Iranian Agriculture News Agency

بررسی ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه

قدیمی‌ترین بانک ایران، بزرگترین بانک می‌شود؟

ایانا- اقتصاد: بانک‌ها باید بازار رقابتی به راه بیاندازند، در رشته‌های متفاوتی فعالیت کنند و خدمات متنوعی ارائه دهند که در حال حاضر تنها در حال حرکت موازی با هم هستند. این روزها بانک‌ها تنها به جذب مشتری، افزایش سود سپرده‌ها، شیک بودن نمای ساختمان‌ها، تجهیزات داخلی و... فکر می‌کنند و سیستم رقابتی آنها تغییر کرده. بنابراین چنین رقابتی نه تنها مثمر ثمر نبوده، بلکه به اقتصاد ایران نیز لطمه زده. حتی در اغلب موارد شاهد آن بودیم که اقدامات بانک‌ها موجب ایجاد تورم نیز شده است.

قدیمی‌ترین بانک ایران، بزرگترین بانک می‌شود؟

شهریور سال گذشته بود که امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از ساماندهی موسسه‌های مالی وابسته به نهاد‌های نظامی در چارچوب قانون خبر داد. حالا خبرها حاکی از آن است که این روزها اجرایی شدن چنین تصمیمی در گذر زمان و با انجام اقدامات لازم به شکل اجرایی خود نزدیک شده و قرار است پنج بانک وابسته به نهادهای نظامی در بانک سپه که قدیمی‌ترین بانک ایرانی محسوب می‌شود، ادغام شود. بانک مهر اقتصاد، انصار، کوثرحکمت و قوامین گزینه‌های ادغام هستند و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که تا پایان آبان‌ماه بانک جدید به نام سپه نوین تشکیل خواهد شد.

در این باره بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «سال‌ها پیش بود که بانک سپه با فلسفه تشکیل خدمت به نیروهای مسلح آغاز به کار کرد. این بانک در سال 1304 از محل صندوق بازنشستگی درجه‌داران قشون تاسیس شد و به همین دلیل یک سال ابتدایی خود را به خدمت کردن برای نیروهای ارتش اختصاص داد. اگر بخواهیم به پیشینه این بانک اشاره کنیم، به جرأت می‌توانیم بگوییم این بانک قدیمی‌ترین بانک ایران است که بسیار موفق عمل کرده.»

او با اشاره به گذر زمان و اقداماتی که نیروهای مسلح برای خدمات مالی کارکنان خود انجام دادند، ادامه می‌دهد: «نیروهای مسلح برای اینکه از نیروها و کارکنان خود حمایت‌های مختلفی کنند، در این راستا اقدام به تاسیس موسسات اعتباری گوناگونی کردند. اینچنین بود که موسساتی مانند انصار، حکمت، ثامن الائمه، قوامین، مهر اقتصاد و... ایجاد شد. هم اکنون تعداد زیادی بانک در کشور ایجاد شده که دارای شعب متعددی در اقسا نقاط کشور هستند. این تعدد بانک‌ها و شُعب، دارای مزایا و معایبی است که هر کدام آنها تاثیرگذاری خود را بر سیستم بانکی دارند.»

این کارشناس بانکی معتقد است که وجود تعدد بانک‌ها مضر نخواهد بود، اما باید این تعدد با خلاقیت و انجام خدمات گوناگون همراه باشد که چنین اتفاقی رخ نداده است.

حسینی هاشمی توضیح می‌دهد: «بانک‌ها باید بازار رقابتی به راه بیاندازند، در رشته‌های متفاوتی فعالیت کنند و خدمات متنوعی ارائه دهند که در حال حاضر تنها در حال حرکت موازی با هم هستند. این روزها بانک‌ها تنها به جذب مشتری، افزایش سود سپرده‌ها، شیک بودن نمای ساختمان‌ها، تجهیزات داخلی و... فکر می‌کنند و سیستم رقابتی آنها تغییر کرده. بنابراین چنین رقابتی نه تنها مثمر ثمر نبوده، بلکه به اقتصاد ایران نیز لطمه زده. حتی در اغلب موارد شاهد آن بودیم که اقدامات بانک‌ها موجب ایجاد تورم نیز شده است.»

او ادامه می‌دهد: «ضرورت ندارد این همه امکانات صرف بانک‌هایی شود که خدمات یکسانی ارائه کنند. اما به جرأت می‌توان گفت که بانک سپه این قابلیت را دارد که با ادغام این پنج بانک روند بهتری را در پیش گیرد. چرا که با اجرایی شدن این طرح، بانک سپه به بزرگترین بانک کشور مبدل می‌شود و می‌تواند خدمات گسترده‌ای را به مردم ارائه کند. در حال حاضر نیز این بانک به خوبی فعالیت می‌کند، اما با رخ دادن این اتفاق، قطعاً جانی دوباره خواهد گرفت. چنین سیاست‌های بانکی خوب است. چرا که می‌تواند بانک‌های کشور را قدرتمند‌تر کند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید