Iranian Agriculture News Agency

شیوه برخورد یک شرکت آمریکا برای حل بحران آب:

امید و نوآوری راه حل بحران آب

یک شرکت محلی در فلوریدا راه‌حلی برای تمیز کردن آب‌ها پیدا کرده است

اهالی جنوب‌شرقی فلوریدا هر روز با طلوع خورشید با یک امید از خواب بیدار می‌شوند. به امید اینکه لاشه آخرین حیوانی را ببینند که در سواحل این منطقه از بین رفته. به امید اینکه گردشگران لذت ببرند و احساس آرامش کنند. به امید اینکه بحران آب تمام شده باشد.

امید و نوآوری راه حل بحران آب

به گزارش ایانا به نقل از ان‌بی‌سی، اما حل بحران آب به چیزی بیشتر از امید نیاز دارد. به نوآوری و عشق به محیط زیست و اجتماع خود نیاز دارد. خوشبختانه یکی از شرکت‌های جنوب‌شرقی فلوریدا معتقد است اشتیاق کافی برای حل این بحران را دارد.

تمیز کردن کشند سرخ

آلکس کینگ از شرکت خدماتی «لیل مو مارین» قصد دارد تا مشکل سواحل و راه‌های آبی جنوب‌شرقی فلوریدا را برطرف کند. کنیگ می‌گوید: «وحشتناک است. با اینکه تمام عمر خود را در این ساحل گذرانده‌ام هیچ‌وقت وضعیت کشند سرخ را در این حد ندیده بودم».

لیل مو مارین شرکت خدماتی است که می‌خواهد آب را برای استفاده انسان و موجودات دریایی پاک سازی و ایمن کند. کینگ در حالی که اقرار می‌کند راه‌حلی برای از بین بردن منشاء بحران جلبک‌های دریایی یا جلوگیری از کشند سرخ ندارد، اما معتقد است می‌تواند کاری انجام دهد. کینگ، تیمی راه‌اندازی کرده تا با بکارگیری از کشتی‌های مختلف در اسکله خود به محیط‌ زیستی کمک کند که با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

او توضیح می‌دهد: «می‌خواهیم با رویکردی سه‌گانه با 4 بحران برخورد کنیم؛ ساحل دریا،‌ ساحل دریاچه، آبراه‌ها و بعد مناطق ساحلی».

کینگ به همراه تیمش با استفاده از کشتی‌های متفاوتی که برای اهداف مشابه ساخته شده‌اند موجودات مرده دریایی را قبل از رسیدن به ساحل جمع‌آوری می‌کنند.

مثلا یکی از کشتی‌ها دارای تسمه نقاله است. این تسمه نقاله می‌تواند ضایعات بسیاری را بدون کمک قایق‌های دیگر جمع‌آوری کند. همانطور که در آب حرکت می‌کند، تسمه نقاله را از زیر باز می‌کند و به داخل آب می‌اندازد و مانند توری استخر، ماهی‌های مرده را جمع‌آوری می‌کند. سپس این ماهی‌ها بوسیله تسمه نقاله به محفظه‌ای داخل کشتی منتقل می‌شوند.

کشتی 7 متری می‌تواند از میان  کانال‌های آبی، اسکله‌ها و قایق‌ها عبور کند. این کشتی مجهر به قاشقک شبیه قاشقک بولدوزر است که ماهی‌های مرده را جمع می‌کند.

کینگ می‌گوید: «این‌ها بیشتر برای عملیات‌هایی مانند کوتاه کردن پوشش گیاهی و جمع‌آوری علف‌های هرز در دریاچه‌ها استفاده می‌شوند».

اما برای جمع‌آوری ماهی‌های مرده هم می‌توان از آن استفاده کرد. این کشتی به همراه قایق‌های کمکی حرکت می‌کند تا ضایعات را در داخل آنها جمع کند. در حالی که قاشقک کشتی بدون وقفه کار می‌کند، قایق‌های کمکی به صورت متناوب در رفت و آمد هستند. هدف از این کار چیست؟ بازده بالاتر.

مهم این است که ماهی‌های متراکم را سریعا جمع‌آوری کرد چون در لحظه ناپدید می‌شوند. کینگ می‌گوید: «همانند بازی موش و گربه است». با توجه به جزر و مد، جریان آب و وزش بادهای متغیر اگر سرعت‌عمل نداشته باشید شانسی برای جمع‌آوری ماهی‌ها باقی نمی‌ماند.

صبح روز دوشنبه ، تیم کینگ ‌در حال جمع‌آوری ماهی‌های مرده‌ای بودند که در نزدیک ناقوس دریایی در یک نقطه جمع شده بودند. ناگهان توفان شروع شد. بعد از توفان، ماهی‌ها کاملا پخش شده بودند و جمع‌آوری آنها به بازی قایم‌موشک تبدیل شده بود.

جمع‌آوری جلبک‌های سبزآبی

البته این ماهی‌های مرده نیستند که گردشگران را دور نگه می‌دارند،‌ محلی‌ها را عصبانی می‌کنند و به کسب و کارهای محلی آسیب می‌رسانند. این جلبک‌های سبزآبی هستند که از دریاچه اوکیچوبی با جریان آب حرکت می‌کنند. کینگ و اعضای تیمش فکر می‌کنند می‌توانند دریا را از این جلبک‌ها پاک سازی کنند. کینگ می‌گوید: «می‌دانید که اینجا حیاط خانه من است. من اینجا زندگی می‌کنم. هر روز می‌بینم که جلبک‌ها از کنار خانه‌ام رد می‌شوند. من در این آب‌ها ماهیگیری می‌کنم. شرکت من در اینجا پایه‌گذاری شده است. یک‌بار اینجا نشسته بودم، به اطراف نگاه کردم با خودم گفتم حتما راه بهتری برای حل این مشکل وجود دارد».

کشتی‌های کینگ با سناریوهای مختلف سازگار می‌شوند. با استفاده از صفحه نمایش، کیسه و فیلتر و با استفاده از روش‌های جمع‌آوری مشابهی که در عملیات نشت نفت شرکت بی‌پی (بریتیش پترولیوم) استفاده شد تلاش می‌کنند تا بهترین راه را برای جمع آوری جلبک‌ها پیدا کنند.

همکاری عمومی

در حالی که هدف کلی تمیز کردن آبراه‌های جنوب‌شرقی فلوریداست، کینگ و اعضای تیمش تنها به دنبال یک راه هستند. آنها سعی می‌کنند تا استراتژی برای جمع‌آوری و تمیز کردن آب‌ها پیدا کنند تا برای ساکنان و گردشگران منطقه مزاحمت ایجاد نکند.

آنها همچنین در اقدامات خود از افرادی استفاده می‌کنند که زندگی‌شان به صنعت گردشگری آن منطقه وابسته است و بحران آب آسیب‌های بسیاری به آنها وارد کرده است. کینگ به سراغ کاپیتان کشتی‌ها و کارمندان گردشگری رفته و پیشنهاد کار داده تا این مشکل برطرف شود. کینگ می‌گوید: «فصل گردشگری نزدیک است. دوستانم مخصوصا آنهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تحت فشار بسیاری قرار دارند».

گام بعدی

برایان هامان، عضو کمسیون لی‌کانتی می‌گوید: « ما باید ماهی‌ها را از سواحل وجلبک‌های سبز را از کانال‌ها جمع کنیم. سعی می‌کنیم تمام این کارها را همزمان انجام دهیم». هامان می گوید تمام تلاش خود را برای حل مشکل کشند سرخ و جلبک‌های سبزآبی انجام می‌دهد.

آنها همچنین به دنبال ایده‌های جدید مانند کنیگ هستند تا برای بهترین راه‌حل سرمایه‌گذاری کنند. هامان می‌گوید: «سرعت عمل ما نمی‌تواند به اندازه‌ای باشد که مردم از ما انتظار دارند. اما ما هم نمی‌خواهیم آسیب بیشتری به این منطقه وارد شود».

زنده نگه‌داشتن امید

بالاخره تمام تلاش‌ها و خطاها بخشی از حفظ زیبایی سواحل جنوب‌شرقی فلوریداست؛ هم برای ساکنان آن و هم برای گردشگران.

کینگ می‌گوید: «به آب نگاه می‌کنم، هیچ وقت کف کانال آب را ندیده‌ام چون همیشه قهوه‌ای است. دوست ندارم بقیه فکر کنند جنوب فلوریدا این شکلی است و در آن ماهی‌های مرده رژه می‌روند».

تشخیص اشتیاق در صدای کینگ همانند هوای آفتابی فلوریدا به آسانی قابل تشخیص است. کینگ می‌گوید: «قلبم می‌شکند. نه تنها برای خانواده و دوستان و افرادی که اینجا زندگی می‌کنند بلکه برای هر کسی که اینجا می‌آید تا از زندگی روزمره خود فرار کنند. اینجا تفریگاه آنهاست، این همان جایی است که آنها می‌خواهند باشد. اما وقتی با این صحنه‌ها مواجه می‌شوند بیشتر قلبم می‌شکند».

قلب شکسته را می‌توان ترمیم کرد. باید کمی پشت‌کار، ذهنی رو به جلو و البته امید داشت.  

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید