Iranian Agriculture News Agency

پرماکالچر چیست؟

الگوبرداری و همگام‌شدن با طبیعت از اهداف بزرگ پرماکالچر است

در پرماکالچر از ضایعات استفاده‌های بسیاری می‌شود

پرماکالچر بر پایه سه اصل است: محافظت از کره زمین، محافظت از مردم و تقسیم کردن مازاد تولید. در واقع یعنی مشاهده و تعامل با طبیعت.

الگوبرداری و همگام‌شدن با طبیعت از اهداف بزرگ پرماکالچر است

به گزارش ایانا به نقل از اینلندر، هدف از پرماکالچر این است که از طبیعت و سیستم‌های طبیعی یاد بگیریم و از آنها الگوبرداری کنیم. در پرماکالچر باید به منابع آبی، جریان طبیعی و جایی که در آن جمع می‌شود توجه کنید. گاهی اوقات آب و نقشه‌برداری‌ها مسیر حرکت انسان را مشخص می‌کنند. به این توجه کنید که در ساعات مختلف روز آفتاب به کدام نقاط زمین زراعی می‌تابد.

در پرماکالچر الگوهای طبیعی و روابط میان آنها را یاد می‌گیرید. مثلا رابطه درجه حرارت مختلف با بیماری‌ها، استرس خشکسالی و مشکلات حشره‌ها، میزان روشنایی طول روز و گلکاری.

با کسب انرژی طبیعی می‌توانید از آن چندین بار در زمین استفاده کنید. انرژی‌های طبیعی شامل خورشید، باد،‌ آب، جاذبه و چرخه‌های طبیعی بسیاری است که می‌توان با آنها کار کرد و وابستگی به انرژی انسان برای نگه‌داری از زمین را کاهش داد. آب باران را در بشکه جمع‌آوری کنید و از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده کنید. این همان گردش انرژی کارآمد است.

برای سبزیجات یک‌ساله، منابع آبی مختلف مانند برکه‌ها، مخازن و در خاک در نظر بگیرید و ذخیره کنید. برای خاک چندین روش را در نظر بگیرید تا به طور متناوب مواد مغذی را به آن اضافه کنید و خاک را آماده کنید: کمپوست، پرورش و پوشش مالچ (خاکپوش) و کشت چرخشی بذرهای مختلف.

تنوع بذر مقاوت خاک را بالا می‌برد و به محافظت از اکوسیستم پویای پرندگان و گیاهان کمک می‌کند. مثلا کشت گونه‌های مختلف یک گیاه و گیاهان مختلف: گیاهان یک‌ساله، چند ساله، محصولات خوراکی و گرده‌افشان‌ها. این موضوع باعث می‌شود تا مقاومت زمین در برابر بیماری‌های میکروارگانیسم‌ها و حشرات بالا برود و در عین حال منظره قشنگی را بوجود می‌آورد.

در پرماکالچر ایده‌های جدید را در فضاهای کوچک آزمایش می‌شوند. قبل از توسعه اطلاعات کافی کسب کنید تا از نتایج آن مطمئن شوید. پرماکالچر ما را تشویق می‌کند تا از ابزار کوچک و شیوه‌هایی استفاده کنیم که ممکن است عملکرد کندتری داشته باشند اما میزان آگاهی از منابع محلی و مواد موجود افزایش می‌یابد. مثلا کندن بسترهای خاک به صورت دستی به جای شخم‌زدن آن.

با انجام این کارها منتظر باشد تا تغییراتی ایجاد شود. با این ذهنیت طراحی و مدیریت کنید. طبیعت دائما در حال تغییر است-کشت، پرورش، از بین رفتن و دوباره از نو ساختن.

در پرماکالچر، حجم بیشتر کار صرف شناسایی و استفاده از ضایعات می‌شود. وقتی زمین و فعالیت‌های روزمره را تحت نظر داشته باشید، ضایعات بسیاری (لیوان‌های یک بار مصرف، تفاله قهوه و علف‌های هرز) را مشاهده خواهید کرد. مثلا می‌توان از برگ‌ها به عنوان مالچ استفاده کرد تا زمین را با آن پوشاند.

پرماکالچر در نهایت یعنی استفاده آگاه از تکنیک‌های مختلف برای مدیریت انرژی‌هایی شامل باد، ‌آب، نور، مواد مغذی، حیوانات و مردم.

کمبود برخی از منابع مانند آب باید جبران شود. هدف نهایی در پرماکالچر برقراری ارتباط میان المان‌های طراحی است که در آن زمین سیستمی مقاوم و منسجم است.  

 

   

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید