Iranian Agriculture News Agency

راه‌اندازی سامانه رصد و برآورد تولید محصولات پرمحصول صیفی؛

عرضه و تقاضا سامان می‌یابد

ایانا-کشاورزی: این موضوع سبب مشخص شدن میزان تولید و عرضه خواهد شد و با اجرایی شدن آن می‌توان در محصولاتی که در آن مازاد تولید وجود دارد برای صادرات برنامه‌ریزی کرد و همچنین کمبود تولید را نیز با واردات جبران کرد.

عرضه و تقاضا سامان می‌یابد

از گذشته تا به امروز همواره شاهد دوریز محصولات کشاورزی باغی مانند سیب تا محصولات صیفی مانند گوجه فرنگی و پیاز بوده‌ایم و همین مساله سبب شده تا سامانه‌ای برای رصد و برآورد تولید محصولات پر مصرفی مانند پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی راه‌اندازی شود.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت جهادکشاورزی در بخش سبزی و صیفی برای توسعه کشت نشایی و جابجایی کشت به گلخانه‌ها برای محصولاتی مانند خیار، گوجه فرنگی و بادمجان، تکمیل این سامانه می‌تواند در کنترل بازار و کاهش ضایعات این محصولات نقش بسزایی داشته باشد.

سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایران در خصوص راه‌اندازی سامانه رصد و برآورد تولید محصولات اصلی صیفی و سبزی از جمله گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز، گفت: در این خصوص باید به تولیدکنندگان به صورت شفاف اطلاع رسانی شود.

او با بیان اینکه باید اطلاعات در زمان مناسب وارد سامانه شود، افزود: این موضوع سبب مشخص شدن میزان تولید و عرضه خواهد شد و با اجرایی شدن آن می‌توان در محصولاتی که در آن مازاد تولید وجود دارد برای صادرات برنامه‌ریزی کرد و همچنین کمبود تولید را نیز با واردات جبران کرد.

نورانی ادامه داد: برای تنظیم عرضه و تقاضا در ابتدا باید برای میزان کشت برنامه‌ریزی شود تا در سالی شاهد افزایش میزان عرضه و در سال دیگر شاهد کاهش میزان سطح کشت نباشیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه باید صنایع فراوری مانند فراوری گوجه فرنگی را نیز در این برنامه ریزی مد نظر قرار داد، گفت: انجمن‌ها، تولیدکنندگان و صنایع جانبی مرتبط باید از این سامانه مطلع شوند.

گفتنی است بر همین اساس از 15 روز گذشته سامانه رصد محصول پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی در هشت استان ابلاغ شده و پیش‌بینی می‌شود این سامانه برای برآورد تولید به همه ی استان‌ها تعمیم داده شود. این در نهایت سبب کاهش ضایعات توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید