Iranian Agriculture News Agency

خشکسالی خطر آفلاتوکسین را افزایش می‌دهد

برای جلوگیری از آلودگی محصولات راه‌حل‌هایی وجود دارد

شرایط آب و هوایی داغ و خشک برای رشد قارچ خطرناک آسپرژیلوس و کپک مغز محصول بسیار مناسب است و باعث تولید سم آفلاتوکسین در آن محصول می‌شود. این سم سرطان‌زا می‌تواند دام را مریض کند و اگر میزان آن در محموله‌ای زیاد باشد آن محموله غیر قابل استفاده خواهد بود.

خشکسالی خطر آفلاتوکسین را افزایش می‌دهد

به گزارش ایانا به نقل از Agweb، مناطقی که امسال با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند بیشتر از همه در معرض خطر قرار دارند.

آسپرژیلوس و کپک مغز قارچ‌های پودری‌شکلی هستند که رنگ آنها بین سبز تا سبز زردرنگ است. این قارچ‌ها با مصرف پسماندهای گیاهان زنده می‌مانند. علاوه بر آن، باد هاگ‌های آنها را به اطراف منتقل می‌کند. مغزهای آلوده شده و آن‌هایی که در معرض این قارچ قرار گرفته‌اند در برابر آسپرژیلوس حساس‌ترند.

بر اساس گفته‌های براندون نیستروم، کارشناس کشاورزی برای مدیریت آفلاتوکسین راه‌هایی وجود دارد.

برای تشخیص وجود این قارچ در زمین جستجو کنید. تنظیمات کمباین و تجهییزاتی که برای انتقال غلات استفاده می شوند را تغییر دهید تا میزان آسیب وارد شده را به حداقل برسانید و تخم‌های ترک خورده، مریض و سبک‌وزن را جدا کنید. وقتی که رطوبت ذرت به بالای 20درصد رسید محصول را برداشت کنید چون میزان آسپرژیلوس در کمترین حالت خواهد بود. بعد از برداشت،‌ محصول را خشک کنید تا در عرض 48 ساعت رطوبت آن به 14درصد برسد. غلات را در فضایی که هوادهی وجود ندارد بیش از شش ساعت انبار نکنید. شرایط انبار را طوری تنظیم کنید تا رشد قارچ متوقف شود. دمای بین 1 تا 4 درجه سانتی‌گراد مناسب است.

وجود کپکی که آفلاتوکسین تولید می‌کند فروش آن محصول را محدود می‌کند. جدول زیر که بوسیله دانشگاه ایالتی آیوا تنظیم شده میزان آفلاتوکسین و موارد مصرف غلات را نشان می‌دهد:   

مورد مصرفی

میزان آفلاتوکسین (قسمت در میلیارد)

شیر

مشخص نشده

ذرت با منبع نامشخص

<20

ذرت برای دام جوان

<20

ذرت برای دامداری <20

ذرت برای پرورش گوشت دام، خوک و طیور محلی

<100

ذرت برای دام خوک بالاتر از 30 کیلو

<200

ذرت برام دام آماده برای کشتار

<300

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید