Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از مذاکره برای کشت فراسرزمینی خبرداد:

کشت هندوانه ایرانی در افغانستان

ایانا-کشاورزی: کشت فراسرزمینی در کشور افغانستان می‌تواند به این مسئله کمک کند، مثلا در استان‌های همجاور مرز ما با افغانستان که از وضعیت مطلوبی به لحاظ منابع آبی برخوردارند، می‌توان در این مناطق کشت فراسرزمینی انجام داد. در این خصوص مذاکراتی با استاندار فراه صورت گرفته است.

کشت هندوانه ایرانی در افغانستان

گلشن بابادی- مصرف آب برای تولید هر کیلوگرم هندوانه حدود 300لیتر است که این میزان مصرف باعث شده، کارشناسان بخش کشاورزی دل خوشی از دست این محصول نداشته باشند و کاشت این محصول را نامطلوب بدانند. این در حالیست که در سال‌های اخیر مصرف آب این محصول از 455 لیتر در سال 91 به 286 لیتر در سال 95 رسیده که نشان از افزایش بهره‌وری آب مصرفی هندوانه کاری در این بازه زمانی و کاهش مصرف آب تا 37 درصد دارد.

کارشناسان معتقدند که کشت هندوانه به اندازه نیاز داخل باید به وسیله آبیاری قطره‎ای و در گلخانه‌ها انجام بگیرد و همچنین اگر قادر به برطرف کردن نیاز داخل نباشیم، کشت فراسرزمینی و واردات این محصول را توصیه می‌کنند.

در خصوص میزان بهره‌وری آب در کشت هندوانه محسن احتشام عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا اعلام کرد: «در شرایطی که خشکسالی وجود دارد و کشور با کمبود آب مواجه است، در تولید محصولی مانند هندوانه دارای مزیت نسبی پایینی هستیم، باید محصولاتی کشت شود که با شرایط کم‌آبی و اقلیمی ما همخوان باشد و بتوان بیشترین بهره‌وری را از نهاده‌هایمان داشته باشیم. آب و زمین جزو نهاده‌های ما محسوب می‌شوند و برفرض در کشت محصولی مانند سیب‌زمینی با توجه به تنوع تولیدات و فرآورده‌ها بیشترین بهره‌وری از نهاده‌ها انجام می‌شود.»

او ادامه داد: «لازم است در استان‌های مختلف کشور که هندوانه کشت می‌شود، روش‌های سنتی کشاورزی کنار گذاشته شود و اگر کشاورز در برخی مناطق از گذشته‌های دور محصول خاصی کاشت کرده است و در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی، کشت آن محصول به صرفه نیست، آن محصول جایگزین شود. اگر کشاورز بتواند در آن مناطق محصولاتی با بهره‌وری بیشتر و مصرف آب کمتری کشت کند، بهتر است و لازمه این کار این است که فرهنگ، آموزش و دانش مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهیم.»

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: «بهتر است کشاورزی را که به صورت سنتی انجام می‌شود، در مناطقی که وابسته به کشت هندوانه است، دانش‌محور کرده و به جای محصولاتی چون هندوانه در مناطقی که پتانسیل کشت پسته و زعفران وجود دارد، این محصولات جایگزین شوند. مثلا در هر هکتار 3.5کیلو زعفران برداشت می‌کنیم و به راحتی می‌توانیم با دانش‌بنیان کردن کشت زعفران تا 12کیلو در هکتار نیز از آن برداشت داشته باشیم.»

احتشام در پاسخ به این سوال که آیا کشت هندوانه در فصلی که تبخیر و تعرق پایین‌تر است و نزولات آسمانی بیشتر می‌تواند مطلوب باشد، گفت: «در مناطق محدودی چنین شرایطی حاکم است، مناطقی چون جیرفت، در استانی چون سیستان و بلوچستان آب به میزان کافی وجود ندارد و باید به فکر کشت فراسرزمینی بود.»

در خصوص بررسی وضعیت کشت هندوانه در کشور نظرافضلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به خبرنگار ایانا اعلام کرد: «هندوانه محصولی آب‌بر است و باید در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند، به فکر کشت جایگزین بود.»

او اعلام کرد: «اگر قرار باشد هندوانه در برخی مناطق کشت نشود و با محصول دیگری جایگزین شود، باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد و الگو کشت همان منطقه در اختیار کشاورزان قرار بگیرد، کمیسیون کشاورزی باید به عنوان ناظر در برنامه ششم توسعه انواع کشت را بررسی و مشخص کند، ولی هنوز برنامه مدون و کار شده‌ای به دست ما نرسیده است و باید کشت هندوانه نیز مانند برنج (که اعلام شد کشت نشود)، مدیریت و محصول جایگزین آن مورد بررسی قرار بگیرد.»

او در ارتباط با واردات هندوانه به کشور توضیح داد: «کشت فراسرزمینی در کشور افغانستان می‌تواند به این مسئله کمک کند، مثلا در استان‌های همجاور مرز ما با افغانستان که از وضعیت مطلوبی به لحاظ منابع آبی برخوردارند، می‌توان در این مناطق کشت فراسرزمینی انجام داد. در این خصوص مذاکراتی با استاندار فراه صورت گرفته است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید