Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس از اهمیت امنیت غذایی گفت:

کشاورزی در امنیت غذا پایه اقتصادمقاومتی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است، بنابراین انتظارمی‌رود همگی با همدلی، رفتاری عالمانه‌تر از گذشته و با استفاده از همه اندوخته‌های علمی و تجارب در جهت ارتقای بخش کشاورزی گام برداشته و شرایط بهتری را برای کشور رقم بزنیم.

کشاورزی در امنیت غذا پایه اقتصادمقاومتی است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی، در همایش برنامه‌ریزی کشت شتوی با بیان این‌که اولویت اساسی وزرات جهادکشاورزی افزایش بهره‌وری بوده که هسته افزایش بهره‌وری آب است، خاطرنشان کرد: در طرح نظام نوین ترویج با آموزش و توانمندسازی بهره‌برداران، افزایش بهره‌وری، افزایش عملکرد و پایین آوردن قیمت تمام شده محصول را دنبال می‌کنیم.

قاسمی افزود: اگرچه آب به عنوان کمیاب‌ترین و مهم‌ترین نهاده تولید محور تمام استراتژهاست، اما در راستای افزایش بهره‌وری آب ناگزیر به استفاده از بذور پرپتانسیل و مناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه، کشت ارقام زودرس، استفاده از کشاورزی حفاظتی، استفاده از کودهای پتاسه و...هستیم که اجرایی شدن این امور با بهره‌گیری از علم و دانش وآخرین یافته‌های تحقیقاتی در جهت توانمندسازی کشاورزان امکان پذیر است.

رییس سازمان جهادکشاورزی فارس با اشاره به رکوردهای بالای محصولات مختلف، اظهار کرد: این رکوردها بیانگر توانایی و دانش قابل ارتقای بشر بوده ، بنابراین با دانش افزایی کشاورزان در جهت افزایش حداکثری بهره‌وری و تولیدی در سطح رکوردهای ملی در محصول گام بردارید.

قاسمی با بیان این‌که عدم آگاهی کشاورزان از ضرورت کشت کلزا یکی از دلایل عدم دستیابی به تولید پایدار در این محصول است،خاطر نشان کرد: کاشت گیاه کلزا تولید روغن و کنجاله را به دنبال داشته در جهت جلوگیری از واردات این دو محصول وکمک به خودکفایی ضروری است.

این مقام مسئول، ضریب استحصال 45 درصدی روغن از دانه کلزا، کیفیت بالای روغن کلزا، پایداری تولید گندم در تناوب کشت با کلزا، نیاز به واردات روغن و کیفیت بد روغن وارداتی از دلایل اهمیت کشت کلزا دانست و افزود: توسعه کشت کلزا با رویکرد دستیابی به رکورد ملی تولید و هدفگذاری حداقل عملکرد 3.5 تن در هکتار در دستور کار قرار گیرد.

قاسمی تاکیدکرد: کشت کلزا با روش‌های نوین آبیاری، استفاده از بذرکار، استفاده از بذور مناسب منطقه، مصرف گوگرد و کودهای متناسب با هر منطقه ، کاهش بذر مصرفی حداکثر تا 4 کیلوگرم و اجرای طرح‌های الگویی در جهت ارتقای دانش بهره‌برداران همراه باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی فارس در پایان به تنوع بخشی بذور گندم و استفاده حد مطلوب کودها در این محصول توصیه کرد و افزود:  با توجه به مقاوم بودن جو به شوری و خشکی و کمک به تامین علوفه‌ در تغذیه دام به توسعه کشت این محصول در دستورکار قرار گیرد.

همایش برنامه‌ریزی کشت شتوی و آموزش مروجین مسئولان پهنه جهت شهرستان‌های معتدل استان با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس و شرکت بیش از 100 نفر از کارشناسان، مدیران، مروجین و مسئولین پهنه برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید