Iranian Agriculture News Agency

رئیس‌ سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در گفت‌وگو با ایانا:

کمبود کالا نداریم؛ سیستم عرضه ملتهب است

محمدحسین کریمی‌پور: تغییر مهمی در وضعیت کشور رخ نداده است

محمد حسین کریمی‌پور، رئیس‌سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگان ایران با بیان‌اینکه کشور بیش از اینکه با کمبود کالا روبرو باشد دچار التهاب در سیستم عرضه است،‌ به خبرنگار سیاسی ایانا ،گفت:مراجعه مردم به فروشگاه‌ها و خرید و انبار کالاهای اساسی ‌به مفهوم این است که در خروجی باید بیش از مقدار متعارفی که سیستم کسب و کار و تجارت ایران به آن عادت داشت، کالا عرضه شود.

کمبود کالا نداریم؛ سیستم عرضه ملتهب است

او با تاکید براینکه تغییر مهمی در وضعیت کشور اتفاق نیفتاده است، افزود: کشور در شرایط فعلی با مانع جدی برای واردات مواد غذایی روبرو نیست. در حقیقت نه مثل برخی کشورها که دچار چنین گرفتاری‌هایی می‌شوند، فقدان ارز دارد و نه درمورد تامین مواد غذایی با مانع جدی روبرو است.این درحالی است که امروز سیستم بین‌المللی علی‌رغم مضایقی که آمریکا ایجاد کرده است، بیش از هر زمان دیگری با ما همراه است.

کریمی‌پور  همچنین گفت: وضعیت فعلی ناشی از نبود فرهنگ همکاری اجتماعی است.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران دربخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وضعیت بخش کشاورزی نیز توضیح داد:  به‌نظر نمی‌رسد امسال  وضعیت تولید غیر معمول باشد. ضمن‌اینکه تا کنون گزارشی درباره کم یا زیاد شدن کالاهای اساسی شنیده نشده است .

او با تاکید براینکه پیش از این نیز وضعیت انبارها خوب بوده است، گفت: به‌نظر نمی‌رسد وضعیت بخش کشاورزی ایران دچار مشکلات عمیق سابقه‌داری باشد که راه حل اساسی برای آن نباشد.حتی در مقایسه با 5 سال گذشته نیزتغییرات عمده‌‌ای دراین بخش حاصل نشده است.

کریمی‌پور با بیان‌اینکه واکنش این روزهای مردم برای خرید کالاهای اساسی،‌ دلایل سیاسی دارد، اضافه کرد: مساله اصلی این است که اعتماد مردم کاهش یافته است. اگر مقایسه‌ای بین سال 97 با سال 60 داشته‌ باشیم،‌ مشاهده می‌کنیم که وضعیت کشور در هر المان اقتصادی بهبود یافته است. حتی در سال‌های جنگ نیز به این میزان تنوع منابع تامین و ذخایر نداشته‌ایم. بنابراین شرایط فعلی امروز مبانی اقتصادی ، کسب و کار و تحلیل زنجیره ارزش ندارد بلکه مبانی سیاسی و اجتماعی و ضعف سرمایه اجتماعی دارد.امروز باید گفته شود چرا در کشوری که ذخایر ارزی نسبتا مطلوبی دارد  و با مشکل حادی در تامین برخی محصولات  روبرو نیست، مردم تا این حد  نگرانند.

او تاکید کرد: نمی‌گوئیم در سال‌های جنگ جزء کشورهای خوب بودیم اما وقتی رفتار برخی ملل از جمله ژاپن را در بحران‌هایی چون سونامی‌ها و زلزله اخیرمی‌بینیم، می‌توان گفت ملت ژاپن رفتار اجتماعی مسئولانه‌تری نسبت به کشورهای خارومیانه دارد.همین ملت در دهه 60 هم بوده است. اما چرا رفتار همین ملت که تحصیل‌کرده‌تر و دنیا دیده‌تر هم شده و در فضاهای مجازی هم فعال است به این حد به قهقرا رفته است ؟ اینها مبانی سیاسی و نه اقتصادی دارد.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگارنی ایران درپایان این توضیح را هم داد که ولنگاری‌ها در بحث واردات ضربه زیادی به اعتماد مردم زده است. مقاومت بی‌منطق آقای شریعتمداری وزیر صنعت درمقابل دستور رئیس‌جمهوری درباره لیست ارز صارداتی که دو ماه از آن می‌‌گذرد، حرکت غیر مسئولانه‌ای بود. دولت و هر کدام از بخش‌های حاکمیت باید جواب بدهند که چطور می‌توان اعتماد مردم را بازگرداند؟

او با اشاره به اینکه قالب بدمستی‌های اخیر متوجه دولت نبوده است، گفت: مجلس شورای اسلامی ، مجلس خبرگان ، مجمع تشخیص مصلحت و حکومت باید فکر کنند که چرا سرمایه اجتماعی کشوری که حساب‌های بانکی خوبی دارد و نیروهای مسلح آن در جنگ‌ها می‌جنگند و انبارهای آن پر از کالا است ، کاهش یافته است و چه شده است که مردم به توصیه‌هایش عمل نمی‌کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید