Iranian Agriculture News Agency

توصیه کارشناس اقتصادی به دولت برای افزایش درآمد:

سازمان مالیاتی تور خود را برای سرمایه‌داران پهن کند

ایانا- اقتصاد: دولت باید انگشت خود را از روی گزینه فشار مالیاتی برروی تولیدکنندگان بردارد. چرا که آنها گزینه‌های اساسی اشتغال‌زایی در کشور هستند. از این رو صاحبان سرمایه باید شکار مالیاتی شوند و راه‌های فرار را برای آنها مسدود کرد.

سازمان مالیاتی تور خود را برای سرمایه‌داران پهن کند

دولت در چهار ماهه نخست سال جاری، در حالی اقدام به جدی گرفتن مالیات و افزایش درآمدهای مالیاتی خود کرده که آغاز دور جدید تحریم‌ها و امکان کاهش درآمدهای نفتی ایران، کسب درآمد از سایر گزینه‌ها را برای دولتی‌ها ضروری کرده است. بر طبق آمارهایی که از  سوی بانک مرکزی ارائه شده درآمدهای مصوب مالیاتی در چهار ماهه نخست امسال 482.7هزار میلیارد ریال بوده که از این میزان 348.8هزار میلیارد ریال آن محقق شده است. این آمار در حالی ارائه شده که ارقام مورد نظر نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال گذشته معادل 296.9هزار میلیارد ریال و در چهارماهه سال 95برابر با 297هزار میلیارد ریال بوده. بنابراین افزایش درآمد مالیاتی دولت در اویل سال جاری از رشد 17.5درصدی آن حکایت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از 138هزار میلیارد ریال درآمد مصوب شده اشخاص حقوقی 81.2هزار میلیارد ریال آن محقق و نیز از میزان 65.9هزار میلیارد ریال مصوبه بخش مالیات بر درآمدها رقم 59.9هزار میلیارد ریال آن اخذ شده است.

در این باره لطفعلی بخشی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «چند سالی است، تحولاتی در زمینه سیستم مالیاتی کشور روی داده که عزم دولت را برای گرفتن مالیات جزم کرده. بر این اساس مدتی است که سازمان مالیاتی کشور بیشتر به خودش زحمت داده تا بتواند درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد. با توجه به اتفاقات پیش رو،  پیش‌بینی می‌شود درآمدهای نفتی ایران رفته رفته رو به کاهش برود و مسلم است، دولتی‌ها باید به فکر راه دیگری برای کسب درآمد باشند.»

او با اشاره به اینکه آغاز دور جدید تحریم‌ها ممکن است فشارهای مالیاتی را برای برخی اقشار از جمله تولیدکنندگان بالا ببرد، ادامه می‌دهد: «دولت نباید به مالیات‌دهندگان سنتی خود فشار وارد کند. از جمله گزینه‌هایی که بدون فرار مالیاتی در حال پرداخت مالیات خود هستند و هیچ راه گریزی نیز ندارند، تولیدکنندگان کشورند. از این رو دولت باید بر روی سایر گزینه‌ها مانند بخش‌های تجاری و بازرگانی کشور جدی‌تر ورود پیدا کرده و سنجیده‌تر برای آنها اقداماتی را در جهت اخذ مالیات برنامه‌ریزی کند. چرا که فرار مالیاتی در این بخش‌ها به وفور است، در حالی که اغلب آنها بیشترین کسب کننده درآمد هستند.»

این کارشناس اقتصادی معتقد است، اگر سازمان مالیاتی بتواند تور صید اخذ مالیات خود را طوری پهن کند که بتواند گروه‌هایی خارج از تور مالیاتی را صید کند، به طور قطع درآمدهای مالیاتی خود را بیش از اینها افزایش داده است.

بخشی ادامه می‌دهد: «دولت باید انگشت خود را از روی گزینه فشار مالیاتی برروی تولیدکنندگان بردارد. چرا که آنها گزینه‌های اساسی اشتغال‌زایی در کشور هستند. از این رو صاحبان سرمایه باید شکار مالیاتی شوند و راه‌های فرار را برای آنها مسدود کرد.»

او با اشاره به اوضاع نابسامان سیاسی و اقتصادی در کشور، توضیح می‌دهد: «در حال حاضر با شرایط کنونی دولت اگر بخواهد فشار مالیاتی را بیشتر کند، به طور مسلم دست به اشتباه بزرگی زده. دولت باید به فکر کوچکتر کردن خودش باشد، چرا که این دولت بزرگ و ناکارآمد، نمی‌تواند با فشار به مردم هزینه‌های خود را با روش اخذ مالیات کسب کند. در واقع دولت باید به دنبال به فکر کاهش مخارج خود باشد و طوری حساب و کتاب‌های خود را پیش ببرد که دخل و خرجش با هم تطابق پیدا کند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید