Iranian Agriculture News Agency

خودکفایی در تولید موادغذایی؛ مهم‌ترین فاکتور درشرایط تحریم

حسین کنعانی‌مقدم_ فعال سیاسی|| یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که کشورها را در مقابل تهدیدها و تحریم‌ها نگه می‌دارد، خودکفایی در تولیدات موادغذایی است. توجه به این مساله باعث می‌شود، کشورها در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و توسعه‌طلبی‌های دیگران مقاومت بیشتری داشته باشند.

خودکفایی در  تولید موادغذایی؛ مهم‌ترین فاکتور درشرایط تحریم

 بحث امنیت غذایی یکی از مسائل مهمی است که هم از نظر داخلی و هم خارجی باید مورد توجه قرار گیرد. از نظرداخلی، مواد غذایی که در داخل کشور تامین می‌شود باید از سلامت کافی برخوردار باشد و در حجم و اندازه‌هایی باشد که نیازهای مردم را در بخش کالاهای اساسی برطرف کند. از نظر خارجی نیز این مساله مهم است که مواد غذایی که از خارج خریداری می‌کنیم از استانداردهای لازم برخوردار باشد تا دشمن نتواند از غذا به عنوان سلاح علیه مردم ما استفاده کند.

 به‌نظر می‌رسد در بخش اقتصاد مقاومتی که یکی از موارد آن تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم است باید درآمدهای نفتی را، صرف حوزه‌های زیرساختی از جمله کشاورزی کنیم با فاکتورها و شاخص‌هایی که وجود دارد، هنوز در بخش کشاورزی نتوانسته‌ایم جایگاه‌ و رتبه خاص را به دست آوریم تا مواد غذایی تولیدی در صنایع وابسته تبدیل به محصولی با ارزش افزوده بالا شود. 

باید توجه کرد، راهی نداریم جز اینکه کشاورزی ما به سمت کشاورزی صنعتی و مکانیزه، استفاده از فناوری و دانش روز برود. علاوه براین، کاهش استفاده از آب به روش‌های نوین برای تولید بیشتر و به ‌عبارتی بحث بهره‌وری از منابع پاک و آب در کشور در اولویت قرار گیرد. همچنین باید سعی کنیم مواد غذایی که تولید نمی‌شود و از مسیر واردات به کشور انتقال پیدا می‌کند، عاری از هر گونه سموم و فقدان سلامت غذایی باشد. کشوری که نتواند نیازهایش را از منابع داخلی که - ما چهار فصل در کشور داریم- تامین کند قاعدتا در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها نمی‌تواند مقاومت کند.

اما به نظر می رسد مبحث امنیت غذایی آنطور که باید از سوی احزاب سیاسی ما مورد توجه واقع نشده است. به‌نظر می‌رسد احزاب بیشتر به‌دنبال کسب قدرت برای حفظ موقعیت‌های سیاسی خود در کشور هستند. علاوه براین، کمتر برنامه‌های منسجم اقتصادی از احزاب دیده شده که بتوانند در مسائل مختلف از جمله کشاورزی به مردم و دولت کمک کنند. معتقدیم یکی از مشکلاتی که امروز وجود دارد ، فقدان مدیریت یکپارچه و متمرکز در منابع آب ، خاک، هوا و محیط زیست است. اکنون هر سازمان و وزارتخانه‌ای برای مسائل صنفی خود فعالیت می‌کند و این نبود یکپارچگی باعث شده بهره‌وری لازم را در تولیدات به ویژه در بخش کشاورزی نداشته باشیم.

 احزاب بیشتر در مسائل سیاسی و در انتخابات ظهور و بروز دارند تا حل مشکلات اساسی کشور و این مشکلی است که باید در مورد آن آسیب شناسی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید