Iranian Agriculture News Agency

دلاری که این روزها می‌رقصد

شهناز دیواندری|| این روزها افزایش و کاهش روز به روز قیمت دلار، بی‌شباهت به اواخر سال گذشته نیست. همان روزهایی که افزایش قیمت دلار به یک مسابقه رِکورد زنی تبدیل شده بود که با یک شب به خواب رفتن و بیدار شدن، احساس اصحاب کهف را داشته باشی.

دلاری که این روزها می‌رقصد

گرچه تا پیش از این روزها بسیاری از کارشناسان مربوطه معتقد بودند، هنوز برای گرفتن پاسخ مثبت از سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی، راه باقیست و نیاز به زمان بیشتری خواهد بود، اما گویا این روزها ورق نظراتشان به سمت دیگری برگشته و اوضاع نرخ ارز باز هم نابسامان شده است. آنطور که به نظر می‌رسد، سیاست‌های جدید همتی (رئیس کل بانک مرکزی )نیز نتوانسته خیلی ترمز رشد قیمت دلار را بکشد! از این رو افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به مرز14 هزار تومان در حالی مجدد رخ داده که روز گذشته قیمت آن به 12 و400تومان کاهش یافته بود. گمانه‌زنی‌های زیادی برای این نابسامانی نرخ ارز وجود دارد که به گفته برخی از کارشناسان هیچ‌کس نمی‌تواند، قاطعانه بگوید چه اتفاقی در حال روی دادن در اقتصاد ایران است. بر این اساس نبود برنامه جدیدی برای تزریق ارز به بازار توسط بانک مرکزی، رد لایحه مبارزه با پولشویی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهدیدات آمریکا برای آغاز دور دوم تحریم‌ها و... از عوامل نوسانات عجیب و غریب اخیر نرخ دلار عنوان شده. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا بانک مرکزی راهکار و برنامه‌ای را برای کنترل وضعیت نرخ آزاد ارز در پیش خواهد گرفت یا خیر؟

در این باره مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایانا می‌گوید: « افسار گسیختگی نرخ دلار و تلاش‌های بی‌ثمری که برای مهار آن انجام می‌گیرد، حاکی از بیماری وخیم اقتصادی ایران است که بهبود آن نامعلوم خواهد بود. همانطور که قیمت‌ها نشان می‌داد، دیروز شاهد کاهش نرخ دلار بودیم، در حالی که تنها به فاصله 24 ساعت اوضاع جور دیگری رقم خورد! چرا که تغییر ناگهانی نرخ امروز دلار، ترس جدی را بر ستون‌های اقتصاد ایران انداخت. »

او با اشاره به اینکه نوسانات اخیر نرخ دلار برای اقتصاد ایران بسیار وحشتناک است، ادامه می‌دهد:« نوسانات روز به روز دلار، شوک بدی برای اقتصاد ایران خواهد بود. داستان این آشفتگی جوری پیش رفته که انگار روند افزایشی نرخ دلار، به نوعی عادت برای همه تبدیل شده و تنها واکنش در برابر آن متعجب بودن و ترس مردم است. با اینکه برخی می‌پندارند چنین نوساناتی دلایل گوناگونی دارد، اما واقعیت اینجاست که اوضاع آنقدر در هم تنیده شده که هیچکس نمی‌تواند حدس بزند که این نوسانات از کجا آب می‌خورد. »

این کارشناس اقتصادی معتقد است که دلار در حال رقصیدن است و رقص آن برای اقتصاد ایران گران تمام خواهد شد. هیچ تئوری نمی‌تواند توجیه کند که چرا دلار در 24ساعت باید به این میزان بالا برود!

 

تقوی با طرح این سوال که در حال حاضر باید به دنبال نقش بانک مرکزی در کنترل بازار ارز گشت؟ توضیح می‌دهد:« گرچه سیف رئیس سابق بانک مرکزی اشتباه فاحشی مبنی بر بستن صرافی‌ها انجام داد، اما همتی رئیس کنونی بانک مرکزی نیز نتوانسته با بازگرداندن صرافی‌ها به بازارآزاد ارز، کنترل نرخ دلار را به دست گیرد. چرا که این روزها بازارداغی صرافی‌ها نیز خود از دلایل اوضاع به وجود آمده، است. »

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید