Iranian Agriculture News Agency

مدیر تعاون روستایی استان خوزستان خبر داد:

خرید حمایتی محصول خرمای خوزستان کلید خورد

آمادگی شبکه تعاون روستایی برای خرید حمایتی محصول خرمای استان خوزستان

مدیر تعاون روستایی استان خوزستان از آمادگی شبکه تعاون روستایی برای خرید حمایتی محصول خرمای استان خوزستان خبرداد.

خرید حمایتی محصول خرمای خوزستان کلید خورد

به گزار ش خبرنگار ایانا در اهواز،  مهدی صیاحی مدیر تعاون روستایی استان خوزستان با اشاره به خشکسالی و اثرات آن بر محصول خرمای استان خوزستان گفت: وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولید محصول خرما و حفظ نخیلات استان خرید حمایتی خرمای استان خوزستان را در دستورکار قرار داده است.

او گفت : کاهش دبی آب رودخانه که منجر به افزایش EC  آب و شوری گردیده است از سویی و پیش روی آب دریا در بستر رودخانه های کارون ، اروند رود و بهمنشیر از سویی دیگر باعث افت شدید کیفیت و کمیت آب دریافتی نخیلات شده و همچنین شرایط جوی باعث افت کمی و کیفی محصول خرمای استان گردیده است.

مدیر تعاون روستایی استان، ادامه داد: به همین دلیل مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بر اساس وظیفه ذاتی خود و در راستای حمایت از تولید ملی محصول خرما و همچنین حمایت از نخلداران محترم استان با ورود به عرصه خرید این محصول مهم و تلاش در بهبود شرایط بازار و ارتقاء معیشت نخلداران به انجام وظیفه پرداخته است.

صیاحی افزود : اخرین بار در سال 1383 محصول خرمای استان به صورت تضمینی توسط دولت خریداری گردیدو پس از آن همه ساله با تعیین نرخ توافقی و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا مبادلات بین نخلداران و خریداران انجام گرفته است و به عنوان مثال نرخ توافقی سال گذشته 18 هزار ریال بوده است.

او اضافه کرد: امسال بر اساس مصوبات جلسات متعدد برگزار شده در ابتدا قیمت 29هزار ریال به عنوان قیمت خرید توافقی برای هرکیلو گرم محصول خرمای درجه یک وبا احتساب 3 هزار ریال هزینه سبد و حمل تعیین گردید و پس از آن با تصویب سیاست خرید حمایتی با حداقل قیمت خرید توافقی شاهد رونق بازار و افزایش محسوس  قیمت، در قیمت های پایه خرید خرما از نخلداران بوده‌ایم .

مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: درحال حاضر شبکه تعاون روستایی در شهرستان هایی که دارای محصول خرما می باشند از آمادگی لازم برای خرید محصول خرمای نخلداران عزیز برخوردار می باشد، و به محض وصول دستورالعمل اجرایی خرید عملیات خرید آغاز خواهد گردید.

او ابراز امیدواری کرد که نخلداران به تدریج و با سعه صدر نسبت به مراجعه به مراکز خرید و تحویل محصول خرمای تولیدی خود اقدام نمایند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید