Iranian Agriculture News Agency

پروانه سلحشوری در گفت و گو با ایانا:

بهتر است حقوق زنان را پس دهیم، تا مهریه را حذف کنیم

هفته گذشته بود که خبر آمد قرار است مجلسی‌ها چند طرح را در رابطه با مهریه بررسی کنند. طرحهایی که همه آنها به نوعی در راستای حل مشکل مهریه‌های سنگین در خانواده ها است. با این حال به نظر میرسد نمایندگان زن مجلس سر سخت مخالفان طرح حذف یا کاهش مهریه هستند. اگرچه پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید این طرح در فراکسیون زنان مجلس بررسی نشده و نمی‌داند چه کسانی درباره ارائه این طرح به توافق رسیده اند.

بهتر است حقوق زنان را پس دهیم، تا مهریه را حذف کنیم

به گزارش گروه اجتماعی ایانا حذف یا کاهش مهریه یکی از پر حاشیه‌ترین مباحث مربوط به حوزه زنان است. بسیاری از فعالان زنان که برابری در ازدواج را حق هر دو طرف می دانند معتقدند با وجود قوانین تبعیض آمیزی که برای زنان وجود دارد مهریه می‌تواند یکی از پشتوانه‌های زن در هنگام ازدواج باشد. با این حال آنها معتقدند در صورتی که قوانینی مثل حضانت فرزند، حق طلاق و .. عادلانه شود مشکلی با حذف یا تعدیل مهریه ندارند.

حالا با طرح موضوع کاهش یا حذف مهریه در مجلس این موضوع باردیگر در محافل مطرح می شود. نمایندگان مجلس قرار است در این راستا سه طرح را بررسی کنند. یکی از پیشنهادات طرح شده در این مورد از سوی کمسیون اجتماعی مجلس حذف مهریه و  تقسیم داراییها پس از ازدواج است. پیشنهاد بعدی  برخی در کاهش ۱۱۰ سکه به نصف است و آخرین مورد پرداخت مهریه سکه‌ها را به نرخ روز عقد است.

پروانه سلحشوری عضو فعال فراکسیون زنان مجلس یکی از مخالفان طرح حذف مهریه در مجلس است. او دراین باره به خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: طرح این موضوع زمانی که ما حاضر نیستیم حداقل حقوق زنان را به آنها بر گردانیم بسیار عجیب است. مهریه یکی از چیزهایی است که زنان در میان این همه قوانین تبعیض‌آمیز می‌توانند به آن دلخوش کنند. البته خود مهریه هم مشکلات زیادی دارد. من می‌گویم همه حقوق پایمال شده زنان در این سال‌ها را به آنها بازگردانیم و در ازای آن مهریه را حذف کنیم، این درست است.

 

او به مشکلاتی که برخی از مهریه‌های سنگین برای خانواده‌ها ایجاد کرده اشاره می‌کند و می‌گوید: فردی که ۵ سال پیش با سکه یک میلیون تومانی ازدواج کرده اگر الان بخواهد طلاق بگیرد باید ۴ برابر آن میزان را پرداخت کند. برای همین بسیاری از خانواده‌ها با طمع کردن به همین میزان پول از هم می‌پاشد. اما این مشکل با کاهش حق زنان حل نخواهد شد. هنگام ازدواج شرایط ضمن کامل‌تری به زنان داده شود و پس از آن موضوع حذف مهریه را مطرح کنیم.

یکی از پیشنهادات سلحشوری این است که برای ایجاد تعادل در این زمینه باید دارایی‌ها پس از ازدواج تقسیم شود. او  می‌گوید: کافی است انقدر در همه بحران‌ها زنان را هدف قرار داده‌ایم و آنها را محدود تر کرده‌ایم. من به عنوان یک زن، به عنوان نماینده مجلس و به عنوان یکی از اعضای فراکسیون مجلس با حذف مهریه زنان در صورتی که هیچ‌کدام از قوانین تبعیض آمیز دیگر تغییر نکند مخالفم و روی این عقیده خود هم خواهم ماند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید