Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

دشمنان به دنبال ایجاد مشکل در مناسبات مرزی ایران هستند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه برخی کانون‌های قدرت و ثروت از ناامنی در مرزها بهره‌برداری می‌کنند، گفت: دشمنان سعی می‌کنند که مناسبات مرزی ایران با مشکل مواجه شود.

دشمنان به دنبال ایجاد مشکل در مناسبات مرزی ایران هستند

به گزارش ایانا به نقل از خانه ملت، حشمت فلاحت پیشه در خصوص دیدار رئیس و اعضای کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، اظهار داشت: در این دیدار نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان روسای اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان و برخی مسئولان مربوطه نیز حضور داشتند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مباحثی که مطرح شد درزمینهٔ راهبردهای کلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در موضوع مرزها بود.

او بابیان اینکه 2 مرز افغانستان و ترکمنستان برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت حیاتی است، افزود: اُفت سالیانه مناسبات ایران و ترکمنستان و افزایش تصاعدی اختلافات با این کشور ناراحت‌کننده است.

فلاحت پیشه بابیان اینکه آقای هادی شوشتری مسئول پرونده ترکمنستان در کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این جلسه حضور داشت، ادامه داد: برخی از مشکلات دو کشور به داخل ترکمنستان و برخی از مشکلات نیز به داخل ایران بازمی‌گردد، علاوه بر این دشمنان سعی می‌کنند که مناسبات مرزی ایران با مشکل مواجه شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت این است که بخشی از مسائل، مربوط به روابط 2 جانبه است که باید مرتفع شود تا شاهد افزایش تنش‌ها و کاهش مناسبات در حوزه همکاری‌های مشترک نباشیم.

او افزود: موضوع اتباع ایرانی بازداشت‌شده در ترکمنستان، موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری‌های مشترک و موضوع تغییر معابر مرزی که منجر به اختلافاتی شده است، همچنین حل نشدن مشکل انتقال گاز سبب شده تا برخی مشکلات همچنان باقی بمانند، درسیاست خارجی نباید یک مشکلِ اختلافی، کل سیاست خارجی را با مشکل مواجه کند.

فلاحت پیشه اظهار داشت: به دلیل مشکلات آبی با افغانستان و مشکلات مربوط به انتقال گاز با ترکمنستان، بسیاری از موضوعات بین ایران و همسایگان تحت شعاع قرارگرفته و شاهد اُفت روابط با این دو کشور هستیم.

او افزود: حدود 2 و نیم میلیارد دلار صادرات ایران به افغانستان است، درحالی‌که از افغانستان چیزی حدود 15 میلیون دلار به ایران صادر می‌شود که این اعداد روابط را بی‌ثبات کرده و سبب ایجاد نوسان در تصمیمات طرف افغانستانی شده است.

فلاحت پیشه ادامه داد: ایران معابر امن را برای حل بحران‌هایی مثل عراق ایجاد می‌کند و باید بتوانیم برای تجار ایرانی در مناسبات با افغانستان فضای امن‌تری ایجاد کنیم تا آن‌ها باج ناامنی ندهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: این در حالی است که ازلحاظ کیفیت، حجم مناسبات ایران و افغانستان با کل روابط ایران و اتحادیه اروپا برابری می‌کند، ولی از آن غفلت شده است.

فلاحت پیشه بابیان اینکه برخی از مسئولان استانی نیز درزمینهٔ توجه به رفع موانع همکاری‌های مرزی با افغانستان و ترکمنستان کوتاهی داشته‌اند، گفت: به نظر می‌رسد که این موضوعات به دست فراموشی سپرده‌شده، درحالی‌که رقم‌ها بسیار بالا است ضمن اینکه این موضوعات ارزش راهبردی لازمه را نیز دارند.

او با اشاره به اینکه برخی از بی‌سامانی مرز افغانستان سودها و رانت‌های کلانی را به دست می‌آورند، گفت: کسانی که نمی‌خواهند در مرزها ساماندهی ایجاد شود، کسانی هستند که از محل بی‌سامانی مرزها به ثروت و قدرت رسیده‌اند و حاضر هستند با ضربه زدن به منافع ملی کشور کماکان منافع خود را حفظ کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید