Iranian Agriculture News Agency

یک کشاورز درشهرستان کوار موفق شد،

تولید 2.5 کیلوگرم گندم به ازای هر متر مکعب آب

مراد زارعی از شهرستان کوار، کشاورز بهره‌ور آب در گندم، که به ازای هر متر مکعب آب 2.46 کیلوگرم گندم تولید کرد،

تولید 2.5 کیلوگرم گندم به ازای هر متر مکعب آب

زارعی که موفق به دریافت لوح تقدیر از دست وزیر جهادکشاورزی شد، در گفتگو با خبرنگار ایانا در شیراز از دلایل موفقیت خود سخن گفت.

این کشاورز با اشاره به این‌که با استفاده از روش‌ آبیاری تیپ در مزرعه گندم خود موفق به صرفه جویی در آب شده، افزود: در آبیاری به روش غرقابی هر دور آبیاری 24 ساعت طول می‌کشد که در مزرعه من با استفاده از روش تیپ هر دور آبیاری 8 ساعت طول کشید، در این روش علاوه بر این‌که مصرف آب به یک سوم تقلیل پیدا می‌کند، به دلیل کاهش مدت کارکرد موتور پمپ در مصرف برق صرفه‌جویی و استهلاک موتور پمپ نیز کاهش پیدا می‌کند.

زارعی می‌گوید: با استفاده از روش آبیاری نوین بدون پرداخت هزینه کارگر و با سهولت مزرعه خود را آبیاری می‌کنم، اما نکته قابل توجه استفاده از نوارهای تیپ استاندارد و رعایت فواصل مناسب در جایگذاری این نوارها است. علاوه بر این بستر سازی مناسب باعث بهره‌وری بیشتر از روش‌‎های آبیاری نوین شده، چرا که وجودکلوخ‌ها در زمین مدت زمان آبیاری را افزایش می‌دهد و در این مزرعه بسترسازی با دستگاه‌های حفاظتی کم‌خاک‌ورز انجام شد تا ضمن حفظ بقایای گیاهی و در نتیجه بالا بردن مواد آلی خاک، کاهش تلفات آب را به دنبال داشته باشد.

این کشاورز از دیگر دلایل موفقیت خود در افزایش بهره‌وری آب به رعایت تاریخ مناسب کشت، استفاده از رقم زودرس مناسب منطقه دانست و افزود: با انتخاب این رقم زودرس یک دور آبیاری را کاهش داد.

کشاورز بهره‌ور آب در گندم با اشاره به این‌که کشت در این مزرعه با استفاده از دستگاه کمبنیات و میزان بذر مصرفی 175 کیلوگرم در هکتار بود، می‌گوید: در مزرعه من تمام نکات فنی، از جمله مبارزه به موقع با عوامل خسارت‌‌زا با مشورت کارشناسان رعایت شد که حاصل آن علاوه بر صرفه‌جویی بسیار بالا در مصرف آب، دستیابی به عملکرد بالای 9 تن در هکتار بود.

گفتنی است: مراد زارعی سایر زراعت‌های خود از جمله کلزا را نیز به روش‌ تیپ، آبیاری می کند و در باغ خود نیز از روش آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کند که از اجرای روش‌های نوین آبیاری رضایت دارد.

شهرستان کوار در 45 کیلومتری شیراز واقع است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید