیر خام تولید می‌کنیم

ایانا-کشاورزی: در حال حاضر سالانه بیش از 10 میلیون تن شیر خام تولید می‌شود و نیازی به واردات وجود ندارد.

نیازی به واردات نیست 10 میلیون تن شیر خام تولید می‌کنیم

نیاز و عدم نیاز به واردات ٢٥هزار تن شیرخشک صنعتی به کشمکش بین صنایع لبنی و دامداران از یک طرف و چالش بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده است.

این کشمکش انجمن تولیدکنندگان صنایع لبنی ایران را وادار کرد تا با ارسال نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کند، در صورتی که روزانه ١٩هزارتن شیرخام به قیمت بهای تمام شده به علاوه ١٧درصد سود، تحویل صنایع لبنی گردد، این انجمن از درخواست خود برای واردات ٢٥ هزار تن شیرخشک جهت تأمین کسری شیرخام دریافتی صنایع لبنی، صرف نظر خواهد کرد.

در نامه انجمن صنایع لبنی ایران به وزیر جهاد کشاورزی، اشاره شده که بر طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی سالانه ١١ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود که قطعأ برای تحویل ٧ میلیون تن شیرخام درسال به کارخانجات این انجمن هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. این انجمن برای خاتمه دادن به این کشمکش اعلام کرده است، چنانچه این قرارداد بین انجمن صنایع لبنی ایران و انجمن گاوداران ایران منعقد و به امضاء برسد و روزانه مقدار ١٩هزارتن شیرخام به قیمت بهای تمام شده به علاوه ١٧درصد سود تحویل صنایع لبنی گردد. این انجمن از درخواست خود برای واردات ٢٥ هزار تن شیرخشک جهت تأمین کسری شیرخام دریافتی صنایع لبنی صرف‌نظر می‌نماید.

در این باره، فرهاد اکبری رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص تامین شیر مورد نیاز کارخانجات لبنیات کشور گفت: نیاز به واردات به کشور وجود ندارد و ما همیشه با مازاد تولید شیر روبه‌رو بوده‌ایم.

او با بیان اینکه تا 3 ماه گذشته مازاد تولید شیر وجود داشت و کارخانجات لبنی آن را خریداری نمی‌کردند، افزود: این مساله سبب شده بود تا دولت در این حوزه یارانه پرداخت کند.

اکبری با بیان اینکه سودآوری صادرات سبب شده تا کارخانجات لبنی اقدام به تولید شیرخشک کنند، افزود: دامداری‌های کشور به صورت تمام وقت در حال تولید برای تامین شیر مورد نیاز کارخانجات لبنی هستند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران با بیان اینکه تولید شیر نیز افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر سالانه بیش از 10 میلیون تن شیر خام تولید می‌شود و نیازی به واردات وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید