Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور عشایر استان تهران در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد؛

استقرار سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق ییلاقی

مدیر امور عشایر استان تهران اعلام کرد: کوچ پاییزه عشایر استان از مناطق ییلاقی (سردسیر) به سمت مناطق قشلاقی (گرمسیر) از نیمه شهریورماه جاری آغاز شده که به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت.

استقرار سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق ییلاقی

هاتف ممیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در تهران اظهار کرد: یک هزار و 800 خانوار عشایر استان تهران به همراه 600 خانوار عشایر مهمان از استان‌های سمنان، قم و مرکزی که حدود 100 روز در مناطق ییلاقی شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات مستقر بودند اکنون به مناطق میانبند و قشلاقی جنوب استان در حال عزیمت هستند.

مدیر امور عشایر استان تهران در ادامه با اشاره به خدمات رسانی به عشایر اظهار کرد: در سال جاری به عشایر کوچنده خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز و آرد، مرمت ایل راههای عشایری و سایر خدمات ارائه و با سایر دستگاه‌های اجرایی از قبیل بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و فرمانداری‌ها هماهنگی لازم انجام شده است.

به گفته ممیزی در سال جاری استقرار سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در تأمین روشنایی و حمام های خورشیدی در مناطق ییلاقی اجرا شد.

وی مرمت و بازسازی منابع تامین آب آشامیدنی عشایر در مناطق ییلاقی، واکسیناسیون دام عشایر، فعال سازی شبکه تلفن همراه و راه اندازی فروشگاه سیار این قشر را از دیگر خدماتی عنوان کرد که با حمایت استانداری تهران در مناطق ییلاقی استان انجام شده است.

مدیر امور عشایر استان تهران با بیان اینکه بازگشت عشایر از مناطق ییلاقی مستلزم عبور دام عشایر از مناطق میانبند (مسیر بین ییلاق و قشلاق) است، خاطرنشان کرد: به دلیل توسعه فضاهای شهری، صنعتی و کشاورزی برخی از معابر عشایر مسدود شده است.

وی گفت: هرگونه ایجاد مانع در مسیر کوچ عشایر مغایر با قانون است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

حدود سه هزار خانوار عشایری در استان تهران زندگی می‌کنند که همه ساله در این فصل به مناطق قشلاقی استان از جمله شهرستان‌های ورامین، پاکدشت، ری، ملارد و شهریار رهسپار می‌شوند.

به گفته وی، عشایر استان تهران سال گذشته بیش از 67 هزار تن محصولات زراعی، دامی، باغی، لبنی، کشاورزی و پروتئینی تولید کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید