30 درصد از کالاها در گمرکات رسوب کردهاند
بخشنامههای پی در پی کالاها را تهنشین کرد
رئیس هیئت راهبردی فدراسیون حمل ونقل ولجستیک ایران: در ماههای اخیر چندین بخشنامه ضد و نقیض باعث شد که محمولههای بسیاری در گمرکات دپو شود چرا که با این بخشنامهها واردکنندگان موظف به پرداخت مبلغ هنگفتی میشوند که در شرایط اقتصادی حال حاضر تامین این مبلغ بسیار سخت است.
مشکلات ناشی از پرداخت مابهالتفاوت ارز از یک سو و صادرشدن بخشنامههای ضد و نقیض فراوان از سوی دیگر باعث شده است که کالاهای ورودی به گمرکات کشور برای ماههای متمادی در گمرک جا خوش کنند، رسوب چندماهه کالاها در گمرکات در حالی که کشور به این اقلام نیاز دارد و بلاتکلیفی واردکنندگان از ماندگار شدن محموله های وارداتیشان معاون اول رییس جمهور را بر آن داشت که با تعیین یک فرصت 24ساعته به وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کل گمرک خواستار این شود که ظرف مدت تعیین شده امکان تعیین تکلیف این کالاها در گمرکات را فراهم کنند.
اسحاق جهانگیری بعد از بازدید از شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران و در جلسه بررسی مسائل و مشکلات صادرات و واردات کشور که دو رور قبل برگزار شد، با اعلام اینکه «30 درصد از کالاها در گمرکات رسوب کردهاند و ترخیص نمیشوند، با اشاره به انتظار بخش خصوصی در جهت رفع موانع پیش پای ترخیص کالا از گمرکات در شرایط سختی که پیش روی کشور است» خواستار اتخاذ تصمیماتی در جهت تسریع ترخیص کالاها شد.
طی ماهها و هفتههای اخیر فعالان اقتصادی بارها و بارها نسبت به تبعات این رسوب هشدار داده و از دولتیها خواستهاند تا فکری برای ترخیص کالاهایی که در گمرکات ماندهاند، بکنند. جواد سمساریلر رئیس هیئت راهبردی فدراسیون حمل ونقل ولجستیک ایران در این باره علل ماندگارشدن کالاها در گمرکات به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا گفت: «در ماههای اخیر چندین بخشنامه ضد و نقیض باعث شد که محمولههای بسیاری در گمرکات دپو شود چرا که با این بخشنامهها واردکنندگان موظف به پرداخت مبلغ هنگفتی میشوند که در شرایط اقتصادی حال حاضر تامین این مبلغ بسیار سخت است.»
او توضیح داد: «به طور مثال در آستانه آغاز سال تحصیلی، یک واردکننده لوازمالتحریر مبلغ مابهالتفاوتی که موظف به پرداخت آن شده بود در حدود 400 میلیون تومان بود و به علت اینکه این رقم بر روی قیمت این اقلام برای مصرفکنندگان تاثیرگذار است، این شخص پس از گذشت چندین ماه هنوز نتوانسته است، کالاهایش را از گمرک ترخیص کند.»
رئیس هیئت راهبردی فدراسیون حمل ونقل ولجستیک ایران در ارتباط با بخشنامه واردات کالا بدون انتقال ارز اعلام کرد: «در بخشنامهای کالاهای بدون انتقال ارز (که شخص واردکننده بدون دریافت ارز دولتی کالای مورد نیازش را وارد کرده است)، میتوانند ترخیص شوند، اما قالبا در تمام کالاهای وارد شده ظرف سه ماه گذشته که به بندر شهید رجایی وارد شده، ترخیصی صورت نگرفته است.»
با توجه به ترخیص نشدن سه ماهه کالاها از گمرک و در نظر گرفتن هزینه انبارداری و دموراژ این محمولهها که به گفته مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران که در جلسه هیات نمایندگان که دو هفته قبل برگزار شد، چه کسی باید جوابگوی مبلغ هنگفت این هزینه ها و ماندگاری بیش از 7میلیون تن کالا و 2.5میلیون تن کالای اساسی و ماندگاری 139هزار کانتیتر در بنادر کشور باشد؟
دیدگاه تان را بنویسید