Iranian Agriculture News Agency

مزیت تکنولوژی در کشاورزی:

جلب اعتماد در کشاورزی با استفاده از بلاک‌چین

استفاده از بلاک‌چین به رفع نیاز شفافیت‌سازی برای تولید محصولات غذایی کمک می‌کند

شهروندی را در نظر بگیرید که به فروشگاه مواد غذایی می‌رود و از آنجا مرغ می‌خرد تا برای شام آماده کند. این شهروند به سلامت مرغ«اعتماد می‌کند»، می‌داند که وزارت کشاورزی بر آن نظارت داشته و خوردن آن هیچ آسیبی نمی‌رساند. اما این شهروند هیچ اطلاعاتی درباره مکانی که این مرغ در آن پرورش یافته ندارد. او نمی‌داند این مرغ چگونه رشد کرده و از زیر دست چه کسانی رد شده تا به این فروشگاه رسیده است.

جلب اعتماد در کشاورزی با استفاده از بلاک‌چین

 

 

به گزارش ایانا به نقل از فوربز، ممکن است این مرغ در چین رشد کرده و در شرایط بسیار غیربهداشتی و نامناسب کشتار شده باشد. شاید در آمریکا پرورش یافته و به منظور ظاهر بهتر و قیمت بالاتر از آنتی‌بیوتیک‌ها و استروئیدهای بسیاری استفاده شده تا سایز مرغ بزرگتر شود.مشکل اینجاست که مصرف کنندگان هیچ اطلاعاتی درباره مبدا مواد غذایی مصرفی خود ندارند. آنها نمی‌دانند که آن ماده غذایی چگونه پرورش یافته و از چند تا واسطه گذشته تا به قفسه‌های فروشگاه برسد.

حالا شهروندان به این روند اعتراض دارند. کافی بود چندتا رسوایی اتفاق بیافتد تا این موضوع پررنگ‌تر شود (مثلا رسوایی استفاده از گوشت اسب دراروپا در سال 2015) و یا چندین رسوایی کوچکتر مانند فراخوان مواد غذایی آلوده به ویروس ای‌کولای یا سالمونلا. علاوه بر اینها، بسیاری از واسطه‌های مواد غذایی محصولات تراریخته را اضافه و مدارک استفاده از آنها را پنهان می‌کنند.

به بیان ساده‌تر، مصرف‌کنندگان دیگر به تولید کنندگان یا زنجیره تولید مواد غذایی اعتماد ندارند. مجوزها اکثرا جعلی، واسطه‌های زنجیره تولید معمولا نامشخص هستند یا اعلام نمی‌شوند و برچسب‌های مواد غذایی هم شفاف نیستند. به همین دلیل، خیلی‌ها به سمت محصولاتی رفته‌اند که به صورت محلی تولید می‌شوند تا از سالم بودن آنها اطمینان داشته باشند.

آیا بلاک‌چین می‌تواند راه‌حلی ارائه دهد؟

در سال‌های اخیر تمایل به استفاده از بلاک‌چین بیشتر شده است. بلاک‌چین تکنولوژی است برای ایجاد امنیت و شفافیت در تراکنش‌های رمزارز بوجود آمده اما به سرعت دارد وارد بخش‌های دیگر می‌شود. دلیل آن چیست؟ این تکنولوژی می‌تواند تاریخچه ثابت و تغییر ناپذیری از قراردادها، تراکنش‌ها، پرونده‌ها، سیر زنجیره تولید و غیره را ذخیره کند. تمام صنایع بزرگ مانند تجارت کشاورزی در حال بررسی پتانسیل بلاک‌چین هستند.

دولت هلند در تحقیقاتی سرمایه‌گذاری کرده که ظرفیت بلاک‌چین برای صنعت کشاورزی را بررسی می‌کند. در حالی که این نتایج بیشتر به صورت تئوری بوده به همراه اصلاحات تکنولوژی بلاک‌چین باید اجرا شوند.

محققان می‌گویند که استفاده از بلاک‌چین باعث بالا رفتن اعتماد مصرف‌کننده به مواد غذایی و حتی هزینه کمتر خواهد شد. بکارگیری از این سیستم موجب می شود تا:

  • مصرف‌کننده بداند که ماده غذایی مورد نظر چگونه رشد کرده یا پرورش داده شده. از چه نوع خاک و آفت‌کشی برای پرورش گیاه استفاده شده. پرورش دام به چه صورت انجام شده، خوراک دام چه بوده و ...
  • مصرف‌کنندگان درباره تمام نقاط زنجیره تولید اطلاعات دارند. می‌دانند چه کسانی با محصول مورد نظر در ارتباط بوده‌اند،‌ چه عملیاتی روی آن محصول انجام شده و این واسطه‌ها چگونه مجوز گرفته‌اند.  
  • حذف کردن حداقل چند تا از این واسطه‌ها می‌تواند هزینه تولید محصول را کاهش دهد.
  • اعتماد بزرگتری نسبت به پرورش‌دهندگان و تولید‌کنندگان مواد غذایی ایجاد می‌شود چون مجوز‌ها و برچسب‌های جعلی حذف می‌شوند.

بلاک‌چین پل ارتباطی میان برند، فروشنده و مصرف‌کننده

شرکت‌های بزرگ پردازش داده‌های اطلاعاتی سعی دارند تا با فراهم کردن اطلاعات شفاف درباره تولید و محتویات محصولات غذایی برندها را به مصرف‌کنندگان وصل کنند؛. نزدیک به 50درصد مصرف‌کنندگان دوست دارند اطلاعات جدید و قابل اطمینانی درباره آنچه می‌خورند داشته باشند. شفافیت اطلاعات به رونق برندهای مختلف هم کمک می‌کند.

بلاک‌چین اختلالات زنجیره تولید را کاهش می‌دهد

هیچ‌کس فاجعه‌ای که بعد از طوفان کاترینا رخ داد را فراموش نمی‌کند. دولت آمریکا برای این فاجعه و تهیه غذا و نوشیدنی به آسیب‌دیدگان آمادگی نداشت. حالا این مشکل را در سطح جهانی در نظر بگیرید. وقوع بالایای طبیعی در یک قسمت از دنیا، روی تمام دنیا تاثیر می‌گذارد. کشورها و شرکت‌ها باید برنامه‌های اضطراری آماده داشته باشند تا بتوانند با فاجعه مبارزه کنند. بلاک‌چین ظرفیت این کار را هم دارد.

صنعت تجارت کشاورزی برای بدست آوردن اعتماد مصرف‌کننده باید اقدامات بسیاری انجام دهد. مصرف‌کنندگان آگاهند،‌ تحقیق می‌کنند و به آن دسته از محصولاتی اعتماد می‌کنند که تاریخچه مشخصی داشته باشند. بلاک‌چین می‌تواند با شفاف‌سازی به این اعتمادسازی کمک کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید