Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با ایانا:

تامین کالاهای اساسی توسط دولت عامل ایجاد رانت است

تورم هر روز در حال افزایش است و به همان میزان قیمت کالاهای اساسی روند صعودی پیدا کرده است. در برخی از شهرهای کشور کار از نایاب شدن دارو گذشته و مردم تنها در تلاشند تا کالاهای اساسی را تامین کند. هفته گذشته بود که طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی در مجلس مطرح شد اما مجلسی‌ها با آن مخالفت کردند. منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دلیل رد این فوریت را ایجاد رانت می‌داند.

تامین کالاهای اساسی توسط دولت عامل ایجاد رانت است

این طرح که به نظر برخی از نمایندگان در حال حاضر حیاتی بود با اختلاف رأی اندکی در کمیسیون رد شد ولی پیش از اینکه طرح در کمیسیون مطرح شود دو فوریت آن در صحن علنی مجلس رأی آورده بود.

منصور مرادی نماینده مردم مریوان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که یکی از مخالفان این طرح بود در این باره به خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: قطعا در بحث تامین کالاهای اساسی رانت به وجود خواهد امد چرا که ما نمی دانیم کسی که دلار دولتی دریافت می کند تا این کالاها را تامین کند آنها را با همان نرخ به فروش خواهد رساند و یا با نرخ ارز آزاد می فروشد.

او می گوید: موضوع بعدی این است که چه کسانی قرار است این کالاها را تامین کنند؟ باید دید آیا ما کسانی را داریم که این کار را به آنها بسپاریم و نظارت درستی روی آنها انجام خواهد شد. یکی دیگر از دلایل مخالفت با این طرح این بود که مفاد آن ناظر بر نحوه توزیع  کالا است اما موضوع اصلی کشور نحوه تامین کالا است نه توزیع آن.

منصور مردای اما اذعان می کند که این طرح موافقان خودش را هم داشته و آنها معتقدند  این طرح هیچگونه بار مالی ندارد و فقط ساز وکاری در جهت رسیدن کالا به مردم پیش بینی کرده است و نقش قابل توجهی در کنترل بازار ایفا خواهد کرد.

مرادی پس از اینکه این فوریت رای نیاورده و مشکل تامین کالاهای اساسی هنوز پابرجاست می‌گوید: در این شرایط تنها باید نظارت بر توزیع کالا افزایش پیدا کند. این افزایش فشار برای نظارت هم وظیفه دولت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید