Iranian Agriculture News Agency

مصباحی مقدم:

دولت جلوی امضاهای طلایی را بگیرد

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت با اجرای دولت الکترونیک جلوی فساد در اقتصاد همچون امضاهای طلایی را بگیرد؛ دولت می‌تواند از طریق سهیم کردن مردم در سود نفت نقدینگی‌های سرگردان را جذب کند.

دولت جلوی امضاهای طلایی را بگیرد

به گزارش ایانا به نقل از ایسنا؛ غلامرضا مصباحی مقدم در نشست تخصصی "جمهوری اسلامی ایران – سرمایه‌ها و چالش‌ها" که به همت پژوهشکده تحقیقات راهبردی برگزار شد ، اظهار کرد: در زمان جنگ ما با یک کشور انقلاب کرده روبه‌رو بودیم که دشمن به میدان آمده بود در حالی که در زمان انقلاب ارتش ما از هم پاشیده بود و سپاه هنوز قوام نیافته بود اما جوانان ما به میدان آمدند و هیچ مشکلی برای کشور به وجود نیامد. در این دفاع مقدس جوانانی پای کار آمدند که بی‌نظیر بودند امروز هم جوانان ما پیشرفت‌هایی داشتند که باید از سرمایه‌های آن‌ها استفاده شود.

وی درخصوص سرمایه‌های جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: به جز جوانان که سرمایه‌های عظیم این کشور هستند، منابع طبیعی ما از  دیگر سرمایه‌های این کشور به حساب می‌آیند. بر اساس تحقیقی که ادعا می‌کرد ایران بدون تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند 300 میلیون جمعیت را غذا بدهد، از کارشناسان امر این موضوع را سوال کردند. آن‌ها گفتند بله درست است اما فقط با مدیریت صحیح امکان‌پذیر است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: اکنون روزانه 8 میلیون بشکه نفت و گاز تولید می‌کنیم. از لحاظ ذخایر ایران با نفت و گازش در جایگاه اول قرار دارد که 70 درصد انرژی تولید شده را پالایش می‌کنیم و به مصرف داخلی می‌رسانیم. اما با قانون بهینه‌سازی مصرف انرژی که سال 85 تصویب شد می‌توانیم سالانه 100 میلیون دلار درآمد به دست بیاوریم.

مصباحی مقدم اظهار کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های ما ظرفیت گردشگری است. ایران از نظر آثار باستانی جزو 10 کشور و از نظر گردشگری دینی و پزشکی هم در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به افزایش رقم نقدینگی سرگردان در بازار اقتصادی ایران خاطرنشان کرد: استفاده از نقدینگی‌های سرگردان می‌تواند یک جهش عظیمی در اقتصاد ما به حساب بیاید. من 2 تا 3 بار از مرحوم هاشمی رفسنجانی شنیدم که به رییس جمهور گفتند شما 20 درصد نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنید من تجربه‌اش را دارم شرایط تغییر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حدود 37 میلیون دلار خروج ارز در سال گذشته صورت گرفته است گفت: ایران در منطقه ما که 8 کشور است دارای رتبه دوم مصرف کننده طلا است. ذخایر طلا هم جزو سرمایه‌های راکد به حساب می‌آید که باید از آن‌ها بهره گرفت.

وی در ادامه این سخنرانی در تبیین چالش‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: رکود تورمی، بی‌ثباتی در نرخ ارز و سکه، کاهش امید به آینده و تحریم‌های آمریکا از جمله چالش‌های ماست. اگر مشکلات را ریشه‌یابی کنیم می‌توانیم با دو نگاه کوتاه مدت و بلند مدت آن‌ها را برطرف کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس به ریشه‌یابی دلیل افزایش بی‌رویه نرخ ارز و طلا پرداخت و گفت: شهریور سال گذشته بانک مرکزی بر اساس دلایلی که درست بود، سود 20 درصد به بالای بانک‌ها را به 15 درصد کاهش داد. بازار متوجه شد که دولت در این شرایط توانایی پرداخت ارزهای روزانه را ندارد. دی ماه همان سال دولت تصمیم گرفت بر اساس گفته رییس جمهور از پول مردم برای خسارت مالباختگان موسسات پولی و مالی و اعتباری از بانک مرکزی استقراض کند. 10 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شد. بنا بر این دو مورد، 10 هزار میلیارد تومان پول پرقدرت وارد بازار شد که به دست سپرده‌گذاران افتاد و آنان هم تصمیم گرفتند ارز و طلا بخرند.

وی ادامه داد: این موضوعات با تحریم‌های آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها همراه شده بود. مجموعه این عوامل دست به دست هم داد تا یک نوع اشتهای کاذب برای دلالان ایجاد شود که به تبعش سکه و ارز هم بالا رفت.

مصباحی مقدم در ادامه تحلیل‌هایش از شرایط فعلی بازار یادآور شد که مشکلات اقتصادی ایران ریشه در نفتی بودن بودجه عمومی دارد.

وی سپس گفت: اینکه پول کشورهایی مثل افغانستان و عراق دستخوش تغییر نشده است، دلیلش در توانایی بانک مرکزی آن‌ها بر ایجاد توازن میان رشد نقدینگی و رشد تولید بوده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که آیا شرایط فعلی اقتصاد ایران راه برون رفت دارد یا خیر گفت: بیماری اقتصاد ایران شناخته شده است و راه حلش هم مشخص است. باید جلوی نقدینگی را گرفت. من خبر دارم که آن10هزار میلیارد استقراض از بانک مرکزی به 33 هزار میلیارد رسیده است. این سیلاب نقدینگی مثل سیلاب آب است. اگر جلوی این سیلاب  را سد بگذارند می‌توانند از انرژی آن بهره گرفت وگرنه مانند سیلاب همه چیز را خراب می‌کند. پیش از این هم کارشناسان می‌گفتند که حجم نقدینگی سرگردان در بازار نگران کننده است. دیدیم که درست گفتند.

وی با بیان اینکه شیوه بانکداری ما معیوب است و باید اصلاح شود گفت: امام خمینی (ره) فرموده بودند کاری کنید که پول سود نکند بلکه تولیدات به سود برسند. این حرف را باید با طلا نوشت.

این نماینده سابق مجلس سپس افزود: جناب آقای جهانگیری نکته‌ای گفتند که ای کاش پی آن را می‌گرفتند. گفتند حاضریم نفت را از طریق بورس به مردم بفروشیم. همین کار یک راه حل است. نمی‌گوییم یک دفعه این کار را بکنند بلکه آهسته آهسته می‌شود انجامش داد. توتال می‌خواست 5 میلیارد دلار کمک به ایران بیاورد که این مقدار را می‌شود از دست مردم گرفت و آن‌ها را شریک کرد.

وی همچنین گفت: تامین منابع مالی بنگاه‌های زودبازده و مبارزه با فساد بویژه در سازمان‌های مالیاتی و گمرک، جمع شدن امضاهای طلایی و قطع وابستگی به بودجه نفت از جمله اقداماتی است که باید در اقتصاد ایران صورت بگیرد.

مصباحی مقدم در پایان یادآور شد: آقای رییس جمهور می‌فرمایند باید دولت الکترونیک داشته باشیم. تمام سازمان‌ها و نهادهای ما به ابزارهای الکترونیکی مجهز هستند اما هنوز در یک مجموعه واحد درنیامده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد دیگر امضای طلایی وجود نخواهد داشت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید