Iranian Agriculture News Agency

مشارکت ۳۰۰ میلیارد ریالی خیرین آبخیزداری

سند همکاری کشورهای منطقه در حوزه بیابان‌زدایی تهیه می‌شود

ایانا-کشاورزی: در سال جاری عملیات آبخیزداری در ۶۲۷ حوزه از حوزه‌های آبخیز کشور و ۳۲۰ شهرستان از ۴۳۰ شهرستان کشور اجرا شد و ۳۹۸ کارگاه اجرای عملیات آبخیزداری در سطح کشور راه‌اندازی شد.

سند همکاری کشورهای منطقه در حوزه بیابان‌زدایی تهیه می‌شود

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به استفاده از ظرفیت بالای خیرین در حوزه آبخیزداری گفت: امسال بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال از کمک‌های خیرین در این زمینه استفاده شده است.

به گزارش ایانا به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ناصر حیدری پوری در گردهمایی سراسری مرتع در خراسان رضوی گفت: در سال جاری عملیات آبخیزداری در ۶۲۷ حوزه از حوزه‌های آبخیز کشور و ۳۲۰ شهرستان از ۴۳۰ شهرستان کشور اجرا شد و ۳۹۸ کارگاه اجرای عملیات آبخیزداری در سطح کشور راه‌اندازی شد.

ناصر حیدری پوری در ادامه همچنین بوته کنی و قطع درختان توسط روستاییان را در مراتع با هدف تأمین انرژی گرمایشی، یکی از مشکلات بزرگ توصیف کرد و افزود: با هماهنگی‌های انجام شده در تلاش هستیم بخش قابل توجهی از این خانوارهای مناطق روستایی را با جایگزینی سوخت‌های فسیلی و با تأمین بخاری و آب گرم کن در شرایطی قرار دهیم که کمتر به سمت بوته‌کنی بروند.

او خاطرنشان کرد‌: جایگزینی سوخت فسیلی برای ۱۳ هزار خانوار در حوزه های اجرای عملیات آبخیزداری در دست اجرا است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان مساحت تحت تاثیر کانون بحرانی فرسایش بادی را بالغ بر ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است عنوان کرد و گفت: عملاً شهرستان های خوزستان، دشت سیستان، جنوب کرمان تحت تاثیر کانون بحران فرسایش بادی هستند که یک ردیف مستقل از محل صندوق توسعه ملی برای خوزستان در نظر گرفته شده است.

ناصر حیدری پوری با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد منشاء گرد و غبار خارج از کشور است افزود: طبق توافق رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با فائو از مهر سال جاری مسئولین مربوطه به کشور اعزام و سند همکاری با کشورهای منطقه در حوزه بیابان‌زدایی را تهیه خواهد شد.

او گفت: در برنامه بودجه امسال ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف جلوگیری از هدررفت آب، فرونشست آب به سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیل، گسترش پوشش گیاهی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی اختصاص یافته است.

حیدری پوری با اشاره به همکاری ادارات فنی در مجموعه ادارات کل استان‌ها گفت : برای اجرای موفق صندوق توسعه، مشارکت ادارات جنگل، مرتع، حفاظت و آموزش ضروری است.

او افزود: در پایان دوره اجرایی عملیات آبخیزداری، اقدامات مکانیکی و بیولوژیکی در کنار یکدیگر بهره‌وری بیشتری را به همراه دارد.

گفتنی است گردهمایی سراسری رؤسای ادارات مرتع با حضور معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مدیر کل دفتر امور مراتع و روسای مرتع استان‌ها به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید