Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از نشست بررسی لایحه حمایت از زنان :

دالان‌های پیچ در پیچ مسیر یک لایحه تا تصویب

«اقتدار مردانه» نگرانی اصلی درباره تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان است

همایش «بررسی لایحه تامین امنیت زنان، بیم‌ها و امیدها» روز گذشته در محل دفتر حزب اتحاد ملت ایران با حضور پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و اشرف‌گرامی زادگان مشاور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده برگزار شد.

دالان‌های پیچ در پیچ مسیر یک لایحه تا تصویب

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایانا  پروانه سلحشوری به عنوان اولین سخنران این نشست گفت: عنوان این لایحه از واژه منع خشونت تبدیل شد به لایحه تامین امنیت زنان یعنی ما حتی در نام‌گذاری لایحه هم مشکلاتی داشته‌ایم. نزدیک به دو سال و نیم از اتمام این لایحه می‌گذرد اما این لایحه در پیچ و خم‌هایی قرار می‌گیرد که هیچ لایحه‌ دیگری آن را تجربه نکرده است.

سلحشوری ادامه داد: تا آنجا که من اطلاع دارم معمولا رسم بر این نیست که لایحه‌ای به قوه قصائیه ارجاع شود اما گفتند چون موارد جرم انگارانه‌ای در این لایحه وجود دارد باید آن را به قوه قضائیه بسپاریم. آن‌ها هم موادی را از این لایحه حذف کردند.

نماینده تهران تاکید کرد: ما به آقای لاریجانی هم گفتیم که این لایحه تنها منتظر امضای برادر است. در جلسه‌ای که با آقای اژه‌ای داشتیم هم گفتیم که ضرورت دارد این لایحه بیاید اما مثل اینکه از قوه قضائیه عبور کرده و در دالان‌هایی دیگر باقی مانده است.

او گفت: این هم یک لایحه است و ما در این راستا علمای قم را دیدیم و با آنها دیدار کردیم؛ آنها هم تاکید داشتند که باید درباره خشونت علیه زنان قانون داشته باشیم و این وظیفه شماست که ورود کنید و حال عجیب است که وقتی علما هم بر این موضوع تاکید دارند و اسلام هم دین آرامش است اما گاهی تعریفی از زن ارائه می‌شود که می‌گویند زن جنس دوم است و این باعث می‌شود ضرورت چنین قوانینی احساس نشود.

سلحشوری با بیان اینکه چرایی اینکه چرا زن تحت خشونت قرار می‌گیرد جای سوال است، گفت: ما در سطح خانواده نهادینه شدن خشونت را می‌بینیم. خشونت کلامی به وفور دیده می‌شود. در کدامین آیین پذیرفته شده که به یک انسان چنین توهین‌هایی بشود؟ من توهین‌هایی را شنیدیم و حرف‌هایی به من زده شد چطور است که به این شدت فحاشی می‌شود؟ چطور رسانه‌ای که خرجش را دولت می‌دهد می‌تواند بیاید و بگوید که تو را باید داعشی‌ها می‌بردند؟ اگر فکری نشود آن خشونتی که الان دارند رواج می‌دهند گریبان خودشان را هم می گیرد و جامعه خشونت‌زده در نهایت ناآرام می‌شود.

نماینده مجلس دهم یادآور شد: جای یک پیشنهاد است که اگر معاونت امور زنان می‌بینند که این لایحه به مجلس نمی‌رسد و مجلس هم زیاد به عمرش نمانده، این لایحه به مجلس بدهند تا ما به عنوان طرح آن را ارائه دهیم. شرایط کشور ما اینچنین نیست که بگوییم افرادی که به مجلس می‌آیند چه کسانی خواهند بود. همه زحمات را معاونت دولت کشیده‌اند اما وقتی کارشکنی می‌شود چه بهتر که این تلاش به ثمر برسد. آن هم وقتی که اینقدر روند بروکراتیک مجلس بازدارنده است.

سلحشوری با اشاره به طرح فتحی نماینده مجلس درباره شفافیت آرا گفت: حتی روندی که در مجلس برای طرح هم وجود دارد آنقدر راحت نیست ولی بهتر است که مطرح شود و ما هم فوریت آن را مطرح کنیم و آن را به قانون تبدیل کنیم.

در ادامه این نشست اشرف گرامی‌زادگان با انتقاد از طولانی شدن روند بررسی این لایحه در قوه قضائیه گفت: مدت زیادی است که این لایحه در قوه قضائیه به سر می‌برد. در حال حاضر از 92 ماده این لایحه حدود 40 ماده حذف شده است و البته در مورد حذف این مواد جای نگرانی نیست چون بیشتر آنها در مورد تجمیع بوده است.

گرامی زادگان تاکید می‌کند: این لایحه در سال 92 نوشته شده اما قانون مجازات اسلامی در سال 94 اصلاح شده و بسیاری از مورد هم پوشانی داشته است و حذفیات مربوط به همین موارد بوده است.

گرامی زادگان تاکید می‌کند: در حال حاضر این لایحه به قم رفته و پیش از آن هم در اختیار شورای اجتماعی و فرهنگی زنان گذاشته شده بود تا آنها نظر خود را اعلام کنند. طبق شندیده‌ها در شورای اجتماعی و فرهنگی زنان مخالفت خاصی نبوده اما در قم کل لایحه زیر سوال رفته و بحث هایی هم درباره از بین رفتن اقتدار مردانه شده است.

او درباره احتمال اتمام این روند در قوه قضائیه و ارسال لایحه به دولت هم گفت: طبق صحبت‌هایی که داشته‌ایم پیش بینی ما این است که اول مهر ماه این جمع بندی‌ها به پایان می‌رسد و قوه قضائیه این لایحه را به دولت بر می‌گرداند . پس از این مرحله لایحه به مجلس خواهد رفت و درباره ان تصمیم گیری می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید