Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح چغندرقند در گفت‌وگو با ایانا:

بذر چغندر قند پاییزه تامین شد

از این پس واردات شکر خام نخواهیم داشت.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی، گفت: وزرات جهادکشاورزی به سیاست‌های حمایتی عمل کرده و در کشت جدید نیز ارز دولتی به بذر تخصیص داده شد و مشکلی از بابت تامین بذر نداریم.

بذر چغندر قند پاییزه تامین شد

علیرضا یزدانی، در حاشیه نشست ستاد چغندرقند پاییزه استان فارس، در گفتگو با خبرنگار ایانا؛ با اشاره به کشت چغندرقند بهاره در 21 استان کشور گفت: به دلیل بحران آب حاکم بر کشور و نیاز آبی بالای چغندرقند بهاره، در دولت دهم بر پایه تحقیقات و تجربیاتی که در گذشته دور در کشور بود،  توسعه کشت پاییزه چغندرقند در دستور کار وزرات جهاد کشاورزی قرار گرفت.

یزدانی با بیان این‌که هدف اصلی کشت پاییزه چغندرقند، تولید محصول استراتژیک شکر، کاهش وابستگی به خارج و افزایش بهره‌وری آب بوده است، افزود: به طور متوسط در کشت بهاره در کشور در هر هکتار مصرف آب حدود ١٣هزار مترمکعب است، که با توجه بحران آب در استان فارس  بعنوان یکی از کانون‌های اصلی کشت چغندر قند با کاهش جدی سطح زیر کشت مواجه شدند.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: متوسط مصرف آب چغندرپاییزه حدود 6 هزار مترمکعب، یعنی 50 درصد مصرف آب در چغندر بهاره بوده و  این در حالی است که بهره‌وری آب در تولید شکردر چغندر بهاره در سال جاری حدود 700 گرم  به ازای هر مترمکعب مصرف آب و  در چغندرقند پاییزه حدود 1400 گرم  به ازای هر مترمکعب آب مصرفی تولید می‌شود.

یزدانی با اشاره به این‌که جنوب غربی تا جنوب شرقی استان فارس از مناطق بسیار مستعد کشت پاییزه چغندرقند است، گفت: تثبیت اشتغال کشاورزان و افزایش در آمد آن‌ها از وظایف وزارت جهادکشاورزی بوده، بنابراین سعی شده با توسعه کشت چغندرقند پاییزه به کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی کمک شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به ارزش افزوده توسعه کشت چغندرقند پاییزه برای کشاورزان و تاثیر بسیار زیاد در تناوب زراعی، کمیته‌ای متشکل از  نماینده کارخانجات قند، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر زراعت و رییس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس و بخش خصوصی تشیکل شده، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با توجه اهمیت رعایت تاریخ کاشت با همدلی و تعامل در اسرع وقت نسبت به توسعه کشت چغندرقند پاییزه اقدام کنید.

یزدانی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تخصیص50 درصدی یارانه بذر به کشاورزان، افزود: وزرات جهادکشاورزی به سیاست‌های حمایتی عمل کرده و در کشت جدید نیز ارز دولتی به بذر تخصیص داده شد و  مشکلی از بابت تامین بذر نداریم.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در ادامه خاطر نشان کرد: در پایان سال 96، به 85  درصد خوداتکایی در تولید شکر در کشور رسیدیم که در تاریخ 120 ساله صنعت قند کشور بی سابقه بود و با توجه به بهره‌برداری حدود 10 کارخانه کشور از چغندر قند پاییزه از اوایل اردیبهشت ماه، وزرات جهادکشاورزی اعلام کرد که ما نیازی به واردات شکر خام نخواهیم داشت.

یزدانی گفت: طبق مصوبه هیئت دولت کارخانجات ارز با نرخ دولتی در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرد و این ارز تا به دست مصرف کننده برسد رصد شده، بنابراین عقد قرار داد کشاورزان با کارخانجات قند صرفا با معرفی نامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان صورت می گیرد.

روز شنبه 24 شهریور ماه، ستاد چغندر قند پاییزه استان فارس با حضور مشاور وزیر و مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی، معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری فارس و رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل جلسه داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید