Iranian Agriculture News Agency

کینواکار فارس از سوی وزیر جهاد کشاورزی لوح تقدیرگرفت

رحیم رمضانی، کشاورز کینوا کار شهرستان خرامه، اولین کینواکاری که به عنوان کشاورز برتر در سطح ملی شناخته و موفق به دریافت لوح تقدیر از سوی وزیر جهاد کشاورزی شد.

کینواکار فارس از سوی وزیر جهاد کشاورزی لوح تقدیرگرفت

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، احمد دهقان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس، گفت: رمضانی در سال گذشته برای اولین بار کشت بهاره کینوا در سطح حدود 2 هکتار داشت، که عملکرد در واحد سطح این محصول بیش از  3 تن در هکتار بود.

دهقان با اشاره به این‌که در مزرعه کینوا مذکور به ازای هر یک متر مکعب آب مصرفی 900 گرم محصول تولید شد،  تصریح کرد: کشاورز مذکور به دلیل بهره وری  مناسب از آب ، کاشت بهاره کینوا برای اولین بار در استان فارس، برداشت اقتصادی دانه به عنوان کشاورز برتر شناخته شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این کشاورز پیش از این یونجه کاری داشته که به دلیل سود بالای تولید کینوا  علی رغم صرفه اقتصادی بالای یونجه، توسعه کاشت کینوا را در دستور کار خود قرار داده ، این در حالی است که میزان مصرف آب در تولید کینوا بسیار پایین تر از یونجه است.

دهقان افزود: کینوا در کشورهای بولیوی، شیلی و پرو به صورت عمده کشت می‌شود و متوسط عملکرد این گیاه در خرامه از کشورهای مذکور بسیار بالاتر است.

گفتنی است: کینوا یک شبه غله است، با قابلیت کشت در آب‌وخاک شور، این گیاه از اراضی نامساعدکه برای تولید سایر محصولات مقرون‌به‌صرفه نیست درآمدزایی داشته، طول دوره رشد کوتاه (کمتر از صد روز) و کارآئی مصرف آب بالاتر در گیاه کینوا در مقایسه با محصولات اساسی مانندگندم، ذرت، برنج، جو؛ قابلیت کشت بهاره و پاییزه، از دیگر ویژگی‌های است که گیاه را مناسب کشت در شرایط خشک‌سالی حاکم بر جامعه قرار داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید