Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد:

کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید/ پیشنهاد اخذ مالیات از خرید سکه و ارز

برای ۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی برگ تشخیص صادر شده است. در مورد ارز اطلاعات اشخاص حقوقی به هر میزان که باشد درخواست داده‌ایم که در اختیار ما قرار گیرد و در مورد اشخاص حقیقی نیز بر اساس دستورالعملی از بیش از یک میزان مشخص اطلاعات در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید/

پیشنهاد اخذ مالیات از خرید سکه و ارز

 

رئیس سازمان امور مالیاتی از وصول درآمد بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان در پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: مالیات عملکرد بخش تولید از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یافته است. در این رابطه پیشنهاداتی به مجلس ارایه شده که مستلزم طی کردن مراحل قانونی است.

به گزارش ایانا سیدکامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تا پایان مرداد ماه سال جاری ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است، اظهار کرد: برای ۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی برگ تشخیص صادر شده است. در مورد ارز اطلاعات اشخاص حقوقی به هر میزان که باشد درخواست داده‌ایم که در اختیار ما قرار گیرد و در مورد اشخاص حقیقی نیز بر اساس دستورالعملی از بیش از یک میزان مشخص اطلاعات در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در مورد افراد حقیقی خرید سکه تا سقف ۲۵ قطعه شامل معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آن‌ها مشخص شده است، به طوریکه برای ۱۰۰۰ سکه می‌توانیم تا ۳۵ درصد مالیات بگیریم.

تقوی نژاد در مورد اخذ مالیات از واردکنندگان خودرو توضیح داد: آنچه که ما می‌خواستیم این است که تمام واردکنندگان خودرو در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ علاوه بر مالیات معمول ۶۰ درصد مالیات دیگر نیز پرداخت کنند که پیشنهاد این موارد در خصوص سوداگران ارز، سکه و خودرو در اختیار شورای عالی اقتصاد کشور قرار گرفته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی، با بیان اینکه بر اساس نیازهای اساسی شهرداری و دهداری‌ها اقدامات مهمی را انجام دادیم، گفت: از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان مرداد ماه سال ۹۷، بالغ بر ۲۶۲ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض از محل ارزش افزوده اخذ شده است.

او افزود: خوشبختانه ۸۹ هزار میلیارد تومان از این مبلغ عوارض بوده که به حساب شهرداری‌ها و دهداری‌های سراسر کشور واریز شده و در حال حاضر، ۸۰ درصد از عمده درآمد ۷۰ درصد از شهرداری‌های کشور از این محل دریافت می کنند.

تقوی نژاد ادامه داد: سهم شهرداری تهران از ارزش افزوده در این مدت، ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۲۰۰ میلیارد تومان در ۵ ماه ابتدایی سال جاری، در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به طرح سلامت، اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح سلامت، بالغ بر ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و از ابتدای سال جاری، ۲۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص یافته است.

او همچنین با بیان اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی مودیان و منابع درآمدی جدید و مبارزه با فرار مالیاتی است، گفت: از سال گذشته تاکنون ۲۲ هزار میلیارد تومان از محل شناسایی فرارهای مالیاتی برگه تشخیص صادر شده است.

تقوی نژاد افزود: بخش عمده‌ای از کسانی که در سال‌های گذشته از محل استفاده از کارت‌های یک بار مصرف بازرگانی سودجویی کرده بودند، شناسایی کردیم. این افراد با سواستفاده از کم‌توانی مالی و سوادی اشخاص، کارت بازرگانی شان را اجاره کرده و سواستفاده کلان کردند که طبق بررسی‌ها سه هزار میلیارد تومان سوءاستفاده از هویت و مدارک اشخاص را شناسایی کردیم.

تقوی نژاد گفت: به عنوان مثال یک سبزی فروش با دریافت سه میلیون تومان مدارکش را در اختیار شخصی گذاشته بود و در حال حاضر ۱۲ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد. همچنین با بررسی‌هایی که از شناسایی تراکنش‌های مالی یک فرد شد فقط ۸۸۰ میلیارد تومان در حساب سپرده این شخص بود که ۲۳۰ میلیارد تومان مالیات برای این شخص تعیین کردیم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۵۰ درصد از هزینه‌های جاری کشور به وسیله مالیات تامین می‌شود، گفت: نسبت مالیات به بودجه ۳۸ تا ۴۰ درصد است. با شناسایی منابع جدید و مبارزه با فرار مالیاتی در صدد افزایش این سهم هستیم.

تقوی نژاد با اشاره به مالیات دریافتی پنج ماه ابتدایی سال جاری گفت: در این مدت ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات اخذ کردیم که هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری‌ها واریز شد. در قانون برنامه ششم توسعه علاوه بر بخش شهرداری‌ها، 0.27 درصد از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده در اختیار وزارت ورزش و جوانان است.

تقوی نژاد همچنین در ارتباط با بحث اظهارنامه‌ها گفت: در خرداد و تیر سال‌جاری چهار میلیون و ۸۶۳ هزار و ۱۱۳ فقره اظهارنامه الکترونیکی در سازمان مالیاتی دریافت شد. نزدیک به 100 درصد اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت شده است. چهار میلیون و ۱۶۰ هزار اظهارنامه از اشخاص حقیقی و مودیان مشاغل خودرو و ۷۰۵ هزار فقره از اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاره دریافت کردیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در سال ۹۷ میزان درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده ۱۱۲ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان است که نسبت  به بودجه سال ۹۶، ۱۳ درصد رشد دارد. در سال ۹۷ دو برنامه کلیدی برای تحقق درآمدهای مالیاتی در دستور کار قرار داده‌ایم که این برنامه‌ها شامل وصول درآمدهای مالیاتی از طریق برنامه ریزی منسجم برای فرار مالیاتی و وصول درآمدهای مالیاتی معوق می‌شود.

او تصریح کرد: کلیه پرونده‌های مربوط به سال های قبل از سال ۹۵ در سال ۹۷ تعیین تکلیف خواهند شد. در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد از درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده از طریق تکلیف و ابراز خود مودیان و توافق با آنها به دست می آید.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت می‌شود و صدمه‌ای به بخش تولید وارد نمی‌کند، گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ نظام مالیات بر ارزش افزوده در همه جای دنیا شفافیت است. عده‌ای از شفافیت می‌ترسند از این رو به شیوه‌های مختلف با دریافت مالیات بر ارزش افزوده مخالفت می‌کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: با این حال برای تعیین تکلیف فعالان اقتصادی تصمیم گرفتیم فرآیندهای رسیدگی کوتاه شود و حتما پرونده‌های قبل از سال ۹۵ تا پایان سال ۹۷ مورد رسیدگی قرار گیرد و تحولی در نظام دادرسی مالیات کشور صورت گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید